Detta måste redas ut!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas

Hur spelar ni generelt?

Plektrum
55
30%
Fingerspel
126
70%
 
Antal röster: 181

Användarvisningsbild
TFR
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: ons 27 okt 2010, 00:29
Ort: Halmstad

Inlägg av TFR »

Skulle nog säga 75% plektrum (röda Jazz III:or) och 25% fingrar. Försöker dock spela allt mer med fingrarna, beroende på låt och sound jag vill ha. Vissa låtar ska spelas med plektrum och vissa med fingrar och mitt fingerpspel är allt annat än stabilt.
Har även stor betydelse för mig var jag slår an strängen. Försöker halvt desperat att arbeta bort tendensen att spela för nära stallet, ljudet blir pruttigt och trist då.
Schatz P. HPD P.
EBS Classic 450. EBS Classic 810.


Innerst inne är vi alla hårdrockare.
Användarvisningsbild
Tjoffe
Medlem+
Inlägg: 1656
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:27
Ort: Wermland

Inlägg av Tjoffe »

Samuel V skrev:Fingrar, uteslutande. Har övat och verkligen jobbat på att spela med plektrum, men jag får bara inte till det på något bra sätt. Har testat plektrum i diverse storlekar, olika grepp med tummen etc; inget har funkat.

Tråkigt, jag gillar soundet med plektrum och skulle gärna ha det "i min arsenal".
Sänk basen till knäna så löser det sig..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mest fingrar, plektrum ibland.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Tjoffe skrev:
Samuel V skrev:Fingrar, uteslutande. Har övat och verkligen jobbat på att spela med plektrum, men jag får bara inte till det på något bra sätt. Har testat plektrum i diverse storlekar, olika grepp med tummen etc; inget har funkat.

Tråkigt, jag gillar soundet med plektrum och skulle gärna ha det "i min arsenal".
Sänk basen till knäna så löser det sig..
Hmmm....skall testa. Kanske inte till knäna, dock (jag är 1.96).
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++
Inlägg: 4494
Blev medlem: ons 05 nov 2008, 14:52
Ort: Slödderborg

Inlägg av Tössberg »

Tjoffe skrev:
Samuel V skrev:Fingrar, uteslutande. Har övat och verkligen jobbat på att spela med plektrum, men jag får bara inte till det på något bra sätt. Har testat plektrum i diverse storlekar, olika grepp med tummen etc; inget har funkat.

Tråkigt, jag gillar soundet med plektrum och skulle gärna ha det "i min arsenal".
Sänk basen till knäna så löser det sig..
Njae... anser att det är enklare att spela med plektrum om basen är ganska högt upp.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Generellt fingrar, men andra speltekniker förekommer om musiken så kräver.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

98 % fingrar,
plektrum på låtar där det behövs (eller någon gång om det känns enklare :oops:),
tumme + pekfinger med dämpning på någon låt med oktavbas.
Flyttar även anslaget lite upp och ner beroende på önskat ljud.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Samuel V skrev:
Tjoffe skrev:
Samuel V skrev:Fingrar, uteslutande. Har övat och verkligen jobbat på att spela med plektrum, men jag får bara inte till det på något bra sätt. Har testat plektrum i diverse storlekar, olika grepp med tummen etc; inget har funkat.

Tråkigt, jag gillar soundet med plektrum och skulle gärna ha det "i min arsenal".
Sänk basen till knäna så löser det sig..
Hmmm....skall testa. Kanske inte till knäna, dock (jag är 1.96).
Ligger nåt i det faktiskt.
Känns även mer rocknroll så man känner sig mer ok med att veva på lite med plektrumet - feeling over technique liksom.
Medlem i PB50+
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

99.9% fingrar. (men då är det sällan jag spelar elbas över lag)
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

70% fingrar, 7% "palm muting", eller va det heter (lite dämpat med tumme o fingrar), 7% plektrum, 5% med tumme vid halsen och 11% slapbas med 10% av baseleverna.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Uteslutande plektrum. Kan på kammaren klinka nån ton med fingrarna men återfår snabbt förståndet.

Tycker till och med att fingerspel gör basliret tråkigt. Hade nån sagt åt mig "nänä, du ska minsann spela med fingrarna" i början av min karriär så hade jag antagligen inte spelat idag. Fingrar = tråkigt, plektrum = kul.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
kr0wl
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: tor 01 jul 2010, 10:26
Ort: Karlshamn

Inlägg av kr0wl »

Plektrum hela vägen, har aldrig lärt mig spela med fingrarna och tröttnar fort varje gång jag provar.
Gillar inte ljudet av mitt fingerspel heller, låter så mjukt och luddigt jämfört med plektrumets vassa elaka ljud
Ibanez SR400 + Ibanez BTB400 + Yamaha TRBX305
TC BH550
TKS 2128
Ashdown MAG 115+410
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

95 % palmmutes varav 80 % ända ner till polerna på pickuperna. Resten är en blandnig av (alla) fingrar, plektrum och stråke.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
trestintas
Medlem+
Inlägg: 1399
Blev medlem: lör 24 okt 2009, 13:44
Ort: Qvibille ostkusten på västkusten

Inlägg av trestintas »

hosse skrev:Uteslutande plektrum. Kan på kammaren klinka nån ton med fingrarna men återfår snabbt förståndet.

Tycker till och med att fingerspel gör basliret tråkigt. Hade nån sagt åt mig "nänä, du ska minsann spela med fingrarna" i början av min karriär så hade jag antagligen inte spelat idag. Fingrar = tråkigt, plektrum = kul.
Nej, så e det inte!
Mvh
Emanuel
http://www.myspace.se/578515318
Gott E D
Medlem nr: 2617
Användarvisningsbild
kristofferbas
Medlem
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 12:45
Ort: Skara
Kontakt:

Inlägg av kristofferbas »

Spelade med plektrum en sväng en sväng på högstadiet, men sen det blivit fingrarna för hela slanten. Har de senaste (5 typ?) åren även börjat spela ganska mycket med tummen (inte slapp) både med och utan palm mutes.

Har väl försökt lära mig spela med plektrum ett par vändor men det har aldrig riktigt fallit på plats, men tänkte ge det ett försök snart igen :)

/k
EBMM SR/EBMM 20th Anniversary SR5 - Ashdown ABM EVO II - TKS 112 x 2 - A-Designs Audio Reddi
Basist i Radio!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Inlägg av joachime »

Ok, om jag ska var allvarlig så gillar jag den jämna attack plektrumanslag ger, om man ska dista signalen. Annars tycker jag plektrumspel ger en odynamisk och lite försiktig känsla. Fast det går iofs att åtgärda med kompressor och lite palmmutes.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

hosse skrev:Uteslutande plektrum. Kan på kammaren klinka nån ton med fingrarna men återfår snabbt förståndet.

Tycker till och med att fingerspel gör basliret tråkigt. Hade nån sagt åt mig "nänä, du ska minsann spela med fingrarna" i början av min karriär så hade jag antagligen inte spelat idag. Fingrar = tråkigt, plektrum = kul.
Hahaha, ungefär så var det någon äldre basist som sa till mej i början. I helvete heller var min reaktion, och sedan har det blivit plektrumspel efter det.
Hemma däremot spelar jag nästan alltid fingerspel, ibland på rep men nästan aldrig live.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

kör med pek- lång- & ringfingernaglarna, låter nästan som plektrum,
jag brukar bara fäppla till det med plektrum och tappa skiten

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

trestintas skrev:
hosse skrev:Uteslutande plektrum. Kan på kammaren klinka nån ton med fingrarna men återfår snabbt förståndet.

Tycker till och med att fingerspel gör basliret tråkigt. Hade nån sagt åt mig "nänä, du ska minsann spela med fingrarna" i början av min karriär så hade jag antagligen inte spelat idag. Fingrar = tråkigt, plektrum = kul.
Nej, så e det inte!
Jo, du har bara inte förstått det ännu :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

BassiLow skrev:kör med pek- lång- & ringfingernaglarna, låter nästan som plektrum,
jag brukar bara fäppla till det med plektrum och tappa skiten
Snitta upp fingret och tryck plektrumet mellan ben och hud. Funkar varje gång. Enda nackdelen är att de vandrar uppåt så nu har jag rejält plektrumarmbåge.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Är inte jätteförtjust i plektrumljudet jag får ur Höfnern, så vill jag få lite plektrumkänsla ur den spelar med nageln/vad som är kvar av fingret efter den relativt korta nageln med någon sorts plektrumliknande teknik. Som någon sorts blandning av finger och plektrum, med attacken från plektrum men värmen hos fingrar. Typ.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Inlägg av GandhiMK2 »

Mr Praline skrev:Fingrar, uteslutande. Har övat och verkligen jobbat på att spela med plektrum, men jag får bara inte till det på något bra sätt. Har testat plektrum i diverse storlekar, olika grepp med tummen etc; inget har funkat.

Tråkigt, jag gillar soundet med plektrum och skulle gärna ha det "i min arsenal".
Testa dunlops plektrum med uppstickande mönster....dom går nästan inte att få bort från fingrarna ens om man vill! ;-)
Grymma på riktigt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

f-bass skrev:
Mr Praline skrev:Fingrar, uteslutande. Har övat och verkligen jobbat på att spela med plektrum, men jag får bara inte till det på något bra sätt. Har testat plektrum i diverse storlekar, olika grepp med tummen etc; inget har funkat.

Tråkigt, jag gillar soundet med plektrum och skulle gärna ha det "i min arsenal".
Testa dunlops plektrum med uppstickande mönster....dom går nästan inte att få bort från fingrarna ens om man vill! ;-)
Grymma på riktigt.
Kör alltid och enbart med svarta 1mm Jim Dunlop Nylon!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Indigo skrev:Jag spelar med det som låter bäst i situationen. ..
Samma här. Självklart.
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av archisland »

75% fingerspel, 10% plektrumspel, 10% Slap, 5% Tapping. Typ.
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Skriv svar