Nervös

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+
Inlägg: 1610
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 08:19
Ort: Södertälje

Inlägg av mackan »

Tistou skrev:
Will skrev:
Tistou skrev:Jo, jag inser ju alla dessa saker och tycker det är ganska töntigt att bli nervös (som om man tror att man själv är så himla viktig). Jag tycker ju inte så, men kan trots detta inte hindra den kroppsliga reaktionen. Främst det att man skakar förstör allting.
Så ni skulle tro det bästa sättet är att utsätta sig så mycket som möjligt, inte typ yoga eller något sådant där?
Kör på yoga skulle jag säga...
tsk tsk, mobbar du mig :p
Tänkte om man kan lära sig att försätta sig i ett mer avslappnat tillstånd...
5-6 bärs om du inte spelar på heltid :tummenupp:
Användarvisningsbild
garluch
Medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: ons 05 aug 2009, 16:08

Inlägg av garluch »

JanTheWhite skrev:
Tistou skrev:
Will skrev:
Tistou skrev:Jo, jag inser ju alla dessa saker och tycker det är ganska töntigt att bli nervös (som om man tror att man själv är så himla viktig). Jag tycker ju inte så, men kan trots detta inte hindra den kroppsliga reaktionen. Främst det att man skakar förstör allting.
Så ni skulle tro det bästa sättet är att utsätta sig så mycket som möjligt, inte typ yoga eller något sådant där?
Kör på yoga skulle jag säga...
tsk tsk, mobbar du mig :p
Tänkte om man kan lära sig att försätta sig i ett mer avslappnat tillstånd...
Somna inte bara så funkar säkert det också. :)

//J
I filmen "Den där Mary" har dem väl ett tips för att bli mer avslappnade?

:lol:
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Doningen »

JanTheWhite skrev:Värre än så blir det liksom inte. Såvidare man inte skiter på sig under giget.
Det går att prestera på topp ändå. Åtminstone för en fotbollslegendar:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9t_8pfbCH-4[/youtube]


:P :P :P :P
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+
Inlägg: 951
Blev medlem: ons 31 mar 2010, 10:58
Ort: Stockholm

Inlägg av F-klav »

Normalt lär man sig ju som sagt att koppla av och ha skoj. Jag tror just det där med att ha kul är lite av nyckeln, så att man glömmer tycka att det är läskigt. Jag firar 40-årsjubileum på scenen i vår och tycker väl inte att det är så märkvärdigt längre, trots att jag mest varit sångare, men jag vet att den dan jag blir blasé kommer jag att göra en sämre prestation, så lite nervös ska man allt vara också. Spela bassolo inför forumet skulle för övrigt vara skitläskigt :P

Har man stora problem kan man gå till läkaren och be om betablockerare, men då är det verkligen vara så illa att man ty står och spyr innan.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
tmssinner
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tis 15 mar 2011, 21:31
Ort: Kungsbacka - Sverige

Inlägg av tmssinner »

johnne skrev:.. och skulle någon bry sig så har du ett 5 kilos tillhygge i handen
:D

Den ska jag komma ihåg...
Bas; Yamaha BB414, Yamaha TRBX505
Förstärkare; Fender Bronco 40

"You can make the sound of two hands clapping - now, how does one hand sound..."
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

För mig går det inti över. Fortfarande nervös innan jag går upp på scen. Oändliga turer på muggen, snusbyten, handtvätt, stämma basen....
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Nä men allvarligt talat, det är väl en vanesak. Klart man är nervös dom första gångerna. På ukm en gång var toan helt nerspyad.

Jag har t,ex noll självförtroende men på nåt vänster klarar jag gå upp på scen iallafall. Tror det har med att göra att vi är en stor grupp (ca 8 pers) och vi är en ljudbild. Jag vet att jag kan mitt så det rullar på. Sen det där med "stage precense" eller vad det kallas har jag inte snappat upp ordentligt men då har jag inte gjort fler än kanske 25 gig
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

tmssinner skrev:
johnne skrev:.. och skulle någon bry sig så har du ett 5 kilos tillhygge i handen
:D

Den ska jag komma ihåg...
5.9kg på scen. Brukar iof inte skrämma någon.

Men de 7kg jag håller i när jag står vid pissoaren.. det får alla att springa.. :mrhappy:









Bild

:roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Liten skrev:
tmssinner skrev:
johnne skrev:.. och skulle någon bry sig så har du ett 5 kilos tillhygge i handen
:D

Den ska jag komma ihåg...
5.9kg på scen. Brukar iof inte skrämma någon.

Men de 7kg jag håller i när jag står vid pissoaren.. det får alla att springa.. :mrhappy:











Bild

:roll:
:shock: :lol:
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Liten skrev:
tmssinner skrev:
johnne skrev:.. och skulle någon bry sig så har du ett 5 kilos tillhygge i handen
:D

Den ska jag komma ihåg...
5.9kg på scen. Brukar iof inte skrämma någon.

Men de 7kg jag håller i när jag står vid pissoaren.. det får alla att springa.. :mrhappy:









Bild

:roll:
Har du en tumör på snoppen
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hahaha!!! :lol:

I wish!


:shock:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Adamhstd
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 25 aug 2010, 12:21

Inlägg av Adamhstd »

Det jag oroar mig mest för är alla tekniska delar runt omkring.
"Är medhörningen bra?", "Kommer micken vara skithög i utljudet?", "Funkar mina pedaler?".
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+
Inlägg: 1560
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 01:18
Ort: Umeå

Inlägg av Myxomatosis »

Adamhstd skrev:Det jag oroar mig mest för är alla tekniska delar runt omkring.
"Är medhörningen bra?", "Kommer micken vara skithög i utljudet?", "Funkar mina pedaler?".
..."Kommer ljudteknikern förstöra mitt utljud?"
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Inlägg av Tripod »

Man får inte vara allt för avslappnad heller.

Efter några års ganska intensivt pubturnerande -87 till -93 hade jag insett att nästan ingen i publiken hörde vad jag gjorde och inte förstod och inte brydde sig och det gjorde att jag intog en alltför slapp attityd. Var liksom inte mer angelägen att få det rätt än i replokalen.

Det är också en farlig hållning. Både för att det kan leda fram till dåligt spel och för att det kan leda till att man tröttnar. "The thrill is gone" som BB King sjöng.

Lagom är bäst.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mackietao
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 03:04

Inlägg av mackietao »

Kanske redan är skrivet.. Men något som gör att jag blir mindre nervös iaf är när jag kan låtarna riktigt riktigt bra. Hatar att stå på scen när det är 90% inrepat.. Då tänker man för mycket. Och kan inte slappna av och ha roligt. Blir mest bara jobbigt då.

Och sedan blir man som van med det också ju mer man utsätter sig för det. Men ser man inte till att kunna det tillräckligt bra så kan det ju ha negativ effekt av att stå på scen d.v.s. man blir mer nervös till nästa gång för att det skitdåligt sist.

Jag brukar bli nervös när man bara sitter och gör ingenting sista 20 min innan man ska upp på scen så ett tips är väl kanske att försöka underhålla sig själv med nåt och inte tänka på hur det kommer att gå. Annat än att det kommer gå sjukt jävla bra såklart =)

1. Kunna setet riktigt bra
2. tänk inte på vad andra tycker, du ska ha kul.
3. Enstaka basfel hörs sällan =)
4. Var uppvärmd!! Kalla händer är sällan en hit.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

mackietao skrev:Kanske redan är skrivet.. Men något som gör att jag blir mindre nervös iaf är när jag kan låtarna riktigt riktigt bra. Hatar att stå på scen när det är 90% inrepat.. Då tänker man för mycket. Och kan inte slappna av och ha roligt. Blir mest bara jobbigt då.
Ju mer förberedd man är desto mer avslappnad kan man vara.
P U N K T !
Jag var kapellborste för en ema-turne -97 där vi , av olika anledningar , var tvungna att gå igenom och bestämma arr och stuk på 15 låtar på 2 dagar.
Jag var värsta hitlern och pekade med hela handen , till en del bandmedlemmars stora förskräckelse men när vi väl hade premiär sen (efter att vi i lugnare takt kunnat repa i 6-7 dagar till) så var det världens coolaste band och alla var knäckta på hur bra det hade känts att gå på scén och känna att man inte hade ett enda frågetecken i skallen..bara att leverera...
That's the way to go.
Även improviserade gigs funkar jhu så...detso bättre förberedd du är desto friare är du att spela det ditt huvud säger åt dej att spela osv...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Inlägg: 796
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Peppar »

Det där med att sluta bry sig för att folk inte hör en; det brukar jag lösa med att skruva upp stärkaren för högt :D
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Skriv svar