Om snabbhet och kanske dåliga Tabs

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Om snabbhet och kanske dåliga Tabs

Inlägg av FredHall31 »

Jag håller långsamt på att bygga upp min snabbhet på basen, det blir bättre hela tiden. :)
Mitt huvudbry är dock att vissa låtars Tabsr verkar vara onödigt utsträckta på hela halsen istället för att vara mer kompakt.

Mitt första exempel är en av mina favorit låtar "Hello Goodbye" av Beatles:
|------------------------|------------------------|------------------------|
|7--5--3--2--------------|------------------------|------------2-----------|
|------------5--3--2-----|---5--2--5-----5--2--5--|------3--5-----5--3p2---|
|---------------------5--|3-----------3-----------|5--------------------5--|
Ovanstående Tabben är den som är mest spridd och högst rankade på olika Tab-sajter. Den finns även med i "The Beatles - Complete Scores" boken. http://www.amazon.com/Beatles-Complete- ... roduct_top
Troligtvist är nog dom flesta tabbar på Bassmasta och dylikt tagna från den boken.

Jag har försökt att spela 7,5,3,2 men det kräver ganska mycket snabbhet för mig just nu. Det verkar helt enkelt som det är onödigt svårt och inte igenomtänkt. Även om just denna låt kanske inte är "omöjlig" att spela på det sättet så verkar det som att den är utsträckt när den inte behöver det. Jag fick ett tips på detta forum att istället för "7, 5, 3, 2" (och så vidare enligt ovanstående tab) spela

|--2-0-------------|
|------3-2-0-------|
|------------3-2-0-|
|-------------------|

, med andra ord bara hålla sig mellan det 2 och 3 bandet istället för att gå ända bort till 7 och sen dra åt vänster ända bort till 2:an. Det funkar jättebra. Det finns flera liknande exempel på "utdragna Tabs".

Kan ni veteraner där ute spela 7,5,3,2 snabbt och ledigt? Är det bara jag som är långsam och oerfaren och fel i mitt intryck?
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

beror på vad du menar med snabbt, men i det tempo den här låten går så är det inga problem alls..
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

det är väl inte så svårt att sträcka sig från sjunde till andra band?

jag spelar många riff där det är hopp mellan t ex. tredje och sjunde band på nästa sträng, detta då det är snabbare än string skipping med en sträng emellan...
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Leif Bas
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: mån 29 jun 2009, 20:34
Ort: Utanför Göteborg

Inlägg av Leif Bas »

Jag skulle spela som i ditt ändrade alternativ.

En del basister undviker öppna strängar för att man inte har samma kontroll över tonbildning och häng som när man klämmer till vid ett band. Andra vandrar mycket över halsen för att utnyttja E-strängens tonkaraktär så mycket som möjligt.
Användarvisningsbild
Doningen
Medlem+
Inlägg: 777
Blev medlem: ons 26 nov 2008, 13:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Doningen »

Nej, det är inga problem när man väl lärt sig, men jag kan förstå vad du menar - det kräver en förflyttning av grepp, vilket är svårt i början.

Men tabben med lösa strängar skulle jag undvika. Det här forumet har även riktiga baspedagoger som kanske ger dig andra råd, men jag skulle spela så här:

|2-----------------------|------------------------|------------------------|
|--5--3--2--------------|------------------------|------------2-----------|
|------------5--3--2-----|---5--2--5-----5--2--5--|------3--5-----5--3p2---|
|---------------------5--|3-----------3-----------|5--------------------5--|

Alltså egentligen bara en ton som flyttas jämfört med ditt första exempel, men den är viktig. Den gör att du kan spela hela denna tabb utan att byta grepp. Andra bandets toner spelar du då alltid med pekfingret, tredje bandets med lång, fjärde med ring och femte med lill.

Anledningen till du ska undvika lösa strängar är att då kan du förflytta dig i tonart (upp på brädan, eller ner ett band) utan att behöva lära dig helt nya grepp, om det skulle behövas. Plus att det är nyttigare övning för vänsterhanden att hela tiden tvingas arbeta. Plus att lösa strängar låtar annorlunda. Lycka till, det är en grymt skön baslåt!!
Yamaha BB434M - Höfner CT Club - GK - TKS - Pedaler - en förstående fru
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Det här är ett perfekt exempel på varför tabs suger. De flesta tänker inte på att låtarna ska spelas eller harmoniken/teorin bakom.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Kollar man in Sir Paul så spelar han enligt 7-5-3-2 om jag inte ser fel.


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Qf2S7kKLtEQ[/youtube]


och som sagts tidigare, lös sträng funkar mindre bra för den där figuren..
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Kolla, där var ju min kavaj. Kanske ska "drottningvinka" i avataren istället?
Sorry för OT - blev så uppspelt av de glada pojkarna från Liverpool.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag skulle nog (om jag hör rätt) spela den såhär:

|-------------------------|----------------------------|------------------------|
|7-5---------------------|----------------------------|------------------------|
|------8-7---5-----------|---5--2--5-----5--2--5--|--------5-7-5---------|
|----------------8--7-5--|3-----------3-------------|-5-----8--------8--7--|

Dels för att det känns ganska bekvämt, dels för att jag inte tycker att det passar att använda lösa strängar i den här låten, och dels för att jag i det här fallet låter bättre att spela lite högre upp på halsen, än långt ner.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

peter_s skrev:Jag skulle nog (om jag hör rätt) spela den såhär:

|-------------------------|----------------------------|------------------------|
|7-5---------------------|----------------------------|------------------------|
|------8-7---5-----------|---5--2--5-----5--2--5--|--------5-7-5---------|
|----------------8--7-5--|3-----------3-------------|-5-----8--------8--7--|

Dels för att det känns ganska bekvämt, dels för att jag inte tycker att det passar att använda lösa strängar i den här låten, och dels för att jag i det här fallet låter bättre att spela lite högre upp på halsen, än långt ner.
Ja, det blir lite lättare att spela så där också än 7-5-3-2.
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Tack för alla svar.

Att sträcka mig från 7 till 2 är som sagt svårt för mig i min nuvarande utveckling så det var därför jag reagerade som jag gjorde när jag väl såg den mycket mer kompakta varianten.
Min reaktion var att 7 till 2 är inte energi-ekonomiskt i jämförelse med att bara röra sig mellan 2 till 3(samt öppna strängarna).

Det verkar tydligt att det är nästan bara jag som tycker det är för knökigt dock med 7-2 :). Jag får väl fortsätta att öva upp min snabbhet. :D Jag övar som en idiot på 1 finger per band principen men det kommer nog att kräva en massa mer övning innan jag kan implementera det i mitt spel :)

Tack igen för svar.
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Inlägg av Duke »

FredHall31 skrev:Tack för alla svar.

Att sträcka mig från 7 till 2 är som sagt svårt för mig i min nuvarande utveckling så det var därför jag reagerade som jag gjorde när jag väl såg den mycket mer kompakta varianten.
Min reaktion var att 7 till 2 är inte energi-ekonomiskt i jämförelse med att bara röra sig mellan 2 till 3(samt öppna strängarna).

Det verkar tydligt att det är nästan bara jag som tycker det är för knökigt dock med 7-2 :). Jag får väl fortsätta att öva upp min snabbhet. :D Jag övar som en idiot på 1 finger per band principen men det kommer nog att kräva en massa mer övning innan jag kan implementera det i mitt spel :)

Tack igen för svar.
För att öva förflyttning och precision så kan du köra "idioten" på greppbrädan.
Dvs Du börjar att förflytta 3-2, sedan 4-2, 5-2. Fram och tillbaka, Bör alltså se ut såhär:
3-2-4-2-5-2-6-7-2, sedan vänder du och flyttar närmare. Jag har övat på liknande sätt och det har givit mig utveckling. Du kan börja i ett lagom tempo och öka successivt.

En annan sak som kan vara till hjälp är att greppa tonerna på ett bra sätt. Jag kan själv ibland greppa onödigt hårt, vilket gör att jag i slutändan förlorar kraft till att förflytta mig. Det känns lika otympligt som att springa i 2 decimeter lervälling typ. :P
Om du känner igen dig i det så är tipset:
Så lätt tryck på strängarna som möjligt. Pröva dig fram och tryck till dem med olika styrka så märker du att det inte alltid behövs så mycket. :)
I den här låten så är det ju 7-2 förflyttningen längs D strängen, som inte är så jättetjock dessutom.
Skriv svar