Intressant om kunskap om sitt instrument med Jeff Berlin.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Intressant om kunskap om sitt instrument med Jeff Berlin.

Inlägg av Funkfingers »

Intressanta tankar från Jeff Berlin angående akademiska färdigheter vs musik som konstform.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iAdeUk3cCpM[/youtube]
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Jao, intressant och det växte från sur-bitter-gubbe till lite bra insikter. Samtidigt så kan jag än idag inte helt hålla med skolan som förespråkar att man måste kunna sitt instrument som en raketforskare för att "be able to express themselves". Jag tycker man kan expressa sig själv med vad man har utan att behöva känna sig mindervärdig för det. Något min erfarenhet från folkhögskola inte är okej bland fusion/jazz-folket. Samtidigt så visst kan man kanske göra bättre rock musik genom att kunna spela samma låt i all olika tonarter. Fast, för min egen del går det ganska bra att spela mina egna låtar bara i tonarten jag skrev dem. Som han sa "you need to find the gigs that play only E-minor". ;)
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Så man får inte spela med metronom förrän man kan spela? :lol:

Steve vai fick en fråga om när han kände att han kunde uttrycka sig via gitarren:

"Always and never. The moment you pick up an instrument and do anything you are expressing yourself to a certain degree. The moment i picked up a guitar i knew it was never gonna end, cause there was no way i would ever know everything i could know or play everything i could play. I always feel like as though its an on going process"
Gibson Thunderbird IV
Skriv svar