kramp och smärtor i tummen

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

kramp och smärtor i tummen

Inlägg av DrJKO »

När jag sitter och spelar mina basövningar som t e x att spela till metronom och spela 5,6,7,8 upp och ner på strängarna så får jag redan bara efter nån halv minut smärta i min vänstra tumme (jag är högerhänt, så tummen som är bakom halsen), jag får även kramp efter ett tag. Jag gör diverse övningar för att värma upp, taget ur http://www.youtube.com/watch?v=UVd9XemSAOA. vet nån eller har något tips på vad som är felet/ vad jag kan göra?
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

Hur länge har du spelat? Om det gör ont så ska du inte spela mer förrän det går över. Sänk tempot och känn efter när och var det gör ont. Vila är mitt bästa tips. Har just kommit ur en smärre inflammation i båda armarna i båda muskelfästena i armbågarna. Sjukt trist att inte kunna spela, men att vila är egentligen det enda man kan göra. Undvik att göra annat som ger liknande smärtor. För mig har det var musklickande och att bära tunga grejer.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Pyssling skrev:Hur länge har du spelat? Om det gör ont så ska du inte spela mer förrän det går över. Sänk tempot och känn efter när och var det gör ont. Vila är mitt bästa tips. Har just kommit ur en smärre inflammation i båda armarna i båda muskelfästena i armbågarna. Sjukt trist att inte kunna spela, men att vila är egentligen det enda man kan göra. Undvik att göra annat som ger liknande smärtor. För mig har det var musklickande och att bära tunga grejer.
har spelat i cirka ett år nu men har tyvärr inte följt några övningar speciellt regelbundet tyvärr ;/. tack för tipsen :)!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Var i tummen gör det ont? I någon av lederna eller i fingertoppen eller i hela tummen?

I o f s så har pyssling rätt. att vila, ta det försiktigt och ge det tid är jättebra om det är en inflammation. Men har du reumatism så är det inte helt fel att röra lite på det onda, men inte för mycket!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Daionsavage skrev:Var i tummen gör det ont? I någon av lederna eller i fingertoppen eller i hela tummen?

I o f s så har pyssling rätt. att vila, ta det försiktigt och ge det tid är jättebra om det är en inflammation. Men har du reumatism så är det inte helt fel att röra lite på det onda, men inte för mycket!
det gör inte ont i leden typ, som att tummen utsätts för någon slags större ansträngning för jag får kramp i tummen efter ett tag. det har inte blivit inflammerat än och tror inte att det kommer att bli så men vet ej. Reumatism tror jag inte att jag har då jag inte har verk i några leder vid vila, är inte speciellt stel på morgonen men är trött dock ;D, vilket inte är konstigt :).
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+
Inlägg: 1004
Blev medlem: fre 24 aug 2007, 16:59
Ort: Gotland

Inlägg av Pyssling »

DrJKO skrev:det gör inte ont i leden typ, som att tummen utsätts för någon slags större ansträngning för jag får kramp i tummen efter ett tag. det har inte blivit inflammerat än och tror inte att det kommer att bli så men vet ej. Reumatism tror jag inte att jag har då jag inte har verk i några leder vid vila, är inte speciellt stel på morgonen men är trött dock ;D, vilket inte är konstigt :).
Då är det nog samma verk som jag har upplevt. Antingen kan du vila från basen helt och hållet, eller så försöker du hålla igång med saker som inte gör ont när du spelar. Kan ju prova Voltaren gel eller någon liknande smärtstillande / inflammationshämmande kräm. Läs bipacksedeln bara ;)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Testa att spela utan tummen, kan ju vara så att du tar i lite för mycket.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

basmartin skrev:Testa att spela utan tummen, kan ju vara så att du tar i lite för mycket.
kan mycket väl stämma så ska nog testa det :-)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Pyssling skrev:
DrJKO skrev:det gör inte ont i leden typ, som att tummen utsätts för någon slags större ansträngning för jag får kramp i tummen efter ett tag. det har inte blivit inflammerat än och tror inte att det kommer att bli så men vet ej. Reumatism tror jag inte att jag har då jag inte har verk i några leder vid vila, är inte speciellt stel på morgonen men är trött dock ;D, vilket inte är konstigt :).
Då är det nog samma verk som jag har upplevt. Antingen kan du vila från basen helt och hållet, eller så försöker du hålla igång med saker som inte gör ont när du spelar. Kan ju prova Voltaren gel eller någon liknande smärtstillande / inflammationshämmande kräm. Läs bipacksedeln bara ;)
ok jo jag ska nog fortsätta att spela men inte så att det gör ont och jo att testa det där med voltaren gel kanske inte vore så dumt ;-), får se var det hela leder till :wink:
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Skriv svar