Fingerspel - Tumspel

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Kefas
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 13:21

Fingerspel - Tumspel

Inlägg av Kefas »

Hej!

Till och børja med ber jag om ursækt før de Danska bokstæverna, som ær en konsekvens av att jag før tillfællet bor just i Danmark

Jag ær en relativ nybørjare på bas och undrar kort och gott vilket som ær bæst att kunna, fingerspel eller tumspel. Personligen upplever jag att jag får mycket jæmnare ton och har lættar att spela fort nær jag spelar med tummen. Hur stor førdel ær det att kunna spela både med fingrar och tumme (I min situation før tillfællet ær en førdel att kunna båda ganska uppenbar, då jag spelat bort allt skinn på min høgertumme), Finns det några andra speltekniker som man ska børja læra in vid ett tidigt stadium så att man inte ær helt vilsen nær man behøver dem?

Tack på førhand
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Att spela med tumme är grymt!!
Men det finns ju slapteknik och plektrum vilka båda utvecklar din kontroll över vänsterhanden (om du är högerspelare). Vanligt fingerspel är ju ett samlingsnamn för mängder av tekniker med allt från en finger till 4 i olika kombinationer.

Jag tycker definitivt du ska lära dig att växla mellan (eller varva mellan) fingrar och tumme. Och sedan kombinera med slap/plektrum beroende på situationen och de möjligheter/tillfälligheter som ges.
Kefas
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 23 aug 2011, 13:21

Inlägg av Kefas »

Vænsterhanden & plektrum kommer nog inte bli något større problem eftersom jag ær f.d. metalgitarrist, och slapteknik blir det definitivt (Då jag ær småkær i Rage Against the Machines bas)
Skriv svar