Tumhylla på fel sida?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Peppar
Medlem+
Inlägg: 796
Blev medlem: ons 16 jun 2010, 17:49
Ort: Malmö
Kontakt:

Tumhylla på fel sida?

Inlägg av Peppar »

Lägger den här under teknik då det här borde ha med teknik att göra.

Jag fick lära mig att spela bas på en gammal, ful och dålig fender-kopia av okänt märke och modell med en tumhylla. Jag har alltid fått lära mig att det är en hylla för tummen.
Jag har också sett att den ofta sitter på motsatt sida, eller upp o ner på basen. Jag har sett det vid otaliga livespelningar. Men jag har ALDRIG sett någon faktiskt använda den?

Varför är den där? Det är ju en tumhylla. När den sitter där ser den mer ut som en tom hylla bara. (där fick jag fan till det!)

Så kan någon förklara detta för mig?
Tripod skrev:Ha, vilken sjuk miljö för den musiken. Dödsmetall eller vad det är ute i granskogen.

Som en vän mö i folkdräkt som sjunger en vallvisa, placerad på en lastbilsparkering.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Tugbar. För att när man spelar med tummen kan man med fördel använda ett "tumstöd" på undersidan.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Känner att jag var lite väl otydlig. Man använder det genom att ha övriga fingrar på nedersidan av stödet samtidigt som man spelar med tummen. För att få bra tryck i tumspelet.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

När Leo skruvade ihop P-basen '51 hade han ingen aning om hur man skulle spela på den. Han chansade på att de flesta skulle slå an strängarna med tummen och skruvade därför dit en liten träbit att förankra övriga fingrar på. Se'n sabbade folk hela upplägget genom att spela på andra sätt...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Sorry om jag svamlar i din tråd, men jag funderade häromdagen också på tumstödsplaceringen i den här tråden:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t= ... highlight=
Där handlade det om att tumstödet/tumhyllan sitter placerat längre ner mot stallet på en p-bas, ungefär där det kunde ha suttit en stallmik. För mej verkar det vara en smart placering när man spelar p-bas, och är van vid jazzmikarna som tumstöd!
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: Tumhylla på fel sida?

Inlägg av DoggyD »

Peppar skrev:Lägger den här under teknik då det här borde ha med teknik att göra.

Jag fick lära mig att spela bas på en gammal, ful och dålig fender-kopia av okänt märke och modell med en tumhylla. Jag har alltid fått lära mig att det är en hylla för tummen.
Jag har också sett att den ofta sitter på motsatt sida, eller upp o ner på basen. Jag har sett det vid otaliga livespelningar. Men jag har ALDRIG sett någon faktiskt använda den?

Varför är den där? Det är ju en tumhylla. När den sitter där ser den mer ut som en tom hylla bara. (där fick jag fan till det!)

Så kan någon förklara detta för mig?
En bild säger mer än tusen tumstöd, right ?

Bild
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Tumhylla på fel sida?

Inlägg av Klopper »

DoggyD skrev: En bild säger mer än tusen tumstöd, right ?

Bild
Jäpp! :D

Bild
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

bump på den här med ett bevis på att en ettåring kan lista ur hur man använder "tumstöd" som sitter på nedersidan.. :D

Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Kommer inte tumstödet att skava mot mage eller andra kroppsdelar om man sätter det på fel sida?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

the other fel sida lasse ;)
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

Jag har alltid undrat hur man dämpar strängarna när man har tummen fast förankrad på ett tumstöd. Dämpning av strängarna lär väl vara minst lika viktigt som att slå ann dem.
dereborn

Inlägg av dereborn »

midiper skrev:Jag har alltid undrat hur man dämpar strängarna när man har tummen fast förankrad på ett tumstöd. Dämpning av strängarna lär väl vara minst lika viktigt som att slå ann dem.
Med andra handen.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

midiper skrev:Jag har alltid undrat hur man dämpar strängarna när man har tummen fast förankrad på ett tumstöd. Dämpning av strängarna lär väl vara minst lika viktigt som att slå ann dem.
Strängarna var redan dämpade på den tiden, skumgummi i stallkåpan.
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Inlägg av midiper »

Samuel V skrev:
midiper skrev:Jag har alltid undrat hur man dämpar strängarna när man har tummen fast förankrad på ett tumstöd. Dämpning av strängarna lär väl vara minst lika viktigt som att slå ann dem.
Strängarna var redan dämpade på den tiden, skumgummi i stallkåpan.
Okey! Tack för info, då fick jag svar på den frågan!
Skriv svar