Spela in dig själv!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Spela in dig själv!

Inlägg av Funkfingers »

Jag brukar spela in mina "övnings-jam" på en porta eller i datorn.
Detta brukar hjälpa mig att bättre höra var jag har mina fel och brister.
Och de är många.. :oops:
Är det någon mer än jag som brukar göra det?
Skulle vara kul och inspirerande att höra hur ni andra låter och gör då ni övar.
Det har som sagt hjälpt mig att veta vad det är jag ska tänka extra på när det gäller mitt spel.
Så här kan det låta då jag sätter mig ner och "övnings-jammar" med min porta.
Jag tar en loop i valfri stil och tempo.
Sedan spelar jag in det och lyssnar sedan på det jag gjort.
Det kan bli alltifrån gungande reggae till vildsint funk och allt där i mellan.
Nyttigt och roligt.

https://rapidshare.com/files/2836673403/Jam.mp3
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1123
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Busta B »

Gött FF!

Bra lir, är det på den vita japan-jb´n?
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Mycket trevligt spel ! Jag övar nästan alltid genom att spela till låtar på Spotify eller Internetradiokanaler, det blir väl mer gehör-övningar än teknik eller att man då "jammar" inom ramen för låten man spelar till. Inget jag brukar spela in heller, kanske vore på tiden..men jag har inte haft en porta sen 80-talet :)
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Tack!
Ja,det är den vita Japan Fendern.
Oerhört nyttigt att spela in sig själv och lyssna på hur man spelar.
Fördelen med en porta är att man slipper "strulet" med att starta upp dator-eländet med allt vad det innebär.
Den senaste portan från Zoom,R-24, tillåter att man loopar spåren hur man vill.
Mycket smidigt.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Funkfingers skrev:...
Oerhört nyttigt att spela in sig själv och lyssna på hur man spelar...
:tummenupp:
Funkfingers skrev:...
Fördelen med en porta är att man slipper "strulet" med att starta upp dator-eländet med allt vad det innebär.
Den senaste portan från Zoom,R-24, tillåter att man loopar spåren hur man vill.
Mycket smidigt.
+1 på det!

/MrBaloo
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
yohan
Medlem+
Inlägg: 1138
Blev medlem: tor 24 maj 2007, 11:39
Ort: Torshälla

Inlägg av yohan »

Tistou skrev:Tycker inte man kan slappna av helt när man spelar in. Jag har blivit besatt av att spela in och tycker inte om det alls. Känns som det går mycket bättre så fort man stänger av inspelningsmaskinen och då tänker jag fan att jag inte spelade in det där. Ganska fånigt alltså, tsk tsk
Upplever samma sak men har kommit fram till att jag inte spelar sämre när jag spelar in. Jag tror snarare att motoriken i själva spelandet påverkar lyssnandet. På nåt sätt tror jag att hörseln är kopplad med övriga sinnen, en ton upplevs på ett annat sätt om man samtidigt får sensorisk input av själva anslaget, känslan av sträng, känslan av rytm i kroppen osv. När man lyssnar på det inspelade finns ju inget kvar utom själva ljudet.

Mao. så är jag verkligen så kass som det låter "på band". Tack och lov upplever jag mig som bättre när jag spelar annars hade man väl lagt ner sedan länge. :lol: Så visst är det nyttigt att spela in sig själv (om än jobbigt för självbilden), det är ju faktiskt det som andra kommer att höra.
https://soundcloud.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/jambrains" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCWsxX4 ... ci-BbmKTCQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Skönt lirat Funky!
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Cuba skrev:Skönt lirat Funky!
Tack!
Det blir ju ett "onaturligt" sätt att förhålla sig till rytmik när maskinen inte kan interagera med ens eget spel.
Den väntar liksom inte in en.Som en trummis kan göra.
Alla eventuella problem man har med "tajming" märks oerhört tydligt då man spelar in sig själv.
Det jag har märkt genom åren är att ens eget spel påverkas enormt av vem/vilka man spelat mycket ihop med.
Har jag spelat mycket ihop med en trummis som haft problem med exempelvis tempo.
Då märks det när jag sitter och spelar in att jag på något sätt kopierat in detta i mitt eget spel.
Märkligt.
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Skön tråd den här BUMP på det (!)

Vore kul om fler spelade in själva.

Jag har soundcloud och det är ap-lätt att spela in via det. Inte världens bästa ljudkvalité, men det duger.

Okej folks... ska vi bestämma att vi delar med oss av våra övningar från och med nu och att vi gör det här?
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
dereborn

Inlägg av dereborn »

wheelie87 skrev: Okej folks... ska vi bestämma att vi delar med oss av våra övningar från och med nu och att vi gör det här?
"I never practice. It interferes with my drinking habits"

Malcolm Young
Användarvisningsbild
Salsaslas
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 18:25
Ort: Mamle & Hessle

Inlägg av Salsaslas »

yohan skrev: Jag tror snarare att motoriken i själva spelandet påverkar lyssnandet. På nåt sätt tror jag att hörseln är kopplad med övriga sinnen, en ton upplevs på ett annat sätt om man samtidigt får sensorisk input av själva anslaget, känslan av sträng, känslan av rytm i kroppen osv. När man lyssnar på det inspelade finns ju inget kvar utom själva ljudet.
Jag tycker det var en intressant tanke. Inte om det är bättre eller sämre, utan förklaringen till varför upplevelsen är annorlunda. Det gav i varje fall mig några ledtrådar.
Grundtoner, räcker inte det? OK kvintar också, mer ters jag inte!

Squier P-bas (från Indonesien)
Yamaha BB 405 (nyfixad av Christian)
Bandlös Eagle fyra
Marshall Bassstate B30 (inte många watt där)
Hughes & Kettner Bassforce 100W
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+
Inlägg: 1762
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 23:51
Ort: Göteborg

Inlägg av thetonequest »

Bra idé!
Gött lirat!
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Skriv svar