Money Pink Floyd

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Money Pink Floyd

Inlägg av Salsaslas »

Har för första gången försökt ta ut och skriva ner en hel låt i noter. Utrustad med ett mycket underutvecklat gehör som fått kompenseras av programvaran Amazing slowdowner gick jag till verket. Vet inte var och hur man enkelt skriver noter digitalt så jag valde stenåldersmetoden papper och penna.

Allt är amatörmässigt och så gott jag kunnat. Tar gärna feedback. Om någon annan som gillar låten och vill jobba med den så skulle man kanske tillsammans få ihop helt perfekta noter. Inte för att det är viktigt men jag tänker att jobba och fundera med en låt måste leda till mer kunskap och i slutändan mer frihet att spela den precis som man vill.

Funderade också på hur man lägger en ackordsanalys på en basgång när man inte har ackorden.

Jag har, just för att jag ville prova att göra allt själv, inte sökt någon hjälp på nätet via tabbar och dylikt. Därför är resultatet bara vad jag har lyckats få fram (tills nu) :)



Bild


Bild

(på sida 1 och 2 finns en hänvisning, vilket innebär att jag funderat på om ett alternativet kanske är mer likt :-))


Bild



Bild
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jättebra gjort! Ser väldigt bra ut. Har inte tid att detaljstudera den nu för jag ska iväg och storhandla men en liten sak lite snabbt..... Och hoppas att jag inte missade något nu när jag snabbkollade...... Låten är ju en shuffle. Inte raka 8-delar utan punkterande 8-delar. Det man kan göra för att förtydliga att att dom 8-delar som nu är skrivna som raka 8-delar ska spelas i shuffle är att skriva två bundna 8-delar någonstans högst upp på förstasidan och sen ett likamedtecken och därefter en punkterad 8-delsgrupp..... Lite svårt att förklara i skrift. Har ingen scanner hemma. Ska se om jag hittar någonting som förtydligar detta på nätet......
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Inlägg av Salsaslas »

JanTheWhite skrev: Det man kan göra för att förtydliga att att dom 8-delar som nu är skrivna som raka 8-delar ska spelas i shuffle är att skriva två bundna 8-delar någonstans högst upp på förstasidan och sen ett likamedtecken och därefter en punkterad 8-delsgrupp
OK, Jag tror jag vet hur du menar. Jag har sett den sådan notering

Edit: gjort rättning sida 1


Bild
Senast redigerad av Salsaslas den sön 22 maj 2011, 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Bild

Samma princip som det är skrivet högst upp till höger här efter "Up-tempo Swing". Måste dra. Ska se om jag hittar något mer exakt senare idag. Om ingen annan hinner först...... ;)
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Inlägg av Salsaslas »

Jag har sett ett "facit" idag och jag är ganska nöjd. Jag har håller på med analys av skillnaderna. Jag ser bland annat att jag missat de ställen som han bara knäpper på dämpad sträng (vet inte vad det heter skrivs som ett kryss i notskrift).
Återkommer med uppdaterade noter när analysen är klar.
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Salsaslas skrev:Jag har sett ett "facit" idag och jag är ganska nöjd. Jag har håller på med analys av skillnaderna. Jag ser bland annat att jag missat de ställen som han bara knäpper på dämpad sträng (vet inte vad det heter skrivs som ett kryss i notskrift).
Återkommer med uppdaterade noter när analysen är klar.
Spökslag? Ghost notes......

http://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_note
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Inlägg av Salsaslas »

JanTheWhite skrev:
Spökslag? Ghost notes......
Inte konstigt att jag inte fångade dom :D
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+
Inlägg: 1223
Blev medlem: fre 11 jan 2008, 21:06
Ort: Stockholm

Inlägg av Axman »

Salsaslas skrev:
JanTheWhite skrev:
Spökslag? Ghost notes......
Inte konstigt att jag inte fångade dom :D
Jag tror inte att dom existerar. Än har jag inte sett några bevis!
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Är det inte lite fel i refrängen, eller vad man ska kalla den? Där du skrivit F# med en fjärdedel, sen en punkterad fjärdedel och två sextondelar med A, G. Jag får det mer till:

F# en halvnot, två åttondelar: Samma F#, C# neråt, och sen som du har skrivit resten.

Annars fint skrivet, lite svårt att se om det var låga F# eller G på vissa ställen bara.
Skriv svar