Smackljud

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Smackljud

Inlägg av Dan the Man »

Har ett litet speltekniskt problem som förföljer mig. När jag spelar fingerspel (80% av låtarna) så "smackar" det ganska rejält mot banden. När man hör en inspelning från en konsert så reagerar jag själv över detta biljud. Har inte superlåg stränghöjd utan ganska normal. Upplever att jag har mina basar bra injusterade vad gäller relief etc, så det ligger nog i mitt spelsätt.
Jag spelar relativt hårt, åtminstone på låtar med lite högre tempo. Mest pga att jag då upplever att jag har mer kontroll och sväng i spelet samt att tonen blir bättre. Spelar jag nån gång lösare så tappar jag fokus och det blir allmänt ofokuserat. (På lugnare låtar spelar jag naturligt lite lösare). Jag spelar också med ett anslag "utifrån och in", alltså in mot kroppen vilket då förmodligen skickar ner strängen mot banden varvid ljudet uppstår. Har testat att spela med mer anslag i linje med basens kropp, men tycker det är betydligt svårare att sätta beatet då.
Nån som har tips eller kommentarer.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
G8or
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 07:08
Ort: Malmö

Inlägg av G8or »

Hej Dan!

Det kanske handlar om anslaget och alla sätt är ju bra om det svänger. Har du provat att kompensera för detta genom att höja stallet tills biljuden försvinner?
P-basar, rörtoppar, lådor och en gammal tysk flatback kontrabas.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Vill helst inte kompensera med stallhöjden. Blir tungspelat om stränghöjden är för hög tycker jag.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Hej Dan

Jag tror att du kan prova att sänka mikrofonen en bit. Jag har haft samma problem och då var det strängen som slog i mikrofonen. Man får lite lägre output, men det är det värt!
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
mange
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre 01 feb 2008, 23:18
Ort: Nynäshamn

Inlägg av mange »

Har precis samma problem och har alltid haft. Försöker också att spela lösare men jag tappar också fokus och feeling.
På min jazz 5:a i dropp A med 130-sträng så måste jag köra precis vid stallet. Jag pendlar mycket mellan att ha tummen på stallmik och halsmik beroende på vilken sträng jag spelar på.

Ska köpa in ett 135set och se vad som händer.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Daionsavage skrev:Hej Dan

Jag tror att du kan prova att sänka mikrofonen en bit. Jag har haft samma problem och då var det strängen som slog i mikrofonen. Man får lite lägre output, men det är det värt!
Kan vara det, men jag har fått för mig att strängen slår i mot de högre banden. Ett problem om det är mikarna; de kan inte sänkas mer.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
G8or
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 07:08
Ort: Malmö

Inlägg av G8or »

Om det är mickarna låter det mera obehagligt. Som förstärkta små transienta oljud. Verkar mera som att du har slammer mot greppbrädan. För mig handlar det ofta om en kompromiss mellan spelstil och justeringar, dvs jag modifierar anslag och försöker hitta en stränghöjd som går att leva med genom justeringar på alla parametrar.
Och sen tycker jag att lite slammer från greppbrädan är OK men inte missljud från strängkontakt med pickupen.
P-basar, rörtoppar, lådor och en gammal tysk flatback kontrabas.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Om du sätter eltejp över polerna på mickarna och spelar, försvinner ljudet då?isåfall är det ju antagligen mickarna du kommer åt.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

macahan skrev:Om du sätter eltejp över polerna på mickarna och spelar, försvinner ljudet då?isåfall är det ju antagligen mickarna du kommer åt.

Jag är 99% säker på att det inte är mickarna, men jag ska testa:)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Prova med att "eq:a" bort problemet.
Antingen skära i den frekvens som ljudet ligger i eller boosta andra frekvenser för att maskera oljudet.
Vilket strängmäreke använder du?
Kanske prova andra typer av strängar eller tillverkare.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Funkfingers skrev:Prova med att "eq:a" bort problemet.
Antingen skära i den frekvens som ljudet ligger i eller boosta andra frekvenser för att maskera oljudet.
Vilket strängmäreke använder du?
Kanske prova andra typer av strängar eller tillverkare.
Jag har olika strängmärken; Chromes flats på jazzen och Ernie Ball rounds på p-basen. Låter likadant. Ja, det går ju förvisso att eq:a men då får man lita på att foh-teknikern är samarbetsvillig:)
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Har du provat att slå an strängarna parallellt med kroppen?
Eller i alla fall i det närmaste parallellt?
Det låter på din beskrivning som att det är anslaget som är orsaken till smackandet.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Klopper skrev:Har du provat att slå an strängarna parallellt med kroppen?
Eller i alla fall i det närmaste parallellt?
Det låter på din beskrivning som att det är anslaget som är orsaken till smackandet.
Precis vad jag tänkte föreslå. Jag hade också samma problem i yngre dagar, när jag fortfarande hade kass (inte för att jag har jättebra nu) teknik. Lärde mig att slå an längs med kroppen snarare än mot kroppen.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Klopper skrev:Har du provat att slå an strängarna parallellt med kroppen?
Eller i alla fall i det närmaste parallellt?
Det låter på din beskrivning som att det är anslaget som är orsaken till smackandet.
Ja, det är förmodligen det som orsakar ljudet. Håller handen rätt så hängande och då slår jag an strängen in mot kroppen. Kommer kännas j-t knepigt att hålla handen mer kupad med fingrarna ner mot strängarna...
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Dan the Man skrev:
Klopper skrev:Har du provat att slå an strängarna parallellt med kroppen?
Eller i alla fall i det närmaste parallellt?
Det låter på din beskrivning som att det är anslaget som är orsaken till smackandet.
Ja, det är förmodligen det som orsakar ljudet. Håller handen rätt så hängande och då slår jag an strängen in mot kroppen. Kommer kännas j-t knepigt att hålla handen mer kupad med fingrarna ner mot strängarna...
Min högst begränsade erfarenhet säger att det inte behövs en jättestor ändring av anslagvinkeln för att slippa smackandet.
Ibland (i alla fall för mig) så kan det räcka med att flytta högertassen en aning närmare stallet för att slippa smacket.
Men å andra sidan så är jag något av en anslagskameleont!
Jag fladdrar runt som en tok och testar allt möjligt skruvat med högern! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

EQ:ande kan göra underverk.
Eller att byta stärkare - Då jag gick från Hartke till EBS försvann behovet att skaffa bättre teknik nästan helt...
:D samt :oops:
Medlem i PB50+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Garanterat mik-smäll.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

dereborn skrev:Garanterat mik-smäll.
Nej, det är mot banden det smackar. Har kollat nu. Minskar om man spelar närmare stallet, men då får man en annan ton som jag inte gillar. Jag spelar oftast rakt över miken på p-bas och lite bakom halsmiken på jazzen.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
CaVVa
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 23:35
Ort: Vänersborg

Inlägg av CaVVa »

har samma problem! Ändrar jag anslagsvinkeln eller flyttar handen mot stallet så går det fint.. men det orkar man ju inte ;)
Att spela på en bas nedstämd i Eb är kaos..
Antingen kör man på och hoppas att det inte hörs, eller så vänjer man om sig ;)
http://www.facebook.com/Tedflies

Maruszczyk Elwood 4p White Rabbit, Ampeg BA115HP
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Kör du med scoopad låg-mid?
Om du tar bort alltför mycket kropp i ljudet så framhävs lägsta bas och diskant.
Prova med att inte scoopa ur ljudet alltför mycket.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Om jag får gissa, helt utan att ha sett dig spela, så tror jag att "smackandet" beror på att du har för lång ansats i anslaget så att det blir en liten snärt innan fingertoppen "går igenom" strängen. Som lärare så har jag stött på detta fenomen rätt så ofta och jag råkar själv ut för det om jag lirar ovanför halsmicken på en jazzbas. Spelar jag närmare stallet så inträffar det aldrig. Så prova helt enkelt att ha kortare ansats med anslagsfingret, så att du får mer kontroll, eller spela närmare stallet.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag får för mej att jag haft det problemet men eq'at bort det med en massa punch i botten och inte så mycket högmid..;-)
Jag kör ganska så rejäl stränghöjd och helst 0.50 och då är det inget problem. Sen i takt med att jag blivit tryggare som basist så spelar jag nog lite lösare också men mitt anslag är ganska så rätt in emot kroppen och ovanför halsmiken.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

basmartin skrev:Om jag får gissa, helt utan att ha sett dig spela, så tror jag att "smackandet" beror på att du har för lång ansats i anslaget så att det blir en liten snärt innan fingertoppen "går igenom" strängen. Som lärare så har jag stött på detta fenomen rätt så ofta och jag råkar själv ut för det om jag lirar ovanför halsmicken på en jazzbas. Spelar jag närmare stallet så inträffar det aldrig. Så prova helt enkelt att ha kortare ansats med anslagsfingret, så att du får mer kontroll, eller spela närmare stallet.
Du har helt rätt, jag "laddar" med för lång ansats. Ska testa att hålla igen lite men ändå bibehålla kraften.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

f-bass skrev: Jag kör ganska så rejäl stränghöjd och helst 0.50 och då är det inget problem.
f-bass, vad menar du med 0.50? Vilket mått?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skulle inte fetare strängar kunna minska problemet?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar