ELBAS! Ny bra bok

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

ELBAS! Ny bra bok

Inlägg av basnalle »

Hej!

Nu finns en ny, riktigt bra bok, i hur man lär sig spela elbas för nybörjare. Boken heter ELBAS! och är skriven av mig, Björn Enegård ("basnalle").

Den bygger på kända pop- & rocklåtar, tekniker, övningar, noter m.m. och ges ut av Sveriges största förlag inom undervisnings- och notböcker inom musik; Notfabriken.

Boken finns att köpa på musikaffärerna och nothandlarna runt om i Sverige. Hjälp gärna till så att boken kommer ut i alla butiker (byggs på efterfrågan). Nästa gång du går till musikaffären, fråga efter (köp helst, såklart) boken ELBAS!.

Tack på förhand!

MVH Björn Enegård

PS. Tar givetvis bort inlägget om ni tycker det är för mkt reklam och inte passar på forumet. Men se det mer som rekommendation än reklam...:) Tänkte det dessutom kunde va kul att veta att det finns en författare på forumet.

Bild
Senast redigerad av basnalle den tor 24 feb 2011, 16:00, redigerad totalt 1 gånger.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Inlägg av Mr Spock »

cub skrev:Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
"Mindre trevligt"? Hur tänkte du då?
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
trestintas
Medlem+
Inlägg: 1399
Blev medlem: lör 24 okt 2009, 13:44
Ort: Qvibille ostkusten på västkusten

Inlägg av trestintas »

cub skrev:Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
De försvinner när du stänger ner bilden. :wink:
Mvh
Emanuel
http://www.myspace.se/578515318
Gott E D
Medlem nr: 2617
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

cub skrev:Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
Oj, hur kommer det sig att dom e med? Finns det ngn webansvarig som kan hjälpa till att få bort? ...Eller ingår dom numera i pratabas-konceptet?
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

basnalle skrev:
cub skrev:Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
Oj, hur kommer det sig att dom e med? Finns det ngn webansvarig som kan hjälpa till att få bort? ...Eller ingår dom numera i pratabas-konceptet?
Man klickar i "family safe" innan man laddar upp bilderna. :wink:
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Cuba skrev:
basnalle skrev:
cub skrev:Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
Oj, hur kommer det sig att dom e med? Finns det ngn webansvarig som kan hjälpa till att få bort? ...Eller ingår dom numera i pratabas-konceptet?
Man klickar i "family safe" innan man laddar upp bilderna. :wink:
De borde jag förstått....pratabas-familjen. Jag gör om, gör rätt. (eller skämtar du??)
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

basnalle skrev:
Cuba skrev:
basnalle skrev:
cub skrev:Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
Oj, hur kommer det sig att dom e med? Finns det ngn webansvarig som kan hjälpa till att få bort? ...Eller ingår dom numera i pratabas-konceptet?
Man klickar i "family safe" innan man laddar upp bilderna. :wink:
De borde jag förstått....pratabas-familjen. Jag gör om, gör rätt. (eller skämtar du??)
Nej då, när du laddar upp bilder så klickar du i Family safe så slipper man damerna.... om man vill alltså. :wink:
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

Cuba skrev:
basnalle skrev:
Cuba skrev:
basnalle skrev:
cub skrev:Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
Oj, hur kommer det sig att dom e med? Finns det ngn webansvarig som kan hjälpa till att få bort? ...Eller ingår dom numera i pratabas-konceptet?
Man klickar i "family safe" innan man laddar upp bilderna. :wink:
De borde jag förstått....pratabas-familjen. Jag gör om, gör rätt. (eller skämtar du??)
Nej då, när du laddar upp bilder så klickar du i Family safe så slipper man damerna.... om man vill alltså. :wink:
HAHA!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

HirYoshima skrev:
Cuba skrev:
basnalle skrev:
Cuba skrev:
basnalle skrev:
cub skrev:Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
Oj, hur kommer det sig att dom e med? Finns det ngn webansvarig som kan hjälpa till att få bort? ...Eller ingår dom numera i pratabas-konceptet?
Man klickar i "family safe" innan man laddar upp bilderna. :wink:
De borde jag förstått....pratabas-familjen. Jag gör om, gör rätt. (eller skämtar du??)
Nej då, när du laddar upp bilder så klickar du i Family safe så slipper man damerna.... om man vill alltså. :wink:
HAHA!
Dessa damer... Nu e dom borta o vi kan fokusera på roligare saker (nästan), en ny bok om elbas, utan att bli distraherade :)
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Re: ELBAS! Ny bra bok

Inlägg av BassiLow »

basnalle skrev:Boken finns att köpa på musikaffärerna och nothandlarna runt om i Sverige.
Hur mycket kostar den då ?

kan man inte beställa den av dej ?

finns den i PDF format för nedladdning ?

kanske kan bli present till nån som fyller år lr nåt :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Re: ELBAS! Ny bra bok

Inlägg av basnalle »

BassiLow skrev:
basnalle skrev:Boken finns att köpa på musikaffärerna och nothandlarna runt om i Sverige.
Hur mycket kostar den då ?

kan man inte beställa den av dej ?

finns den i PDF format för nedladdning ?

kanske kan bli present till nån som fyller år lr nåt :wink:
Man kan tyvärr inte köpa den av mig eftersom det är ett förlag bakom.
Listar 169:-
Finns endast i vanlig bokform.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Kul! Den borde köpas in av jobbet. Jag ska se vad jag kan göra...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Kul Björn, den kanske man skulle lägga vantarna på vid nått tillfälle...
Känner att det är dax att börja lära sig lira nu också :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Mr Spock skrev:
cub skrev:Trevligt. Mindre trevligt med halvnakna damer på jobbdatorn när jag klickade på omslagsbilden. :D
"Mindre trevligt"? Hur tänkte du då?
Haha i vanliga fall helt okej, men jag är provanställd och delar rum med chefen. :D
Janne

Inlägg av Janne »

Såg att den anlänt till jobbet, kul, ska kika i den vid tillfälle.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

groovyjr skrev:Kul Björn, den kanske man skulle lägga vantarna på vid nått tillfälle...
Känner att det är dax att börja lära sig lira nu också :wink:
Klart du ska lägga vantarna på ett ex. ;) För basister som redan kan spela och vill lära sig grunderna i notläsning så är den bra till det med.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Re: ELBAS! Ny bra bok

Inlägg av FredHall31 »

basnalle skrev:Hej!

Nu finns en ny, riktigt bra bok, i hur man lär sig spela elbas för nybörjare. Boken heter ELBAS! och är skriven av mig, Björn Enegård ("basnalle").
Jag som besvärlig nybörjare uppskattar alla tips på nybörjarböcker :)

Tack å bock!
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
deftone
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 24 mar 2011, 18:02
Ort: Härnösand

Inlägg av deftone »

Tackar, satt just och letade efter ett sätt att lära sig noter. Beställer direkt.
\m/
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

Hej,
Var precis inne på vårt stadsbibliotek och såg boken ligga på nyhetshyllan vid musik och faktaavdelningen. Tycker det var ett mycket fint intiativ av vårt bibliotek! Behöver jag nämna att jag lånade boken...
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

midiper skrev:Hej,
Var precis inne på vårt stadsbibliotek och såg boken ligga på nyhetshyllan vid musik och faktaavdelningen. Tycker det var ett mycket fint intiativ av vårt bibliotek! Behöver jag nämna att jag lånade boken...
Kul att den finns på bibliotek. Det e klart att du ska låna den, bara du köper ett ex sen ;)
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

basnalle skrev:Kul att den finns på bibliotek.
Jag kan då glädja dig med att den finns på en massa bibliotek. Här kan du se några av de folkbibliotek som köpt in den, men förteckningen är inte helt komplett. Den missar bl.a. högskole- och forskningsbibliotekens exemplar. (dessutom är det så att inte alla folkbibliotek indexeras i bibliotek.se...)

Edit: glömde nämna att jag också lånat hem boken. Den ser bra ut!
Användarvisningsbild
vallebas
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: sön 24 aug 2008, 22:59
Ort: Stockholm

Inlägg av vallebas »

Tack Björn.

Beställde 20 ex (till att börja med) till jobbet.
Jag har inte sett nån bra basbok tidigare och har därför kört på egna plankningar och youtube-tips till alla elever i 15 år. Din bok fyller ett hålrum, just för att man kan råka höra veckans läxa på radio eller tv. -Inga egna kompositioner som känns ... dåliga och som elever har noll relation till.
Tack för klara direktiv om handställning och anslag. Jag kan ju tjata hur mycket jag vill om vikten av korrekt teknik, men om det finns i en riktig lärobok(!) är det tydligen "på riktigt" :-)
Dessutom gör jag alla föräldrar av ordning glada. Det är inte alla som gillar mängder av lösa papper, mestadels oläsliga :-)

Bra jobbat och lycka till med del 2.

Hälsa Åhman btw
Fender, Fender, Fender å lite Gibson.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

vallebas skrev:Tack Björn.

Beställde 20 ex (till att börja med) till jobbet.
Jag har inte sett nån bra basbok tidigare och har därför kört på egna plankningar och youtube-tips till alla elever i 15 år. Din bok fyller ett hålrum, just för att man kan råka höra veckans läxa på radio eller tv. -Inga egna kompositioner som känns ... dåliga och som elever har noll relation till.
Tack för klara direktiv om handställning och anslag. Jag kan ju tjata hur mycket jag vill om vikten av korrekt teknik, men om det finns i en riktig lärobok(!) är det tydligen "på riktigt" :-)
Dessutom gör jag alla föräldrar av ordning glada. Det är inte alla som gillar mängder av lösa papper, mestadels oläsliga :-)

Bra jobbat och lycka till med del 2.

Hälsa Åhman btw
Va kul att du gillar boken.
Det finns ju inte så många svenska basböcker. O framförallt inga bra. Så jag såg just ett hålrum som behövde fyllas. Ville ha med låtar som de flesta känner igen och som samtidigt kan bygga på en pedagogisk röd tråd, vilket hela boken gör och låtar som är så pass kända att de går att få tag på på internet (som med allt annat nuförtiden). Samt att det ska vara lite bredd med olika stilar och va "coola" låtar (coolare än hos andra böcker iaf).
PM:a mig din mailadress om du vill så kan jag skicka över spotify-lista med låtarna. Alla låtar följer exakt originalversionerna med rätt form o tonart.

Håller på med ett manus till Elbas! 2. Får se om förlaget nappar framöver.

Jörgen har slutat och vi har tyvärr inte så mkt kontakt längre. Han e schysst snubbe och de va kul o jobba med honom förut. Men jag hälsar ifall vi stöter på varann. Vem ska jag hälsa ifrån, Valle eller..?

/Björn
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Skoj med en ny bok, den ska kollas in.
basnalle skrev: Det finns ju inte så många svenska basböcker. O framförallt inga bra.
Detta håller jag inte med om! Men ser fram emot att se vad Elbas! har att bjuda på.
Kul. Och Grattis!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Skriv svar