Den mest mysko högerhandstekniken!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Den mest mysko högerhandstekniken!

Inlägg av Axman »

Runt 3:00 på det här klippet så är det inzoomat på Al Cisneros högerhand och jag blev så förvånad, han lutar ju handflatan på ovansidan av basen och slår an med alla fyra fingrar. Lustig teknik. Ruggigt bra bassist även om det kanske inte hörs på detta klipp.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UCbKJjM4 ... re=related[/youtube]


Här är en låt som bara är bra. För att kompensera ljudkvaliteten på förra klippet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zj9IAvv32wE[/youtube]
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Började helt spontant lira ungefär sådär (fast mer som Scott Reeder i Kyuss, ungefär samma) för ett tag sen utan att tänka på det. Rätt skönt spelsätt.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+
Inlägg: 1074
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 20:15
Ort: Västerbotten

Inlägg av Tellus »

Har läst några intervjuer där han pratar en del om perkussion delen i det hela, trummor och bas, och hur dom hänger ihop väldigt starkt för honom.

Underbar musik!

Den gamla trummisen i Sleep och Om, Chris Hakius, tycker jag är helt underbar.Han har en egen stil som gör att musiken blir svår att datera och att lätt att gunga huvudet till :)
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Tellus skrev:Har läst några intervjuer där han pratar en del om perkussion delen i det hela, trummor och bas, och hur dom hänger ihop väldigt starkt för honom.

Underbar musik!

Den gamla trummisen i Sleep och Om, Chris Hakius, tycker jag är helt underbar.Han har en egen stil som gör att musiken blir svår att datera och att lätt att gunga huvudet till :)
Föredrar den nye killen i Om. Såg dem för nåt år sen, jäklar vad han får det att svänga och flyta.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+
Inlägg: 1074
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 20:15
Ort: Västerbotten

Inlägg av Tellus »

Ja, dom två är ju väldigt olika.

Gillar gamla trummisen just för att han var så "stel" i sitt spel, det blev mer allvar på nåt sätt tycker jag. Den nya är grym, men ger enligt mig en mer jazzig och ibland till och med reggae aktig känsla :) som inte passar lika bra, enligt mig, that is.

Men det hela är skitsamma, älskar allt dom gjort!

Och nu tillbaks till topic? :)
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 18:08
Ort: Hylands Hörna

Inlägg av bassrik »

Här vill jag passa på att skryta lite- jag har orginalrelease av Sleep's Holy Mountain på vinyl.......he he he. Kan inte finnas alltför många ex av den i Sverige, eller huvudtaget.........
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

bassrik skrev:Här vill jag passa på att skryta lite- jag har orginalrelease av Sleep's Holy Mountain på vinyl.......he he he. Kan inte finnas alltför många ex av den i Sverige, eller huvudtaget.........
Avundsjuk!! :D
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Axman skrev:
bassrik skrev:Här vill jag passa på att skryta lite- jag har orginalrelease av Sleep's Holy Mountain på vinyl.......he he he. Kan inte finnas alltför många ex av den i Sverige, eller huvudtaget.........
Avundsjuk!! :D
Väldigt!
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Kongo skrev:
Axman skrev:
bassrik skrev:Här vill jag passa på att skryta lite- jag har orginalrelease av Sleep's Holy Mountain på vinyl.......he he he. Kan inte finnas alltför många ex av den i Sverige, eller huvudtaget.........
Avundsjuk!! :D
Väldigt!
Såg en snubbe på stan i somras med en sliten "Dopesmoker"tröja på sig och den var sjukt cool. Undra bara hur mycket negativ uppmärksamhet man får från folk som inte vet vad det är för något? :lol:
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Axman skrev:
Kongo skrev:
Axman skrev:
bassrik skrev:Här vill jag passa på att skryta lite- jag har orginalrelease av Sleep's Holy Mountain på vinyl.......he he he. Kan inte finnas alltför många ex av den i Sverige, eller huvudtaget.........
Avundsjuk!! :D
Väldigt!
Såg en snubbe på stan i somras med en sliten "Dopesmoker"tröja på sig och den var sjukt cool. Undra bara hur mycket negativ uppmärksamhet man får från folk som inte vet vad det är för något? :lol:
Hehe... Vill man va fin osv...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Här är förresten Reeders udda teknik också. Ganska annorlunda från Cisneros, men det blir nog liknande anslag i slutänden.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gB38f10H ... re=related[/youtube]
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+
Inlägg: 1074
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 20:15
Ort: Västerbotten

Inlägg av Tellus »

Det vore kungligt om dom släppte en DVD från ATP spelningarna.

Coolt som fan med vinylen, har inte ens hört om att det fanns :)
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Usch vad man vill ha långt hår när man ser Scott Reader...

Håller med dig Tellus, har glott på youtube på ATP-grejerna, vore fett om dom ville släppa det..
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Fyyy fan va bra. Kul att se en ung Josh också!
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
lajsiiwan
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 11 nov 2010, 22:44
Ort: Helsingborg

Inlägg av lajsiiwan »

Knasigt att spela uppochner också.. Skön stil men jag förstår inte hur man kan få det att låta något vidare.
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

lajsiiwan skrev:Knasigt att spela uppochner också.. Skön stil men jag förstår inte hur man kan få det att låta något vidare.
Tillbaka igen, Macke? Har testat lite grann, och det gäller bara att hitta rätt, sen låter det hur bra som helst. Inte att spela upp och ner då...
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Skriv svar