Bästa sättet att snabbt bli bättre.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
gbdw
Medlem
Inlägg: 351
Blev medlem: ons 24 feb 2010, 11:27
Ort: Arvika

Bästa sättet att snabbt bli bättre.

Inlägg av gbdw »

Jag skulle relativt snabbt vilja lyfta mig ett par snäpp vad gäller snabbhet och exakthet i mitt spel och är dessutom fullt beredd att lägga nån timme per kväll på detta under en period. Vad rekommenderar ni? Köra många kortare pass med metronom, bränna skalor som en galning eller nåt helt annat?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Så länge du har ett mål och övar på saker du inte behärskar, så är du på rätt väg. Svårt att ge förslag på övningar eftersom jag inte vet exakt hur du vill kunna spela, men om du vill bli mer "exakt" så öva noggrant på det du övar på och skynda långsamt. En övning som har gett mig mycket på senare tid, är hanonövningarna. Googla på detta...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
SebHank
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:49
Ort: Vallentuna

Inlägg av SebHank »

Planka och spela till något som bara är liite svårare än du klarar av. Skit i skalorna så länge och spela istället musik som är utmanande och kul.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Bästa sättet att snabbt bli bättre.

Inlägg av Bastappe »

Jag fick tipset att öva anslagshanden av en kompis som spelade klassisk gitarr, om det är rätt eller fel vet jag inte, men det hjälpte mig till snabb utveckling.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

SebHank skrev:Planka och spela till något som bara är liite svårare än du klarar av. Skit i skalorna så länge och spela istället musik som är utmanande och kul.
+1!


Man lär sig betydligt mer/snabbare tycker jag personligen av att planka svåra låtar än att stirra sig blint på teknik och skalor etc.

Jag menar inte att man ska skita i skalor och teknik, det finns ingen anledning förutom att man inte känner behov av det, att inte fördjupa sig i det teoretiska och i att förbättra sin teknik.

Betydligt lättare dessutom att faktiskt utmana sig själv med just de sakerna man vill lära sig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Om du inte suger när du övar så gör du det fel.
Kanske inte helt sant, men ligger oerhört mycket i det.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Öva fokuserat på det du INTE kan...
Alldeles för många sitter och spelar sånt de redan kan vilket kan ses som repetition, men inte i ordets rätta bemärkelse övning.

Är det t.ex trefinger med högerhanden du vill öva upp, typ snabbhet så är det ju ett bra ställe att börja på.

Använd någon form av klick, trummaskin eller metronom...

är det sväng, groove och timing så finns det nog ingen snabb väg att gå, utan det får helt enkelt ta den tid det tar... är jag rädd
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:26, redigerad totalt 1 gånger.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Spela mycket med band/orkester/etc.
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

Samuel V skrev:Spela mycket med band/orkester/etc.
Enligt min erfarenhet: Nej nej nej :) Men kanske det kan passa för vissa.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jo!
snock
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: lör 01 jan 2011, 12:20

Inlägg av snock »

Det finns ett antal olika sätt att byta sträng. Tror att det finns goda skäl att öva på dessa kliniskt med metronom eller motsvarande, högerhanden separat, båda hållen. Jag brukar börja runt 100 bpm och sedan jobba mig uppåt 10 bpm i taget. När det känns svårt backar jag 20-30 bpm och försöker igen. Jag försöker alltid få så långa toner som möjligt, för att få bättre precision när det går fortare. Jag strävar även efter att minimera mina rörelser och att alltid spela avslappnat. Det ska kännas enkelt. Koncentrerad övning max 20 min åt gången.
oskar wild
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 13:55

Inlägg av oskar wild »

håller själv på att försöka öva så mycket som möjligt!
tycker det är skönt att variera övningen kör skalor/noter i 15 min gå sen över till att planka en låt som du gillar. tänk på att planka den så noggrant som möjligt. försök ta ut vart enda liten räka!
gå sen tillbaka till höger och vänsterhands övningar och kör det ett tag. är också inne på snocks ide om att öva typ 20 min intervaller. brukar bli mer effektivt så!
Roden
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 19:38
Ort: Tierp

Inlägg av Roden »

en sak jag lärt mig i ämnet (snabbt bli bättre) som min baslärare har nämnt det för mig, senare även Victor Wooten är *trumvirvel*

TÄNK inte! KÄNN tänker du för mycket på det tekniska ta tillexempel en jämförelse (stulet från Wooten); om tänker liksom hur du går höger eller vänster fot först osv då brukar man gå sämre än om man inte tänker på det
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Det enda jag funderar över är just hur i hela friden man kan skynda på processen.... Det tar ett tag att bli bättre, det finns inga genvägar. Man blir bättre på det man gör, och det går fort för somliga och tar längre tid för andra. Övar man en timme om dagen på det man vill kunna så ger det resultat.

Samuel har dessutom så in i helvete rätt: vill man bli bättre på att spela med andra ska man spela med andra, vårt instrument är ju liksom mest av allt ett kompinstrument så hur Tistou kan tycka att det inte är utvecklande att spela med andra är extremt märkligt.

Tistou: har du bara spelat med folk som varit dagsfärska nybörjare eller komplett talanglösa?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
gbdw
Medlem
Inlägg: 351
Blev medlem: ons 24 feb 2010, 11:27
Ort: Arvika

Inlägg av gbdw »

Oj! Hade helt glömt bort den här tråden :oops:
Kan känna så här i efterhand att jag var lite otydlig i frågeställningen.
Problemet var alltså att jag behövde få upp tekniken ett par snäpp, spelar med folk gör jag i snitt två gånger i veckan och har så gjort sedan sent 80-tal så där ligger inte problemet.
Jag gick i alla fall på rekommendationerna med metronom och körde väl under ett par veckors tid kanske tio femminuterspass om dagen, mycket skalor men även en del rena högerhandsövningar. Hjälpte då detta? Ja det tycker jag, jag vill påstå att jag okade höja mig en liten aning vad gäller tekniken. Fick jag giget då? Nej men det var faktisk riktigt kul att försöka bryta sig ur blues/rock-coverträsket för ett ögonblick. Tack alla som bidrog med tips! :tummenupp:
Skriv svar