mjuk klang

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
unbrokenchain
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 19:38

mjuk klang

Inlägg av unbrokenchain »

hej,

Jag har dumpat gitarren för att istället lira bas och brukar jama lite grann med vänner. Eftersom jag har spelat gitarr så vet jag vart alla toner ligger och kan enkelt spela med i låtar. Men när jag spelar in mitt basspel på en macdator så låter mitt spel ganska "Stressigt"(Jag hoppas ni förstår vad jag menar). Min klang är ganska hård som om jag tvingar fram varje ton. Det låter inte så mjukt och härligt. Men om jag spelar lägre och med tummen ,istället för pek- eller långfingret, så låter lite mjukare iallafall.

Finns det någon bra övning att förbättra klangen? eller är det något som kommer med tiden?

tack på förhand
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Kortklipta naglar kanske kanhjälpa dig...?
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Använder du en 2-micks-bas?
Typ Jazz bas?
Prova i så fall med att köra på hals-micken eller dra av lite diskant med hjälp av ton-kontrollen.
Prova en P-bas.Fixar oftast de mesta situationer.
P-basen är "mjuk och härlig".Kan iofs vara "hård och jävlig" också.Skulle det behövas.
:)
Flats istället för rounds?
bassinthecrowd
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 17:08

Inlägg av bassinthecrowd »

grundläggande fingerteknik kan säkert underlätta också. när du slår an en sträng med ett finger, se till att landa på strängen ovanför. om du plockar genom att dra ut strängen så bidrar det säkert till mer attack i ljudet.
unbrokenchain
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 19:38

Inlägg av unbrokenchain »

tack för svaren.

Jag använder mig faktiskt av en akustisk bas.
Janne

Inlägg av Janne »

Akustiska basar har ju en ganska nasal vass ton tycker jag. På med TI flats så kommer det låta kanon.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Testa att spela närmare halsen om du vill ha en mjukare ton.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar