Inkorrekt högerhandsteknik?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inkorrekt högerhandsteknik?

Inlägg av DrJKO »

Tjena jag har på senare tid (jag har bara spelat i 1 år dock) börjat fundera på ifall min teknik är "rätt". Jag har frågat om min vänsterhandsteknik tidigare i ett annat inlägg och kommer att ta upp högerhandstekniken i denna. Jag spelar i stil med han här http://www.youtube.com/watch?v=s2oe2WIcsLc

Är det någon skillnad att spela som föregående basist i jämförelse med t e x http://www.youtube.com/watch?v=tSyn3RRWtpg förutom att han här böjer mer på handleden uppenbarligen.
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Jag hamnar i båda lägen men det beror på hur högt eller lågt jag har basen. Jag väljer det som känns mest bekvämt och som gör det enklast att spela. Inget av dom är fel, inget är rätt, ta det som känns bäst. Efter "bara" ett år så har du med stor sannolikhet inte hittat din stil än så det handlar nog mest bara om att spela och testa olika. Tråkigt svar men så kan det va :P

Lycka till!
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Axman skrev:Jag hamnar i båda lägen men det beror på hur högt eller lågt jag har basen. Jag väljer det som känns mest bekvämt och som gör det enklast att spela. Inget av dom är fel, inget är rätt, ta det som känns bäst. Efter "bara" ett år så har du med stor sannolikhet inte hittat din stil än så det handlar nog mest bara om att spela och testa olika. Tråkigt svar men så kan det va :P

Lycka till!
tack för svaret :)! jo det är nog olika från individ till individ men tänkte bara kolla så jag inte använder någon helt galen teknik :)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Skriv svar