ELBAS! Ny bra bok

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Chupacaps skrev:
basnalle skrev: Det finns ju inte så många svenska basböcker. O framförallt inga bra.
Detta håller jag inte med om! Men ser fram emot att se vad Elbas! har att bjuda på.
Kul. Och Grattis!
Tack!

Uttryckte mig otydligt.
Det jag menade var att då jag skrev boken (för ett år sedan) fanns bara "Basboken" som nybörjarbok och den tyckte jag saknade en del saker samt att det va en del onödiga saker i den för att vara till nybörjare. Men har själv använt den jättemkt förut, just för att det va den enda som fanns. Nu finns ju "Spela Elbas" oxå som jag gått igenom och den verkar va bättre men pedagogiska upplägget är för rörigt för nybörjare, samt en del märkliga låtval, tycker jag.

Det finns för och nackdelar med alla böcker och detta kan även va subjektivt. Så det är bra och kul att det kommer fler svenska nybörjarbasböcker på marknaden.

PM:a mig din mail-adress så kan jag skicka Spotify-lista med låtarna, om du vill.

/Björn
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Chupacaps
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: ons 22 jun 2011, 01:32
Ort: Stockholm/Avesta/Uppsala

Inlägg av Chupacaps »

Hemskt gärna. Tack!

Precis som du skriver så är det subjektivt. Innan min utbildning på KMH tyckte jag att Basboken (som var den jag tänkte på) var skit rent ut sagt. Men med nya metodikögon tycker jag extremt mycket om den. Och visst ingen bok är komplett men Basbokens styrka är att den har lyckats fånga det essentiella med att spela bas (vad gäller genre och feeling) på ett mycket pedagogiskt sätt och med en mycket bra nybörjarprogression.

Tycker iaf jag som kört Jaco, Weather Reaport mm -stilen så för mig är det hittills igen bok som varit så komplett. Nackdelen är att denna smak inte alltid gäller för de kids som bara vill lira R 'n R, då faller den lite platt.

Den andra nackdelen är den lökiga kompskivan (i bok 1) som egentligen bara var en demo till förlaget, men dessa ville inte lägga pengar på en riktig inspelning (som var tanken) utan gav ut mididemon istället. Synd.

Ska bli kul att kolla in din bok!
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side."
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Chupacaps skrev: Nackdelen är att denna smak inte alltid gäller för de kids som bara vill lira R 'n R, då faller den lite platt.

Den andra nackdelen är den lökiga kompskivan (i bok 1) som egentligen bara var en demo till förlaget, men dessa ville inte lägga pengar på en riktig inspelning (som var tanken) utan gav ut mididemon istället. Synd.

Ska bli kul att kolla in din bok!
Håller med om R ´n R-grejen. Har försökt få med lite av sånna låtar och samtidigt hålla en pedagogisk röd tråd, progression.

Intressant med demoinspelningen, visste jag inte. Det hade definitivt blivit ett lyft med riktiga instrument.

Hoppas du gillar boken.
Skickar Spotify-lista.

/Björn
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Skriv svar