Sida 1 av 1

Högerhandens fingerspel...

Postat: ons 14 sep 2011, 19:54
av Jokron
Läser lite om teknik i olika sammanhang och många rekommenderar att man spelar med raka fingrar med högerhanden och låter dom vila på strängen ovanför efter anslaget...vad är det för vits med det egentligen.

Jag har spelat fingerspel på gitarr i många år och är van att "plocka" strängarna och gör likadant på basen när jag spelar, finns det någon anledning att lära om där eller...?

Rock och lite tyngre musik spelar jag gärna med plektrum.

Synpunkter på detta?

/Jokron

Re: Högerhandens fingerspel...

Postat: ons 14 sep 2011, 21:08
av enor
Jokron skrev:Läser lite om teknik i olika sammanhang och många rekommenderar att man spelar med raka fingrar med högerhanden och låter dom vila på strängen ovanför efter anslaget...vad är det för vits med det egentligen.
Vitsarna är väl egentligen två:

* Om man spelar med fritt anslag blir det lätt att man omedvetet tvekar - det blir liksom halvdant, utan övertygelse. Fine om man ska plocka komptoner på gitarr, inte så bra när man ska driva ett band framför sig.

* Stödanslag ger bra riktning på strängens svängningsrörelse. Till skillnad mot akustisk gitarr där man får bra volym genom att få igång strängens svängning i ledden "in mot locket-ut från locket" så får man på elbas mer drag om strängen rör sig i andra ledden - längs med kroppen.

Re: Högerhandens fingerspel...

Postat: ons 14 sep 2011, 21:46
av DrJKO
Jokron skrev:Läser lite om teknik i olika sammanhang och många rekommenderar att man spelar med raka fingrar med högerhanden och låter dom vila på strängen ovanför efter anslaget...vad är det för vits med det egentligen.

Jag har spelat fingerspel på gitarr i många år och är van att "plocka" strängarna och gör likadant på basen när jag spelar, finns det någon anledning att lära om där eller...?

Rock och lite tyngre musik spelar jag gärna med plektrum.

Synpunkter på detta?

/Jokron
Att spela med fingrarna så att dom är raka och att ha dom i ett sånt "läge" så att dom blir lika långa gör att tonen blir jämnare också ifall du ska spela på samma flera toner på samma sträng

Postat: ons 14 sep 2011, 22:20
av VictorBacklin
+ på tidigare talare

En till vits med det är väl även att du dämpar strängen under så att den strängen inte ringer och lever sitt egna lilla liv.

Postat: tor 15 sep 2011, 16:53
av DrJKO
VictorBacklin skrev:+ på tidigare talare

En till vits med det är väl även att du dämpar strängen under så att den strängen inte ringer och lever sitt egna lilla liv.
+! tänkte typ också på det igår men var så trött så att jag inte kunde formulera mig tillräckligt för att få fram det haha :oops: :tummenupp:

Postat: tor 15 sep 2011, 18:27
av Jokron
Aaahh ... Jag fattar.

Har testat lite och det känns riktigt bra, med lite träning ska det nog gå...

Tack för synpunkterna!

/Jokron

Postat: tor 15 sep 2011, 18:44
av DrJKO
Jokron skrev:Aaahh ... Jag fattar.

Har testat lite och det känns riktigt bra, med lite träning ska det nog gå...

Tack för synpunkterna!

/Jokron
Kör hårt :D!

Postat: tor 15 sep 2011, 19:23
av Janne
Använd inte raka fingrar när du gör stödanslag dock, håll fingrarna och handen i sitt naturliga viloläge, dvs lätt kupat.

Och pojkar, rätta mig om jag har fel, helt raka fingrar och vinklat så att de blir lika långa, det innebär att man har basen jättelångt ned och vinklar armen typ 30 grader bakåt stallet? Det funkar finfint om man vill spela hysteriskt fort på enbart E-strängen enligt min erfarenhet, men det kanske inte är det Jokron siktar på i första hand ;) Kanske inte så ni menar men jag har sett många "metalkids" spela på det viset. "Du kan ju bara spela på tjockaste strängen!" sa jag till en kille som jag försökte få att ändra teknik. "Och?!" svarade han :D

Postat: tor 15 sep 2011, 19:27
av DrJKO
Janne skrev:Använd inte raka fingrar när du gör stödanslag dock, håll fingrarna och handen i sitt naturliga viloläge, dvs lätt kupat.

Och pojkar, rätta mig om jag har fel, helt raka fingrar och vinklat så att de blir lika långa, det innebär att man har basen jättelångt ned och vinklar armen typ 30 grader bakåt stallet? Det funkar finfint om man vill spela hysteriskt fort på enbart E-strängen enligt min erfarenhet, men det kanske inte är det Jokron siktar på i första hand ;) Kanske inte så ni menar men jag har sett många "metalkids" spela på det viset. "Du kan ju bara spela på tjockaste strängen!" sa jag till en kille som jag försökte få att ändra teknik. "Och?!" svarade han :D
Nej precis alltså jag tror nog att det är enklast att ha fingrarna så raka som möjligt ifall man vill spela snabbt, annars så finns det nog bättre tekniker ;).

Re: Högerhandens fingerspel...

Postat: mån 07 nov 2011, 23:52
av midiper
enor skrev:
Jokron skrev:Läser lite om teknik i olika sammanhang och många rekommenderar att man spelar med raka fingrar med högerhanden och låter dom vila på strängen ovanför efter anslaget...vad är det för vits med det egentligen.
Vitsarna är väl egentligen två:

* Om man spelar med fritt anslag blir det lätt att man omedvetet tvekar - det blir liksom halvdant, utan övertygelse. Fine om man ska plocka komptoner på gitarr, inte så bra när man ska driva ett band framför sig.

* Stödanslag ger bra riktning på strängens svängningsrörelse. Till skillnad mot akustisk gitarr där man får bra volym genom att få igång strängens svängning i ledden "in mot locket-ut från locket" så får man på elbas mer drag om strängen rör sig i andra ledden - längs med kroppen.
+ 1 Mycket bra förklaring tycker jag!

Postat: tor 22 mar 2012, 02:40
av Peavey Dude
Spelar inte Gary Willis med "plock"-teknik?