oekonomiskt spelande

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

oekonomiskt spelande

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+
Inlägg: 1818
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 18:53
Ort: Vintrosa

Inlägg av mågis »

Veva som en jävla väderkvarn tills det inte längre gör ont.

Ett annat sätt är att bryta ner rörelsen i beståndsdelar och göra den riktigt sakta så att man lär sig att göra endast det som behöver göras. Men då får det gå riktigt sakta i början annar är det vipps med en massa fel igen...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det beror nog på om man spelar över 5:e band eller inte, eftersom där finns inga pengar att hämta...



;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

When in doubt - strike a pose!
(Går åt skitmycket muskler som inte tillför en enda ton, men publiken blir glad.)

On Topic: Man får väl gung och känsla i hela kroppen och det visar sig även i fingrarna. Jag får gung i fingrarna så jag gör oekonimiska rörelser med dem, men jag tycker det är roligare att spela på det viset.
Lite som att försöka låta bli att stampa takten - vafför de?

Men om man gör väldigt yviga grejer får man förstås se över vad man håller på med och försöka lära in andra rörelsemönster...
Medlem i PB50+
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

fieldflower skrev:When in doubt - strike a pose!
(Går åt skitmycket muskler som inte tillför en enda ton, men publiken blir glad.)

On Topic: Man får väl gung och känsla i hela kroppen och det visar sig även i fingrarna. Jag får gung i fingrarna så jag gör oekonimiska rörelser med dem, men jag tycker det är roligare att spela på det viset.
Lite som att försöka låta bli att stampa takten - vafför de?

Men om man gör väldigt yviga grejer får man förstås se över vad man håller på med och försöka lära in andra rörelsemönster...
Om man t.ex. ska spela någon snabb tonföljd så kan det kanske vara bra om man inte går omvägar liksom...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Tistou skrev:
fieldflower skrev:When in doubt - strike a pose!
(Går åt skitmycket muskler som inte tillför en enda ton, men publiken blir glad.)

On Topic: Man får väl gung och känsla i hela kroppen och det visar sig även i fingrarna. Jag får gung i fingrarna så jag gör oekonimiska rörelser med dem, men jag tycker det är roligare att spela på det viset.
Lite som att försöka låta bli att stampa takten - vafför de?

Men om man gör väldigt yviga grejer får man förstås se över vad man håller på med och försöka lära in andra rörelsemönster...
Om man t.ex. ska spela någon snabb tonföljd så kan det kanske vara bra om man inte går omvägar liksom...
Absolut, och då får man försöka skava bort yvigheten för att snabbast möjligt komma från position till position.
Medlem i PB50+
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

Tänkte om det är
1. ligga på spikmattor och sådant
2. öva
3. både och
4. något annat
som man ska rikta in sig på.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tistou skrev:Tänkte om det är
1. ligga på spikmattor och sådant
2. öva
3. både och
4. något annat
som man ska rikta in sig på.
Beror väl mest på vad du har för mål eller krav på dig själv.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Försök hitta den spelstil och stränghöjd som passar dig.
Finns inga rätt eller fel.
Vi har personer här inne som spelar hårt och löst. Allt funkar.

Tips: ska du lära dig kontra kan det vara bra att inte fokusera för hårt på dtt löst anslag och för låg stränghöjd. Ale kan säkert klara både och men jag tycker det är svårt.
Lagom är bäst imo! :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
BlindBoy
Medlem
Inlägg: 341
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 15:01

Inlägg av BlindBoy »

Tistou skrev:Om man t.ex. ska spela någon snabb tonföljd så kan det kanske vara bra om man inte går omvägar liksom...
Om tonerna som skall spelas ligger på "omvägen" då blir det ju rätt.

Men du kanske menar att "fuska", "skippa" sig igenom tonerna.

Allt handlar om hur du vill att det ska låta, låter det coolt och du är nöjd så är det bra men tycker du att det fattas toner, då finns det nog en sak att göra spela LÅNGSAMMARE till du kan rörelsen och sen ÖKA upp till det tempo du vill uppnå!

(Angus Young har våldsamma spasmer när han lirar gitarr) :wink:
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+
Inlägg: 1762
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 23:51
Ort: Göteborg

Inlägg av thetonequest »

Oekonomiskt spelande för mig brukar vara när man på ett gig dricker öl för mer pengar än vad man fått i gage... :wink:
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
BlindBoy
Medlem
Inlägg: 341
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 15:01

Inlägg av BlindBoy »

thetonequest skrev:Oekonomiskt spelande för mig brukar vara när man på ett gig dricker öl för mer pengar än vad man fått i gage... :wink:
:tummenupp:

Det har ju hänt!!! Underbart!!! :D
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

Jag får aldrig gage tyvärr :(
Kanske är därför jag spelar så oekonomiskt, eller tvärtom, eller både och..
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Det beror nog på om man spelar över 5:e band eller inte, eftersom där finns inga pengar att hämta...



;)
Det där är ju alldeles galet, det fick du väl bevisat när vi sågs i Bollnäs?
Jag spelade över SJUNDE bandet flera ggr och fick ändå betalt!!
Fast iofs....hmm...kanske inte fick betalt just då utan bara för den tiden jag spenderade under femte....så kan det vara iofs..;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Angående ekonomiskt rörelsemönster, John Entwistle och Bill Wyman. Se och lär ;).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag spelar mycket oekonomiskt emellanåt och om det låter bättre kan man verkligen ifrågasätta.. Men det känns iallafall bättre rent känslomässigt att spela så.. :)

Men det är säkert jag som är konstig.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

macahan skrev:Jag spelar mycket oekonomiskt emellanåt och om det låter bättre kan man verkligen ifrågasätta.. Men det känns iallafall bättre rent känslomässigt att spela så.. :)

Men det är säkert jag som är konstig.
fieldflower skrev:On Topic: Man får väl gung och känsla i hela kroppen och det visar sig även i fingrarna. Jag får gung i fingrarna så jag gör oekonimiska rörelser med dem, men jag tycker det är roligare att spela på det viset.
Lite som att försöka låta bli att stampa takten - vafför de?
Du å jag Alfred... :hug:
Medlem i PB50+
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++
Inlägg: 3715
Blev medlem: sön 18 feb 2007, 06:05
Ort: Fetholm

Re: oekonomiskt spelande

Inlägg av DoggyD »

Tistou skrev:Jag undrar vad det beror på om man gör överflödiga rörelser och använder flera muskler än de man behöver när man spelar.
Är det i första hand spänningar i muskler (ej spelrelaterade) eller något rent tekniskt man lärt sig fel/kan lära sig. Hur komma ifrån det och kontrollera sina rörelser bättre (övning på instrumentet eller försöka lära sig allmän avspänning)?
LOL, kolla in den här snubben, han är förmodligen ekonomiskt oberoende.
http://www.youtube.com/watch?v=yMnd7uJg ... re=related
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+(+)
Skriv svar