Ont i handleden av för mycket Jaco Pastorius spelande!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
DoubleTrouble
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 15:36
Ort: Jönköping

Ont i handleden av för mycket Jaco Pastorius spelande!

Inlägg av DoubleTrouble »

Tjenare alla PrataBasare!
På sista tiden har jag spelat mycket Jaco Pastorius och liknande, spelandet har gått bra, men handleden har börjat värka! :?
Något tips om hur man läker skadan snabbt?
Är det farligt för handleden att spela vid värk?

Tack för svar! :)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Låt handen vila, ta varma bad. Låter som en vanlig överansträngning. Jag rekommenderar att vila ut smärtan, och sedan fortsätta spela med lättare teknik och högre gain.
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: tor 15 apr 2010, 17:07

Inlägg av AxelStingray »

Har du basen högt upp ? Jag hade det förut, jag typ strypte nerverna så att jag fick grymt ont. sänkte basen lite o rätade ut handen lite mer när jag spelade. Sen så blev det bättre ! :)
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
DoubleTrouble
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: fre 03 dec 2010, 15:36
Ort: Jönköping

Inlägg av DoubleTrouble »

Samuel V skrev:Låt handen vila, ta varma bad. Låter som en vanlig överansträngning. Jag rekommenderar att vila ut smärtan, och sedan fortsätta spela med lättare teknik och högre gain.
Fast det värsta är ju tiden som det tar tills handen blir bra...
Bas är ju så roligt att spela! :P
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Smärta är kroppens sätt att visa att du gör nåt fel. Låt basen vila ett tag, eller spela mindre intensivt och kortare pass.
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

AxelStingray skrev:Har du basen högt upp ? Jag hade det förut, jag typ strypte nerverna så att jag fick grymt ont. sänkte basen lite o rätade ut handen lite mer när jag spelade. Sen så blev det bättre ! :)
Jag tänkte just säga det. :D. Jaco hade sin bas ganska högt upp på kroppen också.
http://www.youtube.com/watch?v=JXOnhzoC-i8


Åtminstone om man jämför med Ben Shepherd från Soundgarden som spelar med basen nästan nere vid knäna
:D :D
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

fast han hade också armbågen i en 90 graders vinkel vilket gjorde att handleden inte böjdes
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

AxelStingray skrev:Har du basen högt upp ? Jag hade det förut, jag typ strypte nerverna så att jag fick grymt ont. sänkte basen lite o rätade ut handen lite mer när jag spelade. Sen så blev det bättre ! :)
Sänkte du basen före eller efter Sundsvallsträffen? :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

Ja, Jaco hade basen högt, men baskroppen var ändå relativt lågt ner, om man jämför med många andra fusionbasister (tycker jag). Anledningen till att man har basen högt är, iallafall i mitt tycke, att komma åt bättre på greppbrädan. Okej, att komma åt mickarna bättre också, men det krävs inte så mycket för det, tycker jag. Så kom ihåg, kids, ha gärna basens greppbräda högt, men kom ihåg att vinkla den!

EDIT: som lars-på-bas påpekade, jag ville bara förtydliga (iallafall hur jag tolkade det)
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Vad man än får ont i handleden av tyder det på att man gör det fel.

:mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
brun
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 13:40

Inlägg av brun »

Hade också problem med handleden ett tag, gick till apoteket och köpte en träningsboll för hand-och handledsmuskler. Har inte haft problem sen dess. http://ergosport.se/gripboll.php tror den kostade typ 80 kr eller något i den stilen. "Ta även mer pauser när du spelar och om du känner något alls i handleden så ska du inte spela mer den dagen, kan sluta med att du aldrig mer kan spela bas igen." -arg baslärare
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

brun skrev:Hade också problem med handleden ett tag, gick till apoteket och köpte en träningsboll för hand-och handledsmuskler. Har inte haft problem sen dess. http://ergosport.se/gripboll.php tror den kostade typ 80 kr eller något i den stilen. "Ta även mer pauser när du spelar och om du känner något alls i handleden så ska du inte spela mer den dagen, kan sluta med att du aldrig mer kan spela bas igen." -arg baslärare
En gitarristbekant forcerade smärtan och det slutade med många års uppehåll från gitarrspelande...
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
AlexL
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 22:26

Inlägg av AlexL »

Jag åkte på en överansträngning nu i julas just för att jag hade basen för högt upp, fick "klohanden" och en av nerverna som går i handen åkte på stryk. Åk till apoteket, köp en stödskena och ha den så mycket som möjligt när du inte spelar, framför allt ska du sova med den. Om du fortsätter att slita på handleden så kan det sluta med att du förstör den. Som tidigare har sagt så spela med mycket pauser, 20 minuter är min gräns sen måste jag vila handleden. Stretcha handleden några gånger per dag för att töja ut musklerna.
Sen är det så jävligt att det inte är något som går över på en vecka, jag lider fortfarande av min överansträngning och känner fortfarande av ibland när jag spelar. Min gitarristkompis åkte på samma grej i höstas och han har också återkommande strul med sina handleder.

Hoppas det här hjälpte dig något!
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Samuel V skrev:Låt handen vila, ta varma bad. Låter som en vanlig överansträngning. Jag rekommenderar att vila ut smärtan, och sedan fortsätta spela med lättare teknik och högre gain.

Spela löst? Det är ju jaco-sound han är ute efter.
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Ont i handleden av för mycket Jaco Pastorius spelande!

Inlägg av enor »

DoubleTrouble skrev:Tjenare alla PrataBasare!
På sista tiden har jag spelat mycket Jaco Pastorius och liknande, spelandet har gått bra, men handleden har börjat värka! :?
Något tips om hur man läker skadan snabbt?
Är det farligt för handleden att spela vid värk?

Tack för svar! :)
Gäller det höger eller vänster hand?
Användarvisningsbild
AxelStingray
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: tor 15 apr 2010, 17:07

Inlägg av AxelStingray »

Nick skrev:
AxelStingray skrev:Har du basen högt upp ? Jag hade det förut, jag typ strypte nerverna så att jag fick grymt ont. sänkte basen lite o rätade ut handen lite mer när jag spelade. Sen så blev det bättre ! :)
Sänkte du basen före eller efter Sundsvallsträffen? :D
hahah, jag sänkte efter !
Musicman Stingray -77, Maruszczyk Elwood x4a, Aria 1540S -71, Markbass f1 med en EBS 4x10 låda.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Re: Ont i handleden av för mycket Jaco Pastorius spelande!

Inlägg av Daionsavage »

enor skrev: Gäller det höger eller vänster hand?
Jättebra fråga!

Själv har jag bara sett folk som nött ut sin vänstra handled eftersom de haft basen för lågt (sorgligt nog så är det moderiktigt att ha basen på låret). Hur högt upp måste man ha den för att skada högern?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

AxelStingray skrev:
Nick skrev:
AxelStingray skrev:Har du basen högt upp ? Jag hade det förut, jag typ strypte nerverna så att jag fick grymt ont. sänkte basen lite o rätade ut handen lite mer när jag spelade. Sen så blev det bättre ! :)
Sänkte du basen före eller efter Sundsvallsträffen? :D
hahah, jag sänkte efter !
*puh* Skönt att höra!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Re: Ont i handleden av för mycket Jaco Pastorius spelande!

Inlägg av Viktorl »

Daionsavage skrev:
enor skrev: Gäller det höger eller vänster hand?
Jättebra fråga!

Själv har jag bara sett folk som nött ut sin vänstra handled eftersom de haft basen för lågt (sorgligt nog så är det moderiktigt att ha basen på låret). Hur högt upp måste man ha den för att skada högern?
att du skadar handleden är väl för att du vinklar den för mycket helt enkelt. Vänstern skadar du om har halsen för långt nere och måste vinkla handen uppåt och högern skadar du om du har kroppen för långt uppe (beroende på hur du har armbågen) och har de som någon tidigare kallade för "klohand" alltså att handleden nästan är i 90 graders vinkel när du spelar.
Skriv svar