Hur ska jag bli så bra som möjligt under sommaren?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

JazzBassillen skrev:
Rix skrev:
JazzBassillen skrev:
Rix skrev:Ni gör som ni vill. Min metod är sedan länge de facto-standard vid de högre lärosätena.
Du menar hos Isterbandet vid högskolan i Växjö !
Vi har lärt oss allt vi kan av Pulpahornen..
Elakt förtal!!! Du syftar tydligen på Peter S. som spelar tvärflöjt i bägge dessa eminenta orkestrar. Han har absolut inte förespråkat skinnflöjt som träningsmetod!
Lita aldrig på en tandläkare.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Inlägg av JazzBassillen »

Rix skrev:
JazzBassillen skrev:
Rix skrev:
JazzBassillen skrev:
Rix skrev:Ni gör som ni vill. Min metod är sedan länge de facto-standard vid de högre lärosätena.
Du menar hos Isterbandet vid högskolan i Växjö !
Vi har lärt oss allt vi kan av Pulpahornen..
Elakt förtal!!! Du syftar tydligen på Peter S. som spelar tvärflöjt i bägge dessa eminenta orkestrar. Han har absolut inte förespråkat skinnflöjt som träningsmetod!
Lita aldrig på en tandläkare.
Hör nu här min bäste Herr Rix! Nog bör vi kunna föra en sansad diskussion om den inverterade självbefläckelsens roll som didaktiskt hjälpmedel, och ett sätt att förena nytta med nöje, utan att hemfalla till svepande generaliserande och nedsättande omdömen om en hel yrkeskår.

Om jag på något sätt yttrat mig förklenande om dig, dina orkestrar, lärosätet i Växjö, Småland eller något annat, så ber jag härmed förbehållslöst om ursäkt.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Bild
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

JazzBassillen skrev:
Rix skrev:
JazzBassillen skrev:
Rix skrev:
JazzBassillen skrev:
Rix skrev:Ni gör som ni vill. Min metod är sedan länge de facto-standard vid de högre lärosätena.
Du menar hos Isterbandet vid högskolan i Växjö !
Vi har lärt oss allt vi kan av Pulpahornen..
Elakt förtal!!! Du syftar tydligen på Peter S. som spelar tvärflöjt i bägge dessa eminenta orkestrar. Han har absolut inte förespråkat skinnflöjt som träningsmetod!
Lita aldrig på en tandläkare.
Hör nu här min bäste Herr Rix! Nog bör vi kunna föra en sansad diskussion om den inverterade självbefläckelsens roll som didaktiskt hjälpmedel, och ett sätt att förena nytta med nöje, utan att hemfalla till svepande generaliserande och nedsättande omdömen om en hel yrkeskår.

Om jag på något sätt yttrat mig förklenande om dig, dina orkestrar, lärosätet i Växjö, Småland eller något annat, så ber jag härmed förbehållslöst om ursäkt.
Det satt en mås på en klyvarbom!
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Planka Jamerson... lösningen på allt.
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Inlägg av eradico »

Nu har jag tagit fram ett ungefärligt schema på hur mycket jag ska spela:

En timme om dagen: Spela till musik.
30 minuter: Träna skalor till metronom för att få upp speed och dessutom lära mig mer musikteori.
30 minuter: ta fram egna riff utifrån skalorna.
Ibanez GSR200TR
Fender Precision American Deluxe 2011
Ibanez Soundblaster 40"
http://thisiswhyimhipster.tumblr.com/
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

eradico skrev:Nu har jag tagit fram ett ungefärligt schema på hur mycket jag ska spela:

En timme om dagen: Spela till musik.
30 minuter: Träna skalor till metronom för att få upp speed och dessutom lära mig mer musikteori.
30 minuter: ta fram egna riff utifrån skalorna.
Låter klokt, se bara till att öva skalor i två oktaver och hitta olika fingersättning, var också noga med att öva i ALLA tonarter.
En bra idé kan även vara att övar arpegion (brutna ackord) för teknik, gehör och för det är grymt bra att kunna.
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Inlägg av eradico »

Tack för tipset, funderar på att spela in en före och efter grej nu snart. Typ lira in det mesta jag kan nu och sen spela in något efter sommaren och se om jag märker någon skillnad.

Arpregion kan jag redan, båda i dur, moll, sjuor och add-9 =) Dock är det givetvis inget man kan få för mycket av =)
Ibanez GSR200TR
Fender Precision American Deluxe 2011
Ibanez Soundblaster 40"
http://thisiswhyimhipster.tumblr.com/
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

Funkfingers skrev:Sådana här apparater har inspirerat mig till att spela och utforska mitt instrument.
Billiga och roliga.

Bild
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Glömde skriva en sak, låter ganska självklart men man behöver hör det då och då.
Öva på det du INTE kan, det är väldigt lätt (och roligt) att öva på de man sätter, men utvecklas gör man inte speciellt mycket.
Skriv svar