Nu vill jag lära mig att slappa!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Nu vill jag lära mig att slappa!

Inlägg av Cuba »

f-bass skrev:Jag är lika pedagogisk som en påse ostbågar , tyvärr, så jag kan inte lära dej ...
Det finns faktiskt ett ställe där du är pedagogisk, men det är väl det enda....:

http://www.youtube.com/watch?v=sfX4cbqPmM4&NR=1
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Kom till PB-träffen i Glanshammar. Där kommer det att finnas några gamla gubbar som kan lära dig att slappa.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Boom skrev:Kom till PB-träffen i Glanshammar. Där kommer det att finnas några gamla gubbar som kan lära dig att slappa.
Jag kommer ihåg en Fuzz-mässa för npgra år sedan då Broder Boom flätade på med tummen så jag blev knäsvag.
Denne ödmjukhetens mästare fällde kommentaren "jag kan ju egentligen inte det här" när han slap:at igen truten på omgivningen!
Smakfullhet, stil och elegans var honnörsordet den dagen! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Klopper skrev:
Boom skrev:Kom till PB-träffen i Glanshammar. Där kommer det att finnas några gamla gubbar som kan lära dig att slappa.
Jag kommer ihåg en Fuzz-mässa för npgra år sedan då Broder Boom flätade på med tummen så jag blev knäsvag.
Denne ödmjukhetens mästare fällde kommentaren "jag kan ju egentligen inte det här" när han slap:at igen truten på omgivningen!
Smakfullhet, stil och elegans var honnörsordet den dagen! :D
Du skriver så vackert Helikloppern! :D
Vi kanske skulle ha en slap-workshop med Simon i GH. Det skulle jag inte vilja missa! Det är en redig pöjk!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Boom skrev:
Klopper skrev:
Boom skrev:Kom till PB-träffen i Glanshammar. Där kommer det att finnas några gamla gubbar som kan lära dig att slappa.
Jag kommer ihåg en Fuzz-mässa för npgra år sedan då Broder Boom flätade på med tummen så jag blev knäsvag.
Denne ödmjukhetens mästare fällde kommentaren "jag kan ju egentligen inte det här" när han slap:at igen truten på omgivningen!
Smakfullhet, stil och elegans var honnörsordet den dagen! :D
Du skriver så vackert Helikloppern! :D
Vi kanske skulle ha en slap-workshop med Simon i GH. Det skulle jag inte vilja missa! Det är en redig pöjk!
En sån skulle jag uppskatta...:!:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

fieldflower skrev:
Boom skrev:
Klopper skrev:
Boom skrev:Kom till PB-träffen i Glanshammar. Där kommer det att finnas några gamla gubbar som kan lära dig att slappa.
Jag kommer ihåg en Fuzz-mässa för npgra år sedan då Broder Boom flätade på med tummen så jag blev knäsvag.
Denne ödmjukhetens mästare fällde kommentaren "jag kan ju egentligen inte det här" när han slap:at igen truten på omgivningen!
Smakfullhet, stil och elegans var honnörsordet den dagen! :D
Du skriver så vackert Helikloppern! :D
Vi kanske skulle ha en slap-workshop med Simon i GH. Det skulle jag inte vilja missa! Det är en redig pöjk!
En sån skulle jag uppskatta...:!:
:shock:
tidigare har det ju varit slapp-förbud i GH
:roll: :wink:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

BassiLow skrev:
fieldflower skrev:
Boom skrev:
Klopper skrev:
Boom skrev:Kom till PB-träffen i Glanshammar. Där kommer det att finnas några gamla gubbar som kan lära dig att slappa.
Jag kommer ihåg en Fuzz-mässa för npgra år sedan då Broder Boom flätade på med tummen så jag blev knäsvag.
Denne ödmjukhetens mästare fällde kommentaren "jag kan ju egentligen inte det här" när han slap:at igen truten på omgivningen!
Smakfullhet, stil och elegans var honnörsordet den dagen! :D
Du skriver så vackert Helikloppern! :D
Vi kanske skulle ha en slap-workshop med Simon i GH. Det skulle jag inte vilja missa! Det är en redig pöjk!
En sån skulle jag uppskatta...:!:
:shock:
tidigare har det ju varit slapp-förbud i GH
:roll: :wink:
Icke. Gubbfläsket har minsann slappat alldeles utmärkt vid tidigare tillfällen, så då kan det vara dags för tumfläsket att få slappa också.

Dessutom har man ju sett Simons slap-skola på DuRör...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2011, 21:20

Inlägg av Mrandrenv »

Har aldrig vart sugen på att lära mig slappa tills jag såg denna...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X8e8qXxw ... qFlI9sGS7s[/youtube]
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Tänk vad olika det är... Sånt där spel får mej snarare att önska att jag aldrig lärt mej slappa...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

f-bass skrev:Tänk vad olika det är... Sånt där spel får mej snarare att önska att jag aldrig lärt mej slappa...
Äh, skulle vara kul att kunna som kul grej, men nån direkt användning för det har man ju inte.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

fieldflower skrev:
f-bass skrev:Tänk vad olika det är... Sånt där spel får mej snarare att önska att jag aldrig lärt mej slappa...
Äh, skulle vara kul att kunna som kul grej, men nån direkt användning för det har man ju inte.
Sorteras i samma mapp som "köpa 24-strängad bandlös bas med 14-bands eq och 63 träslag"
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Mrandrenv skrev:Har aldrig vart sugen på att lära mig slappa tills jag såg denna...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X8e8qXxw ... qFlI9sGS7s[/youtube]
Tyckte att det lät gött ;D
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Mrandrenv
Medlem
Inlägg: 114
Blev medlem: ons 16 feb 2011, 21:20

Inlägg av Mrandrenv »

DrJKO skrev:
Mrandrenv skrev:Har aldrig vart sugen på att lära mig slappa tills jag såg denna...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X8e8qXxw ... qFlI9sGS7s[/youtube]
Tyckte att det lät gött ;D
Japp tycker jag med, men det är lite bajsnödig pretto-attityd här ibland. Många som går med skygglappar och inte kan uppskatta att musik förs framåt vilket är väldigt tråkigt. Visst, det är inget man direkt sitter o lyssna på hemma i soffan, men jag kan flumma bort i timmar sittandes framför youtube och fascineras av tekniken och skickligheten. Vad vet jag, finns kanske några som har svårt o svälja faktum att den här 29-åringen knäcker dom med bakbundna händer? ;) Stor respekt till Evan Brewer. Utan sådana som honom hade vi alla stått o nött gamla trötta blues-skalor.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Kongo skrev:
fieldflower skrev:
f-bass skrev:Tänk vad olika det är... Sånt där spel får mej snarare att önska att jag aldrig lärt mej slappa...
Äh, skulle vara kul att kunna som kul grej, men nån direkt användning för det har man ju inte.
Sorteras i samma mapp som "köpa 24-strängad bandlös bas med 14-bands eq och 63 träslag"
Exakt. Kul-mappen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Mrandrenv skrev:
DrJKO skrev:
Mrandrenv skrev:Har aldrig vart sugen på att lära mig slappa tills jag såg denna...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X8e8qXxw ... qFlI9sGS7s[/youtube]
Tyckte att det lät gött ;D
Japp tycker jag med, men det är lite bajsnödig pretto-attityd här ibland. Många som går med skygglappar och inte kan uppskatta att musik förs framåt vilket är väldigt tråkigt. Visst, det är inget man direkt sitter o lyssna på hemma i soffan, men jag kan flumma bort i timmar sittandes framför youtube och fascineras av tekniken och skickligheten. Vad vet jag, finns kanske några som har svårt o svälja faktum att den här 29-åringen knäcker dom med bakbundna händer? ;) Stor respekt till Evan Brewer. Utan sådana som honom hade vi alla stått o nött gamla trötta blues-skalor.
:tummenupp:
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Mrandrenv skrev:
DrJKO skrev:
Mrandrenv skrev:Har aldrig vart sugen på att lära mig slappa tills jag såg denna...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=X8e8qXxw ... qFlI9sGS7s[/youtube]
Tyckte att det lät gött ;D
Japp tycker jag med, men det är lite bajsnödig pretto-attityd här ibland. Många som går med skygglappar och inte kan uppskatta att musik förs framåt vilket är väldigt tråkigt. Visst, det är inget man direkt sitter o lyssna på hemma i soffan, men jag kan flumma bort i timmar sittandes framför youtube och fascineras av tekniken och skickligheten. Vad vet jag, finns kanske några som har svårt o svälja faktum att den här 29-åringen knäcker dom med bakbundna händer? ;) Stor respekt till Evan Brewer. Utan sådana som honom hade vi alla stått o nött gamla trötta blues-skalor.
Eftersom det var jag som gnisslade så får jag anta att jag har "bajsnödig pretto-attityd". Jag har ingen direkt aning om vad det ska innebära , jag antar att det är något negativt men jag väljer att inte ta åt mej..;-)

Jag ska erkänna att jag är en gubbe. året var 1984 (tror jag) när jag såg Level 42 spela Almost there live på tv och jag blev knockad. Det smattrade ngt så sjukt och jag tycktre att det svängde som en läderhäst.
http://www.youtube.com/watch?v=8nXP-aSbnCE
1.24 in i detta kommer det jag flippade på (fast det var säkert ngn annan konsert)
Hur som, smatter smatter sväng sväng MEN i kontexten en låt....
Detta är förstås högst personligt men smatter utan låt , eller ens utan någon annan att spela med , blir bara smatter.....Visst, snubben kör lite kvasikomposition men let's face it, översätt dom där tonerna på vilket annat instrument som helst och det skulle förefalla enormt platt....nu blir det lite intressant för att WOW han spelar fler än EN ton samtidigt!!! Oh my...typ...

Jag tyck4r att bas är ett av dom mest begränsade instrumenten i det att jag tycker att det är så jävla käffigt i allt annat utom i få situationer.
Bas är en fantastisk svängskapare, trakterat med smak , sound och medveten frasering. Bra bas är ett superfundament för resten av bandet att vila på. Bra bas får alla andra att framstå som bättre. Sen är det lite halvstopp, T Y C K E R J A G då...
placketiplacketiplopplopp biter lika lite på mej som frank Gambales sweep-picking eller Tony Williams-"Fy fan vad mycket kola jag tog innan gigget,kolla jag kan spela låtarna så fort och ryckigt att ni inte hinner med att spela solo på en blues"-ifrån Four and more...
SNUBBEN SVÄNGER JU INTE.....och det låter splacketiplopp....och han spelar 3 toner samtidigt som är lika spännande som en 8-årig pianoelevs harmonisering av köp varm korv.
T Y C K E R J AG....

Att du antyder att han skulle vara nyskapande......Jag vill minnas att jag på canal + tiden ,dvs 1994-ish,såg en del livekonserter med amerikanska skit-rock-fänk-band där basisterna alltid skulle ha äckliga solon till öppen-hihat på fjärdedelar och hackigt fänk-komp på baskagge och virvel och dom lät så där...men det kanske är glömt och förlåtet och anses vara nytt nu igen...
I just don't know....jag kanske borde träna i 2 dagar och lägga upp ett konkurrerande smatterklipp helt utan att tänka på sound och sväng......JAG SKA BLI STOR PÅ YOUTUBE! ;-) Och det på min sons ospelbara Harley Benton!! ;-)

alla andra får självklart tycka vad dom vill.

EDIT:Nu med youtubelänk...
Senast redigerad av GandhiMK2 den ons 25 maj 2011, 20:09, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Har kollat

Inlägg av allan »

Har själv kollat igenom ett antal böcker, hålller med föregående talare om sklarewskis dvd. Den är pedagagiskt vettig. Har kollat på mga böcker, men ingen lika bra.

Om du vill slappa lika bra som f-bas (skit fräckt...skall planka detta)... så kolla in Larry graham och marcus miller. Marlovedk på you tube ligger i samma genre och är mkt användbar.

Tror Larry graham har en DvD ute på torrenterna.......

(Vem fan e f-bas......guru-varning.....?)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

f-bass får väl presentera sig ordentligt! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

:

Inlägg av allan »

Stefan Petersson?

+3 på F-bas..

När hörde någon ett harmoniskt intressant slappande sist?

Enlight me...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: :

Inlägg av GandhiMK2 »

allan skrev:Stefan Petersson?

+3 på F-bas..

När hörde någon ett harmoniskt intressant slappande sist?

Enlight me...
Eller hur... Slapping med harmoniska finesser !
(!!?) känns lika relevant som att planka level42-basgångar och spela dom på blockflöjt...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

MarloweDK har en DVD på gång som verkar pedagogisk och bra:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0NtsEeEV2pA[/youtube]
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: :

Inlägg av allan »

f-bass skrev:
allan skrev:Stefan Petersson?

+3 på F-bas..

När hörde någon ett harmoniskt intressant slappande sist?

Enlight me...
Eller hur... Slapping med harmoniska finesser !
(!!?) känns lika relevant som att planka level42-basgångar och spela dom på blockflöjt...
:D I rest my case!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: :

Inlägg av GandhiMK2 »

allan skrev:
f-bass skrev:
allan skrev:Stefan Petersson?

+3 på F-bas..

När hörde någon ett harmoniskt intressant slappande sist?

Enlight me...
Eller hur... Slapping med harmoniska finesser !
(!!?) känns lika relevant som att planka level42-basgångar och spela dom på blockflöjt...
:D I rest my case!
I didn't realize you had one..;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Rix skrev:MarloweDK har en DVD på gång som verkar pedagogisk och bra:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0NtsEeEV2pA[/youtube]
jodå han är riktigt bra så hans DVD kommer nog att bli toppen tror jag :D !
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Inlägg av allan »

Case: Splatterslap suger i musikaliska sammanhang...
Skriv svar