Lära mig "midnight blues"

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Lära mig "midnight blues"

Inlägg av eradico »

Håller på att försöka lära mig den här utefter tabs:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bewTZjjumUo[/youtube]
och den stora frågan är hur jag ska få rytmen per automatik. Hade det här varit raka fjärdedelar på basen med någon åttondel iblandat så hade det varit chill men här ska jag ta paus på tvåan i en av fraserna och det är det jag har problem med.
Hur hade ni gjort, hade ni spelat efter trummaskin programmerad i rytmen eller hade ni kört direkt på orginalet? Har ni något annat tips på hur man lär sig sådana här fraser? Och tips på liknande låtar, jag vill lära mig behärska det här nu!
Ibanez GSR200TR
Fender Precision American Deluxe 2011
Ibanez Soundblaster 40"
http://thisiswhyimhipster.tumblr.com/
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av shadowskimmer »

Prova helt enkelt att spela med. Eller - du behöver inte ens spela, prova att sjunga/nynna med tills du har koll på rytmen.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag håller med shadowskimmer. Det är inte dina fingrar som ska lära sig rytmen, det är din HJÄRNA som ska få in den.

Sjung, gnola, vissla eller vad som nu passar bäst - men lägg för allt i världen ifrån dig basen tills du kan sjunga med. Sen kommer det nog vara hur enkelt som helst att få fingrarna att göra som du vill.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Inlägg av DoggyD »

Freddie King's Sheltergrejer från 70-talet är helt nödvändiga.
Allt med Albert King på STAX och lite senare plattor på Fantasy så klart.
Toppa med allt du kommer över med Otis Rush, och du är hemma.
Där finns hänget du behöver, det är bara att digga in.
PG naturligtvis, alltid, i alla lägen, när som helst.
Till slut sitter det i ryggmärgen.
Lite som att simma med cykeln typ. :tummenupp:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Inlägg av eradico »

Tack för tipsen!
Det hela slutade med att jag kollade in en del tabs på den, sen satte jag mig ner och spelade med i låten helt enkelt. Gick ganska fort att lära sig stora delar (särskilt huvudriffet vilket jag tycker är det coolaste i hela låten) så nu sitter det där. Ska i övrigt kolla in ovan nämda band för att försöka bli breddare när det kommer till mitt bas-spel. Gillar även att hålla på med lite konstiga rytmer och tror att jag kommer ha grymt mycket nytta av detta senare. Tack för att ni tog er tid att svara på dumma frågor =)
Ibanez GSR200TR
Fender Precision American Deluxe 2011
Ibanez Soundblaster 40"
http://thisiswhyimhipster.tumblr.com/
Skriv svar