Lite blues-iga skalor

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Lite blues-iga skalor

Inlägg av FredHall31 »

För er "fellow newbies":

http://www.studybass.com/lessons/bass-s ... exercises/

En bra bas-site som har bland annat skalor. För att vara specific så tycker jag att dom ovanstående tre skalorna skitkul. Man tränar fingerfärdighet, melodi, tajming och får samtidigt ut lite bra ljud från basen vilket jag som nybörjare tycker är kul. :)
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Inlägg av HirYoshima »

+1 på att det är en bra site, har läst igenom den några gånger :)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Helt rätt!
Dessa skalor är en av nycklarna.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Bra övning och säkert skitkul att spela till om man är ny på basen!

Jag blir oftast lite lätt bedrövad när nybörjare tragglar med skalor, och i nätforum frågar trams (IMO) som "Vilken skala XXX spelar i", där XXX är något band eller berömd sologitarrist. Som om Kirk Hammet i Metallica skulle vakna upp på morgonen och tänka att "Ja, idag blir det frygiskt!" Nä, så funkar det inte.

Musiken finns ju inte i skalorna utan allt handlar om hur man sätter ihop tonerna, dvs vilka toner som passar till vilket ackord.

Skalorna i sig är så gravt omusikaliska i mitt tycke (betraktade som riff, eller melodislingor), att det är ett under att någon kan lära sig spela efter dem.

Om man skulle undervisa blivande snickare på samma sätt skulle man lägga upp verktygen i en speciell ordning och 95 % av alla elever skulle tro under halva utbildningen att ordningen är viktig. Först måste man använda hammaren, sen skruvmejseln, följt av borren osv. Eftersom alla exempel kommer i den ordningen.

Det där var betydligt mer begåvat. Och mycket, mycket roligare. :tummenupp:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

inber skrev:Bra övning och säkert skitkul att spela till om man är ny på basen!

Jag blir oftast lite lätt bedrövad när nybörjare tragglar med skalor, och i nätforum frågar trams (IMO) som "Vilken skala XXX spelar i", där XXX är något band eller berömd sologitarrist. Som om Kirk Hammet i Metallica skulle vakna upp på morgonen och tänka att "Ja, idag blir det frygiskt!" Nä, så funkar det inte.

Musiken finns ju inte i skalorna utan allt handlar om hur man sätter ihop tonerna, dvs vilka toner som passar till vilket ackord.

Skalorna i sig är så gravt omusikaliska i mitt tycke (betraktade som riff, eller melodislingor), att det är ett under att någon kan lära sig spela efter dem.

Om man skulle undervisa blivande snickare på samma sätt skulle man lägga upp verktygen i en speciell ordning och 95 % av alla elever skulle tro under halva utbildningen att ordningen är viktig. Först måste man använda hammaren, sen skruvmejseln, följt av borren osv. Eftersom alla exempel kommer i den ordningen.

Det där var betydligt mer begåvat. Och mycket, mycket roligare. :tummenupp:
Precis, bättre att se skalor som ett alfabet. Blir inte musik bara för att man radar upp tonerna i rätt ordning.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Gilles_Roqagil
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tis 11 jan 2011, 22:55
Ort: Norrbotten

Inlägg av Gilles_Roqagil »

Yngwie vaknar väl varje morgon och tänker "Ja, idag blir det harmoniska moll-skalan"? ;)
Ibanez RD707, Hartke 3500 m 1x15/1x15/2x10, Hartke VXL, Arion, Korg etc
Skriv svar