Tjocklek på plektrum att spela snabbt med

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
MFKR
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 00:39

Tjocklek på plektrum att spela snabbt med

Inlägg av MFKR »

Har spelat bas hur länge som helst med fingrarna men nu vill jag lära mig att spela med plektrum, mest för att jag vill komma åt "metal-soundet" man får med plektrum. Då undrar jag vilken tjocklek som är bäst att "shredda" med? Känns som det är lättare med tunnare plektrum men då blir det inte samma ljud som med lite tjockare plektrum... Nåt speciellt sätt man kan hålla plektrumet med för att underlätta snabbheten?
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Jag skulle säga någonstans mittemellan. Själv kör jag på 0.96mm, funkar utmärkt.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag tycker att du ska spela lite med olika plektrum tills du hittar det du tycker låter bäst, sen övar du med det tills det dessutom känns bäst! Jag har hittat mitt drömplektrum i Dunlops pratabas-blåa krokodilplektrum(1.14mm), det är liksom hårt men fortfarande ytterst lätt böjligt. Då får jag liksom en perfekt blandning mellan hammareffekten i ett tjockt plektrum och pisksnärteffekten i ett tunt!
Användarvisningsbild
Pulse
Medlem
Inlägg: 239
Blev medlem: lör 03 okt 2009, 17:54
Ort: Örsundsbro, Uppland

Inlägg av Pulse »

It´s all in the wrist :-)

Jag brukar inte spela bas med plektrum men när det gäller gitarr så håller jag plektrumet med pekfingret och tummen. Lägger plektrumet så det sticker ut ovanför nageln på pekfingret och klämmer åt med tummen.

Sedan är det bara att öva, sen öva och öva dubbelt så mycket. Den verkliga snabbheten är när man kan spela på både upp och ned slag. Jobba också med "palmmute" dvs hålla handleden mot strängen för att kontrollera tonlängden.
Maruszczyk Jazzus, custom
Galveston/ Lakland frankenstein 5 p/mm "Arne Anka basen"
Photegenic P-bas
Two notes Torpedo C.A.B.
Marshall VBA400 med Marshall MBC410
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

jag gillar Dunlops Jazz III X-large.

nyligen har jag hittat några som är mattsvarta och släta(dock bra fäste) och de är lite mer flexiga och jäkligt sköna att lira på. värt att notera är att jag upptäckte de mindre jazz-treorna att spela gitarr med först, men de fungerar bra till båda instrumenten. (sämre till ukulele och mandolin dock)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
MFKR
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 00:39

Inlägg av MFKR »

Det är det som jag har svårt med, att få till uppslagen. Ner har jag inga problem att spela relativt snabbt med men när jag ska upp igen så fastnar jag ofta med plektrumet i strängen...
Användarvisningsbild
Kongo
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 23:16
Ort: Helsingborg

Inlägg av Kongo »

Plektrum är, precis som det mesta, väldigt individuellt. Till bas kör jag helst Dunlop Jazztone 208, som är stenhårda och riktigt, riktigt tjocka. Med dessa känner jag att jag har total kontroll och kan känna strängen genom plektrumet, och jag kan kontrollera anslaget perfekt utan att behöva anstränga handleden om jag vill hamra riktigt hårt. Favoriten till gitarr är Pickboys kolfiberplektrum, har för mig de ligger på 1mm. Stenhårda, lika breda som standardstorlek, men kortare, med väldigt vass spets. Dessa av samma anledning, känsla och kontroll.

Kör jag med tunna, fladdriga plektrum upplever jag samma som du, att jag fastnar i strängarna.
Tipset är: testa alla möjliga olika sorter! Spelar du med tunna nu, testa hårda, och tvärtom.
<b>Diskant?</b>
Hagström IIB '66/'67, Fender Bassman 100T, Dynacord Eminent 60-nångång, Marshall JCM800 1580 1x18, pedaler, pedaler

En som är för att vara emot
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Dunlop nylon 1mm! Följer med bra men ger samtidigt bra kontroll. Ska det shreddas riktigt riktigt fort så skulle jag rekomendera dunlops lila som är 1.14 om jag inte minns fel.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Inavladbonnby
Medlem
Inlägg: 321
Blev medlem: sön 05 sep 2010, 20:39
Ort: Alfta

Inlägg av Inavladbonnby »

Jag lirar upp-o ner strokes hela tiden och kör med Dunlops 0.96or. Works like a charm!
"Rock n´Roll Or The Gutter"
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Inlägg av hulkenstrong »

Som ovan. Testa olika. Själv gillar jag punchen/klarheten som 1mm ger och älskar även 2mm för det lite mer dova soundet. Är lite snabbare med 2mm och troligen beror det mer på en "mjukare/rundare" tipp än något annat. Men som allt annat är det bara öva och köra på det som låter bäst.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Jag trivs bäst med dunlops stubby 3mm på 5-strängat och Big stubby 3mm på 4-strängat, fast nu var det ett tag sedan jag spelade elbas med plektrum...
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Inlägg av RolleHarris »

Jag har kört med Dunlops svarta 1 mm plektrum i många år och de funkar för mig
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Själv har jag efter ett gäng år hittat hem med Dunlop Turtle 1.14, men som du ser av svaren är det här helt individuellt. Även jag hänvisar till Farbror Barbro och tror inte det finns nåt annat sätt än att testa själv.

Å andra sidan är det ju billigare med plektrum än rörtoppar, och att slänga en hundring eller två på seriöst plektrumtestande kan kanske generera mer välljud än den där vintage-SVT:n ;-)
MFKR
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 00:39

Inlägg av MFKR »

Taurus skrev:Å andra sidan är det ju billigare med plektrum än rörtoppar, och att slänga en hundring eller två på seriöst plektrumtestande kan kanske generera mer välljud än den där vintage-SVT:n ;-)
Haha får nog göra det! :lol:
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+
Inlägg: 947
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:09
Ort: GBG, ju

Inlägg av LarsGBG »

Taurus skrev:Själv har jag efter ett gäng år hittat hem med Dunlop Turtle 1.14
Är det dom här (tortex) du menar?
http://www.thomann.de/se/dunlop_tortex_ ... _72pcs.htm

Dom har jag använt länge. Dom känns hemma. Har just beställt en laddning till.
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+
Inlägg: 1588
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 19:04
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Folxam »

Jag kör Dunlop Tortex Tiangle 1.14 eller ibland 1.00 beroende på vad jag får tag i.

http://www.thomann.de/se/dunlop_tortex_ ... 6_pack.htm
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: ons 27 okt 2010, 00:29
Ort: Halmstad

Inlägg av TFR »

I princip det enda plektrum jag spelar med:
http://www.thomann.de/se/dunlop_jazz_ii ... 1fb570ddb5
Schatz P. HPD P.
EBS Classic 450. EBS Classic 810.


Innerst inne är vi alla hårdrockare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag vet inte hur man spelar snabbt oavsett tjocklek på plektrum men ju snabbare jag behöver spela desto mindre av plektrumet vill jag träffa strängen med.
Fast jag kör med intervallet 0.6-0.93 på mina. 0.73 är de som passar mig bäst.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

macahan skrev:Jag vet inte hur man spelar snabbt oavsett tjocklek på plektrum men ju snabbare jag behöver spela desto mindre av plektrumet vill jag träffa strängen med.
Fast jag kör med intervallet 0.6-0.93 på mina. 0.73 är de som passar mig bäst.
+1 på 0.73orna.. Gula Tortex..
Testade pratabas 0.80.. Skillnad.. :/
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Jag föredrar tunna oavsett.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
TFR
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: ons 27 okt 2010, 00:29
Ort: Halmstad

Inlägg av TFR »

macahan skrev:Jag vet inte hur man spelar snabbt oavsett tjocklek på plektrum men ju snabbare jag behöver spela desto mindre av plektrumet vill jag träffa strängen med.
Fast jag kör med intervallet 0.6-0.93 på mina. 0.73 är de som passar mig bäst.
Håller med. Så lite som möjligt av plektrumet ska träffa strängen, då blir det snabbast. Om man nu tvunget ska spela snabbt - vilket man ska! 8)
Schatz P. HPD P.
EBS Classic 450. EBS Classic 810.


Innerst inne är vi alla hårdrockare.
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

jag har provat en hel del olika, och märkt att jag trivs med olika plektrum beroende på vilket band jag spelar med i.

just nu använder jag:
Bild

har tidigare använt:
Bild

och

Bild


Alla med bra resultat.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Röda jazz-treor till gitarr, jazz-tvåor till bas och liten yta, som träffar strängen. Jag gillar lite trubbigare spets till bas, så nerslitna jazz-treor funkar också. (Snål-Johan :D )


EDIT: Glömde ju lila med PB-logga. De var bättre än jag trodde trots att de är "stora". :lol:
Senast redigerad av Per den fre 11 nov 2011, 00:39, redigerad totalt 1 gånger.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Jag tror att Claytons 0,8 Delrin är bäst.
Helst vita.
Och med PB-logga förstås...;)

http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=51229

Lite mer allvarligt: Du måste prova dig fram. Men jag gissar att du landar på nån mittemellanstorlek.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Magnolium
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 26 okt 2011, 08:08
Ort: Linköping

Inlägg av Magnolium »

Man märker ju att alla spelar olika. Men jag förespråkar (som många andra) för Dunlops 1.14mm. Jag köper inga andra plektrum än dem.

Om jag skulle motivera det så tycker jag att tunnare blir lätt för "plastiga" och grövre blir för hårda. Men det är ju en smaksak. :)
http://shrineofficial.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Orange Bass Terror, Ampeg svt410HE, Esp Ltd B-55
EBS Dynaverb, Digitech Bad Monkey, Boss DD-3
Skriv svar