handledsproblem.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

handledsproblem.

Inlägg av albin »

jag kom precis på en ganska skitkass grej. jag kan faktiskt inte minnas senast jag spelades bas utan att hålla tillbaka, pga att jag haft ont i vänstra handleden i perioder.
detta började för ca 2 år sen. då fick jag en inflammation i handleden pga jag inte insåg min gräns när jag övade elgura. gick för fort fram helt enkelt.
just nu är den ok, men det brukar vara en tidsfråga. för två veckor sen var det faktiskt så illa att jag inte spelade alls.
detta har hindrat mig i min utveckling på flera sätt.
rent tekniskt känns det som jag står still. rent musikaliskt står det också ganska still. jag lär mig aldrig nya saker, pga rädslan att skada handleden igen. i bandet hänger jag inte med, för när jag ska lira samma riff som gitarristen tar det bara stopp. vågar knappt öva på såna grejer. kompromissar mycket med bandet..

något jag experimenterar mycket med är själva greppet. jag är mycket mer baseboll än för ett par månader sen. när jag tänker på det så hade jag ett fruktansvärt dåligt spindelgrepp förut. alldeles för ansträngt och obekvämt.
jag har basen i vettig höjd. inte nere vid knäna, inte uppe vid hakan..

det jag skulle vilja ha hjälp med är.. allt, egentligen. olika idéer på grepp, övningsrutiner, övningar för att stärka handleden, hur jag blir bekvämare över halsen och möjligen lite peptalk.
för ibland har det här problemet fått mig att tänka på att lägga av.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Har inga direkta tips men jag tror att regelbunden varierad fysisk träning är rätt medicin. Styrketräning, skidåkning, simning etc... Är dock själv ingen föredömme när det gäller den sidan nu mer...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Hemskt tråkigt att höra. Några grejer du kan försöka tänka på är att vara avslappnad och undvika att böja handleden alltför mycket.

Här är lite vettiga tips. http://www.adamnitti.com/bass_player_03.shtml

Och tveka inte att prata med nån doktor eller nåt. Du kanske kan få tips på lite balla övningar och sånt för att stärka handen.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Tråkigt att höra , har själv haft en del problem på senaste tid.
Det absolut viktigaste är att du pausar , det speler egentligen ingen roll hur bra teknik du har , du måste ta pauser och öva i intervall.
Spela en kvart , ta en paus på fem minuter , spela en kvart till , ta en paus osv.
Många pianister gillar att använda sig av olika bollar , lera osv för att krama med handleden för att hålla uppe styrkan. Se till att var avslappnad , börja spela långsamt och lungt för att slappna av och värma upp.
Hoppas du hittar något som kan hjälpa. Det finns en hel del bra musikerläkare man besöka , det kostar ungefär 500 kr för ett besök , inkl material.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Svensson skrev:Har inga direkta tips men jag tror att regelbunden varierad fysisk träning är rätt medicin. Styrketräning, skidåkning, simning etc... Är dock själv ingen föredömme när det gäller den sidan nu mer...
jag styrketränar 1-2 gånger i veckan, har blivit dåligt med det på sistone dock.. har faktiskt precis börjat motionssimma.

har fått tips av en kompis, ska tydligen göra mer armhävningar.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Svarte_Jack skrev:Hemskt tråkigt att höra. Några grejer du kan försöka tänka på är att vara avslappnad och undvika att böja handleden alltför mycket.

Här är lite vettiga tips. http://www.adamnitti.com/bass_player_03.shtml

Och tveka inte att prata med nån doktor eller nåt. Du kanske kan få tips på lite balla övningar och sånt för att stärka handen.
tack för den sidan! den visade precis vilka fel jag gjort.
ska titta närmare på den imorn. klockan börjar bli mycket..

får kontakta en sjukgymnast, antar jag. är så mycket annat igång nu att det inte blivit av bara :?
gäst

Inlägg av gäst »

Försök att hålla handelederna så raka som möjligt när du övar. Med andra ord, håll bashuvudet ganska högt. Så sade de på M.I i alla fall, många hade problem där. Jag brydde mig inte för jag övade aldrig men man fick mycket information om sådant. Vissa hade t om basen vilande på vänster ben när de satt och spelade, då kan du hålla den så vänster handled är rak.
gäst

Inlägg av gäst »

Carpel tunnel syndrome och tendinitis hette det som de flesta med handproblem hade. Vet ej vad det heter på svenska men det finns massor av info på nätet. En annan sak de tjatade om hela tiden var vikten av att värma upp innan övning.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Le Contrebasse skrev: Många pianister gillar att använda sig av olika bollar , lera osv för att krama med handleden för att hålla uppe styrkan. Se till att var avslappnad , börja spela långsamt och lungt för att slappna av och värma upp.
nån sorts krambollar alltså? apoteket borde ha nåt sånt..
tempot är jag nästan sjukt noggrann med när jag övar på något.
fast pga problemen så blir det inte mycket övat längre.

tack för svaren!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Som sagt. Avslappning är så jätteviktigt. Prova att spela. Så fort du spänner dig slutar du och skakar ut handen. Kommer att kännas jättekonstigt. Men om du försöker få med den lilla delen i allt ditt spelande hemma kommer det med tiden att bli en naturlig del av din teknik som slinker med i repan sen också utan att du tänker på det. Men det kräver att du lär dig känna när du blir spänd. Och som jag tror Victor Wooten sa. Glöm inte bort att andas när du spelar. Borde ju få dig lite mer relaxad också.
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

albinriddlah skrev:
Le Contrebasse skrev: Många pianister gillar att använda sig av olika bollar , lera osv för att krama med handleden för att hålla uppe styrkan. Se till att var avslappnad , börja spela långsamt och lungt för att slappna av och värma upp.
nån sorts krambollar alltså? apoteket borde ha nåt sånt..
tempot är jag nästan sjukt noggrann med när jag övar på något.
fast pga problemen så blir det inte mycket övat längre.

tack för svaren!
Precis , eller lera.
Håller med Johannes om att hålla handen så rak som möjligt.
Man "ser" om handen ser obekväm ut , se till att öva upp så rak och finslipad fingerteknik så du inte anstränger dig.
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Johannes skrev:Carpel tunnel syndrome och tendinitis hette det som de flesta med handproblem hade. Vet ej vad det heter på svenska men det finns massor av info på nätet. En annan sak de tjatade om hela tiden var vikten av att värma upp innan övning.
uppvärmning är underskattat.
det jag har mest problem med är nog vinkeln på handleden.
tanklös när jag spelar, antar jag.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jäkligt bra sida som länkades tidigare. Jag har haft problem med bägge handlederna tidigare men när jag började lära mig att slappna av i händerna känns det mycket bättre och det LÅTER bättre när jag spelar också. Förr slet jag av strängar titt som tätt (nåja) men numera tycker jag att jag får en trevligare ton och en bättre sustain när jag spelar lösare. Och som sagt, har inte haft några problem med handlederna sen jag började slappna av mer i händerna. Och så passade jag på att höja basen från knähöjd samtidigt... =P
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Tråkigt att höra! :(

Min gitarrist har haft/har handledsinflammation och har varit hos sjukgymnast och naprapat, hans problem var tydligen pga av stress och svaga ryggmuskler. Han fick gå på tvåveckors Voltarenkur i omgångar. Det som mer hände var att han fick bärförbud, fick inte lyfta något tungt överhuvudtaget (tex gigbag), diverse avslappningsövningar och fick börja träna med stressboll, powerball och gripmaster.

Tänk på att värma upp omsorgsfullt, strecha alltid i 5 min och massera i 10 innan man ens tar upp basen. Strecha musklerna på åvansidan av underarmen genom att pressa handflatan i riktning mot undersidan av underarmen och streacha musklerna på undersidan av underarmen genom att dra handflatan bakåt samtidigt som du ser till att alla fingrar är raka. Dra tummen bakåt i riktning mot dig och hitta läget där det strechar i handflatan och i tummens stora muskel. Kör 15 sek på varje och börja sedan om på den andra handen tills det har gått 5 min. Massera sen hela händerna noggrant och jobba dig uppåt mot underarmsmusklerna. Detta gör det lättare att slappna av sen också när man väl övar teknik eller spelar, du kommer att märka att det händer mer efter varje träningspass och att när du spelar låter det bättre.

Jag gillar att ha basen i en sån höjd att vänster handled inte blir alltför böjd men även att höger handled och axel inte blir ansträngda. Högerarmen ska vara lätt böjd och handleden helt rak. Detta resulterar i en relativt låg höjd på kroppen med halsen vinklad ganska mycket uppåt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag fick problem med senorna i min vänstra arm för några år sedan, jag funderade på vad jag gjorde fel och till slut så kom jag fram till varför det hade blivit så. Jag hade övat på att göra så små rörelser som möjligt, för att tajta till vänsterhandstekniken, "economy in motion" och att inte använda mer kraft än nödvändigt för att trycka ner strängen över ett band. Detta ledde till att handen hela tiden var spänd och till slut så blev det slitage på senorna och det är inte alls skönt. Gick till både sjukgymnast och läkare men det hjälpte inte. Hursomhelst, så började jag ändra min spelteknik. Skitsvårt att beskriva utan bilder, följande kom jag fram till: Man ska inte ha handen i samma position hela tiden, då blir det en statisk rörelse och armen/handleden får inte den genomströmning av blod som behövs och då bildas skador lättare. Den handpositionen som Adam Nitti visar på sin sida är ganska ok, men han säger: "...and you will want to maintain this position regardless of what strings you are playing on...". Om man kör den "ett band per finger" principen hela tiden, då blir handleden vriden hela tiden. Och det är inte bra. Försök variera handställningen istället(jag har ett litet system för detta, men det är omöjligt att förklara utan bilder, men jag kan fota i morgon och lägga upp). Om du har vägarna förbi Gbg så kan jag visa vad jag menar.

Ett annat tips är att tryck bara med det fingret du ska spela med, låt de andra bara flaxa med. Kolla in hur cellister spelar t ex http://www.youtube.com/watch?v=XIKdv0mj ... re=related spana in hans vänsterhand i början, det flaxar på rätt bra. Det betyder att de fingrar han inte spelar med är avspända.

När det gäller ergonomi så är det finns det inte en position som är rätt, det gäller att variera sina rörelser, sitter man för länge i en och samma ställning så blir man stel. Se till att det alltid finns en rörelse någonstans. Kolla på barn, de kan inte sitta still, och de har sällan problem med stel nacke eller ryggont.

Om det gör ont när du spelar, så hellre bli och vila istället.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Surar han inte lite, Bobby?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:Surar han inte lite, Bobby?
Orkade inte kolla hela klippet... Menar du i humör eller intonation?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Intonation. Fast jag kanske är pianiostämmarstörd.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Alla har vi en story i detta ämnet antar jag.. jag fick mitt handledsproblem vid 17 års ålder efter att ha jobbat i Kylen på Arla med att plocka "blåback" som det kallas.. 20st av div 1L förpackningar skall stuvas om i backar enligt beställning och sedan staplas.. slet ut handleden när man sticker ner händerna och pressar ihop 5 paket i taget (en rad) och sedan lyfter upp dem... Vuklan skydd, handledsträning och simmning är toppen.. min högra handled spökar alltid såhär års.. skit man får leva med.. gäller att hålla den varm...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

albinriddlah skrev:jag har basen i vettig höjd. inte nere vid knäna, inte uppe vid hakan..
Prova ovettig höjd då; vid hakan. Ju högre desto bättre för vänster handled tycker jag. Däremot blir det värre för höger istället.

Det där med att hänga med i bandet funderade jag lite på. Blir det inte ändå ganska trist om basen hänger med gitarren i ett så högt tempo? Jag vet ju inte hur snabbt det är, men om det är så att det blir svårt att hänga med så borde det vara rätt snabbt. Kanske läge att sikta på lite mer groove istället? :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:Intonation. Fast jag kanske är pianiostämmarstörd.
Det var lite surt i början, men det var ju ett rep. Det blev ju bättre på konserten sedan, efter att han hade övat.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Makten skrev:
albinriddlah skrev:jag har basen i vettig höjd. inte nere vid knäna, inte uppe vid hakan..
Prova ovettig höjd då; vid hakan. Ju högre desto bättre för vänster handled tycker jag. Däremot blir det värre för höger istället.

Det där med att hänga med i bandet funderade jag lite på. Blir det inte ändå ganska trist om basen hänger med gitarren i ett så högt tempo? Jag vet ju inte hur snabbt det är, men om det är så att det blir svårt att hänga med så borde det vara rätt snabbt. Kanske läge att sikta på lite mer groove istället? :wink:
'

det är just det jag gör :roll:
spelar givetvis en del riff i låtarna, men tycker jag det låter sloppy så kör jag oftast grundton.
det är mycket pumpa sextondelar i det bandet :twisted:

EDIT: jag har basen i precis-nedanför-bröstet-höjd.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Makten skrev:
albinriddlah skrev:jag har basen i vettig höjd. inte nere vid knäna, inte uppe vid hakan..
Prova ovettig höjd då; vid hakan. Ju högre desto bättre för vänster handled tycker jag. Däremot blir det värre för höger istället.
Då har man helt enkelt en fett baktung bas, och har basen nere vid knäna och huvet uppe vid huvva!
gäst

Inlägg av gäst »

basmartin skrev:
Johannes skrev:Intonation. Fast jag kanske är pianiostämmarstörd.
Det var lite surt i början, men det var ju ett rep. Det blev ju bättre på konserten sedan, efter att han hade övat.
Jag älskar sursång som t ex Joe Strummer eller Tim Armstrong. Däremot är det inte så lyckat med en sångare som surar i ett prettosammanhang som cello och Bobby McFerrin. Ambivalent, vem, jag?
Skriv svar