Tips på saker att lära sig (ytterliggare dumma frågor)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Tips på saker att lära sig (ytterliggare dumma frågor)

Inlägg av eradico »

Tjena!
Här kommer återigen en rätt dum fråga men:
Jag har lirat rätt länge nu och känner att jag har kommit en bit på vägen (fullärd blir man ju aldrig) men har tappat stinget lite på att spela. Jag har liksom alltid hållt på med projekt från det att jag började spela seriöst igen i höstas tills idag. Exempel på projekt jag kört på:
* Lärt mig spela utefter plej! hemsidan och lärt mig allt de gått igenom.
* lärt mig enormt mycket teori om blues och dessutom en del bluesskalor.
* spelat till musik och lärt mig några medelsvåra låtar (typ Coldplay, Band of horses, Gary Moore, The commondors, Smiths och Death cab for cutie)
* tränat min improvasiton
Nu står det dock helt still och efter att ha spelat i en-två timmar om dagen i flera månader känns det jättetråkigt att det har avstannat. Jag behöver helt enkelt tips på dels lite schyssta blues-låtar som det är en del walking i och ja helt enkelt lite tips i allmänhet på vad jag kan göra nu. Är inte jätteintresserad av slap och något band har jag dessvärre inte möjlighet till att hitta just nu.
Ibanez GSR200TR
Fender Precision American Deluxe 2011
Ibanez Soundblaster 40"
http://thisiswhyimhipster.tumblr.com/
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Här är en skön blues (Route 66) med lite walking att inspireras av:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZFBuL-zS ... re=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XZnJNUM8 ... re=related[/youtube]
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Inlägg av eradico »

Tackar, har till och med hittat tabs på denna =)
Ibanez GSR200TR
Fender Precision American Deluxe 2011
Ibanez Soundblaster 40"
http://thisiswhyimhipster.tumblr.com/
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Att planka låtar ärväldigt nyttigt :-) sök på forumet så hittar du nog tips vad det gäller plankning!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

eradico skrev:Tackar, har till och med hittat tabs på denna =)
Tabs är livsfarligt. Smidigt och lätt, men helt värdelöst. Spelade efter de i tre år nu kan jag inte ett skit. Ska du lära dig nått så planka det!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Spela till musik utan att ha som mål att lära dig den.

Dra på MTV eller vad du kan hitta på, Spotify radio kanske, och bara spela med vafan som än kommer upp.
En del kommer vara svårt, en del lätt, en del tråkigt och en del skitkul.
Gör detta medan du tittar på nån film du sett tidigare eller bara slötittar på nåt du inte behöver koncentrera dig på.
Och du behöver inte spela RÄTT - spela vad som helst som du tycker är kul, eller spela samma som basen om du vill/kan. Spelar ingen roll.

Detta är ren avslappning och nöje genom spelande, vilket är en jäkla skillnad mot att leta tabs och låtar och LÄRA SIG till varje pris.

Och som vanligt kommer det ena ge bränsle till det andra - det blir roligt att öva igen om du unnar dig lite slöspelande...
Medlem i PB50+
eradico
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:08
Ort: Hörby, Skånelän

Inlägg av eradico »

fieldflower skrev:Spela till musik utan att ha som mål att lära dig den.

Dra på MTV eller vad du kan hitta på, Spotify radio kanske, och bara spela med vafan som än kommer upp.
En del kommer vara svårt, en del lätt, en del tråkigt och en del skitkul.
Gör detta medan du tittar på nån film du sett tidigare eller bara slötittar på nåt du inte behöver koncentrera dig på.
Och du behöver inte spela RÄTT - spela vad som helst som du tycker är kul, eller spela samma som basen om du vill/kan. Spelar ingen roll.

Detta är ren avslappning och nöje genom spelande, vilket är en jäkla skillnad mot att leta tabs och låtar och LÄRA SIG till varje pris.

Och som vanligt kommer det ena ge bränsle till det andra - det blir roligt att öva igen om du unnar dig lite slöspelande...
Problemet för min del är snarare det att det blivit alldeles för mycket slöspelande och jammande till musik på sistone. Visst det är väldigt roligt och man utvecklar rytmik och sånt, men jag vill gärna utvecklas rent tekniskt med=)
Ibanez GSR200TR
Fender Precision American Deluxe 2011
Ibanez Soundblaster 40"
http://thisiswhyimhipster.tumblr.com/
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

eradico skrev:
fieldflower skrev:Spela till musik utan att ha som mål att lära dig den.

Dra på MTV eller vad du kan hitta på, Spotify radio kanske, och bara spela med vafan som än kommer upp.
En del kommer vara svårt, en del lätt, en del tråkigt och en del skitkul.
Gör detta medan du tittar på nån film du sett tidigare eller bara slötittar på nåt du inte behöver koncentrera dig på.
Och du behöver inte spela RÄTT - spela vad som helst som du tycker är kul, eller spela samma som basen om du vill/kan. Spelar ingen roll.

Detta är ren avslappning och nöje genom spelande, vilket är en jäkla skillnad mot att leta tabs och låtar och LÄRA SIG till varje pris.

Och som vanligt kommer det ena ge bränsle till det andra - det blir roligt att öva igen om du unnar dig lite slöspelande...
Problemet för min del är snarare det att det blivit alldeles för mycket slöspelande och jammande till musik på sistone. Visst det är väldigt roligt och man utvecklar rytmik och sånt, men jag vill gärna utvecklas rent tekniskt med=)
Okidoki. På listan över vad du gjort hittills lät det så väldigt inriktat och fokuserat - därav mitt inlägg...:tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+
Inlägg: 947
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:09
Ort: GBG, ju

Re: Tips på saker att lära sig (ytterliggare dumma frågor)

Inlägg av LarsGBG »

eradico skrev:...och något band har jag dessvärre inte möjlighet till att hitta just nu.
Tyvärr är det nog så att du behöver andra att spela med för att finna lusten. Så är det för mig i alla fall.
Skriv svar