Smackljud

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Dan the Man skrev:
f-bass skrev: Jag kör ganska så rejäl stränghöjd och helst 0.50 och då är det inget problem.
f-bass, vad menar du med 0.50? Vilket mått?
Jag när en misstanke om att han syftar på dimensionen på G-strängen och dess kompisar.
Grövre strängar alltså! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Oui klopper. 0.50-1.10.
Fetare sound,mindre rassel och stadigare att lira på.
Win/win/win-situation!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Inlägg av magnusb »

+1 på Basmartin, anslaget och snärten som strular till det, får själv tänka på det där ibland.

För övrigt så smackade jag lite när jag åt en smörgås för en stund sen.
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

f-bass skrev:Oui klopper. 0.50-1.10.
Fetare sound,mindre rassel och stadigare att lira på.
Win/win/win-situation!
Ok, nu hajjar jag...
Fast jag vill nog inte gå upp i tjocklek. Har 0.40-0.95 på jazzen och 0.45-1.05 på p-basen. Får laborera med anslaget i stället.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Dan the Man skrev: Du har helt rätt, jag "laddar" med för lång ansats. Ska testa att hålla igen lite men ändå bibehålla kraften.
Det här har du säkert redan kommit på; öva genom att låta fingret vila på strängen innan du slår an, alltså att fingret inte lämnar strängen förrän efter anslaget. Det är inte alltid det ser ut så när man spelar "på riktigt", men jag tror att det kan vara en bra övning i att få lite mer koll på vad fingrarna gör.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

basmartin skrev:
Det här har du säkert redan kommit på; öva genom att låta fingret vila på strängen innan du slår an, alltså att fingret inte lämnar strängen förrän efter anslaget. Det är inte alltid det ser ut så när man spelar "på riktigt", men jag tror att det kan vara en bra övning i att få lite mer koll på vad fingrarna gör.
Det jag har mest probs med är när man spelar typ en snabb åttondelsgrej; då är det inte lätt att undvika att man har lite momentum innan fingret slår an. Får testa:)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Dan the Man skrev:
f-bass skrev: Jag kör ganska så rejäl stränghöjd och helst 0.50 och då är det inget problem.
f-bass, vad menar du med 0.50? Vilket mått?
Skulle anta att han menar strängtjockleken. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag gillar dock lite rassel.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Dan the Man skrev:
basmartin skrev:
Det här har du säkert redan kommit på; öva genom att låta fingret vila på strängen innan du slår an, alltså att fingret inte lämnar strängen förrän efter anslaget. Det är inte alltid det ser ut så när man spelar "på riktigt", men jag tror att det kan vara en bra övning i att få lite mer koll på vad fingrarna gör.
Det jag har mest probs med är när man spelar typ en snabb åttondelsgrej; då är det inte lätt att undvika att man har lite momentum innan fingret slår an. Får testa:)
Precis, men jag tror och hoppas att den lilla övningen korrigerar såpass att det blir mindre smack än innan, även vid hastigare passager. Jag kan spela rätt hårt och fort utan att det blir allt för mycket biljud, men det händer ju då och då att det smackar till ändå, i stridens hetta på konserter. Genom en basstärkare, som ju ofta är som ett lågpassfilter, så brukar det inte störas så mycket, men line:ar man basen så kommer smackljuden att låta fruktansvärt illa, genom alla tweeters... En kompressor skulle säkert kunna mildra smacken, men det är billigare att försöka öva bort det, även om det kanske är roligare att köpa prylar. :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

basmartin skrev:
Dan the Man skrev:
basmartin skrev:
Det här har du säkert redan kommit på; öva genom att låta fingret vila på strängen innan du slår an, alltså att fingret inte lämnar strängen förrän efter anslaget. Det är inte alltid det ser ut så när man spelar "på riktigt", men jag tror att det kan vara en bra övning i att få lite mer koll på vad fingrarna gör.
Det jag har mest probs med är när man spelar typ en snabb åttondelsgrej; då är det inte lätt att undvika att man har lite momentum innan fingret slår an. Får testa:)
Precis, men jag tror och hoppas att den lilla övningen korrigerar såpass att det blir mindre smack än innan, även vid hastigare passager. Jag kan spela rätt hårt och fort utan att det blir allt för mycket biljud, men det händer ju då och då att det smackar till ändå, i stridens hetta på konserter. Genom en basstärkare, som ju ofta är som ett lågpassfilter, så brukar det inte störas så mycket, men line:ar man basen så kommer smackljuden att låta fruktansvärt illa, genom alla tweeters... En kompressor skulle säkert kunna mildra smacken, men det är billigare att försöka öva bort det, även om det kanske är roligare att köpa prylar. :)
Ja, faktum är att lajning inte enbart är av godo. Det blir som du säger rätt mycket av fulljud som följer med ut i PA:t. Kanske ska man speca att man vill ha riggen mickad istället (tips på bra mic?)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Dan the Man skrev: Ja, faktum är att lajning inte enbart är av godo. Det blir som du säger rätt mycket av fulljud som följer med ut i PA:t. Kanske ska man speca att man vill ha riggen mickad istället (tips på bra mic?)
SM57 Unidyne III, om du hittar någon. En fantastisk bra mick. Man får ge den lite eq så att basljudet ska bli mäktigt, men den tar eq riktigt bra. Har använt den på baskagge nyss och blev mycket bättre sound än med en beta 52 eller AKG D112...

Annars är ju SM7 en klassiker som jag inte provat. Beyerdynamic M88 skulle säkert funka också, inte testat men jag själv har fruktansvärt mycket GAS på den micken. Hade inte min dator gått i bitar och varit tvungen att köpa en ny, så hade jag haft en sådan och kunde meddelat dig hur den fungerar på bas. Nu får du fråga JanTheWhite istället.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar