Vibrato på bas

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Vibrato på bas

Inlägg av inber »

Hur kommer det sig att basister och gitarrister gör sina vibraton olika? Jag ramlade in på det här klippet, som är en gammal favorit.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fYJTBYGg ... e=youtu.be[/youtube]

På bassolot som börjar vid 2.17 gör Tal Wilkenfeld typiska "basistvibraton", t ex vid 2.30.

Eftersom jag spelat rockgitarr i rätt många år (40 i år!) så gör jag mina vibraton mer som Yngwie Malmsteen och andra hårdrockare, t ex:

http://www.guitarmasterclass.net/ls/har ... d_vibrato/

Det både låter bättre och är enklare i mina öron. Men varför gör basister som på Youtube-videon?

Är det jag som har överjävligt bra teknik, till skillnad från alla er andra? (häpp!) Eller är det tvärtom - att jag inte själv hör hur mycket bättre det här låter och borde sätta mig och öva? :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
bassinthecrowd
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 17:08

Inlägg av bassinthecrowd »

OT, men jävlar vad bra just den bandsättningen med Beck var!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag använder båda sorterna, dock mest "klassiskt"/parallellt med greppbrädan. Jag tror att det har att göra med basens funktion och sound. Man vill inte fula till grundtonerna för mycket, då det kan komma att störa musiken. Annorlunda om man spelar solo.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

aah'fuan skrev:OT, men jävlar vad bra just den bandsättningen med Beck var!
Vinny Calli-fuckin-jutta! (eller hur i h*e det stavas)
What did you expect?! :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Den teknik som Tal Winkenfield använder sig av liknar den stråkmusiker använder sig av. Sen har hon en hel del Jaco-chops i sitt spel... Jeff Beck gör väl mest bendteknik. Det tycker jag det ser ut som iaf.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

funkys**t skrev:Den teknik som Tal Winkenfield använder sig av liknar den stråkmusiker använder sig av. Sen har hon en hel del Jaco-chops i sitt spel... Jeff Beck gör väl mest bendteknik. Det tycker jag det ser ut som iaf.
Gitarren har jag full koll på, om man nu ens kan säga så om Jeff Beck. Enbart text räcker inte för att förklara hans teknik... He's one of a kind, liksom. Det finns nog inte en enda gitarrist av hygglig kaliber eller bättre som inte har Jeff Beck mycket högt på sin lista, just för att han är så speciell. "Bends" gör ju vilken hemmaövande tonåring som helst, det där är något helt annat - Mästerskap.

Men nu var det basisten, Tal Wilkenfeld, jag tänkte på. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Janne

Inlägg av Janne »

Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
På elgitarr blandar jag mer vilken typ av vibrato beroende på musikstil.
Det allra viktigaste är nog att vara uppmärksam på sitt vibrato så man inte slänger dit det likadant hela tiden. Otroligt tröttsamt att lyssna på musiker som missbrukar vibratot tycker jag.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Vibrato på bas

Inlägg av basmartin »

inber skrev:Hur kommer det sig att basister och gitarrister gör sina vibraton olika? Jag ramlade in på det här klippet, som är en gammal favorit.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fYJTBYGg ... e=youtu.be[/youtube]

På bassolot som börjar vid 2.17 gör Tal Wilkenfeld typiska "basistvibraton", t ex vid 2.30.

Eftersom jag spelat rockgitarr i rätt många år (40 i år!) så gör jag mina vibraton mer som Yngwie Malmsteen och andra hårdrockare, t ex:

http://www.guitarmasterclass.net/ls/har ... d_vibrato/

Det både låter bättre och är enklare i mina öron. Men varför gör basister som på Youtube-videon?

Är det jag som har överjävligt bra teknik, till skillnad från alla er andra? (häpp!) Eller är det tvärtom - att jag inte själv hör hur mycket bättre det här låter och borde sätta mig och öva? :wink:
Den typen av vibrato låter mer dramatisk än vanliga böj-vibraton på bas. Är rätt svårt att böja en helton. Skulle nog nästa kalla det för en drill, egentligen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Vibrato på bas

Inlägg av Mr Praline »

basmartin skrev:
inber skrev:Hur kommer det sig att basister och gitarrister gör sina vibraton olika? Jag ramlade in på det här klippet, som är en gammal favorit.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fYJTBYGg ... e=youtu.be[/youtube]

På bassolot som börjar vid 2.17 gör Tal Wilkenfeld typiska "basistvibraton", t ex vid 2.30.

Eftersom jag spelat rockgitarr i rätt många år (40 i år!) så gör jag mina vibraton mer som Yngwie Malmsteen och andra hårdrockare, t ex:

http://www.guitarmasterclass.net/ls/har ... d_vibrato/

Det både låter bättre och är enklare i mina öron. Men varför gör basister som på Youtube-videon?

Är det jag som har överjävligt bra teknik, till skillnad från alla er andra? (häpp!) Eller är det tvärtom - att jag inte själv hör hur mycket bättre det här låter och borde sätta mig och öva? :wink:
Den typen av vibrato låter mer dramatisk än vanliga böj-vibraton på bas. Är rätt svårt att böja en helton. Skulle nog nästa kalla det för en drill, egentligen.
Det går alldeles utmärkt att benda heltoner på min Unicorn ;)
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Sen får vi inte glömma att klassiska bas-vibratot inte nöter greppbräda på bandlösa basar i lika stor grad som bending-vibratot.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Janne skrev:Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
Jo, men hallå! Tal gör ju INTE ett klassiskt "Segovia-vibrato" (dvs som man gör på en klassisk gitarr). Utan hon gör en "drill" så att fingrarna fladdrar över banden. Tonen böjs alltså inte. Kolla igen vid 2.30. Så där gör inga klassiska gitarrister.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

inber skrev:
Janne skrev:Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
Jo, men hallå! Tal gör ju INTE ett klassiskt "Segovia-vibrato" (dvs som man gör på en klassisk gitarr). Utan hon gör en "drill" så att fingrarna fladdrar över banden. Tonen böjs alltså inte. Kolla igen vid 2.30. Så där gör inga klassiska gitarrister.
Tror inte det handlar om att basister och gitarrister gör olika, utan bara om olika sound/effekter?

Tal vill åt ett annat sound med sitt "vibrato" än vad Beck vill. Tror säkert hon använder både bends och violinvibrato när det är det soundet hon vill åt.

Ett sånt där "jaco-drill" (brukar jag kalla det av nån anledning, vet inte ens om Jaco använde det så mycket, förknippar det mer med den stilen bara) kan ju vara rätt coolt på rätt plats, men aldrig värst diskret :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Janne

Inlägg av Janne »

inber skrev:
Janne skrev:Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
Jo, men hallå! Tal gör ju INTE ett klassiskt "Segovia-vibrato" (dvs som man gör på en klassisk gitarr). Utan hon gör en "drill" så att fingrarna fladdrar över banden. Tonen böjs alltså inte. Kolla igen vid 2.30. Så där gör inga klassiska gitarrister.
Haha, ok, jag erkänner, kollade inte på klippet utan tog för givet att det var klassiskt vibrato efter att ha läst kommentarerna.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Inlägg av Riboe »

Janne skrev:
inber skrev:
Janne skrev:Klassiska vibratot, dvs det som Tal använder, använder jag nästan uteslutande på bas och akustisk gitarr. Jag tycker det är snyggare än "hårdrocksvibratot". Vid klassiskt vibrato så sänks ju tonen när man trycker mot stallet och höjs när man trycker mot sadeln. Då kretsar vibratot strax under/över tonen. Snyggt. Hårdrocksvibratot ger ju alltid en höjd ton vid vibratot. Fult. (Behöver jag säga att det är mitt subjektiva tyckande jag skriver om nu?) Vid böjar så kan man ju få samma typ av under/över-vibrato iofs med hårdrocksvibratot.
Jo, men hallå! Tal gör ju INTE ett klassiskt "Segovia-vibrato" (dvs som man gör på en klassisk gitarr). Utan hon gör en "drill" så att fingrarna fladdrar över banden. Tonen böjs alltså inte. Kolla igen vid 2.30. Så där gör inga klassiska gitarrister.
Haha, ok, jag erkänner, kollade inte på klippet utan tog för givet att det var klassiskt vibrato efter att ha läst kommentarerna.
Nu kommer säkert mer musikaliskt skolade pratabasare att rätta mig, men jag ser olika kombinationer av "klassiskt" vibrato, glissando ("fladdra över banden") samt legato (modell "tapping" eller snarare en liten del av en drill).

(Min enda formella musikutbildning begränsar sig till en nybörjarkurs på gitarr för Kjell Wigren samt en termin som objekt på ackis, där vi bl a övade gehör samt att sjunga direkt från noter. ) :wink:
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

He ä svårt å bända bassträngar.
Man får så jäla ont i fingrarna.
Det är väl därför man gör som Tal och många andra bassister.Kräver ingen speciell styrka i fingrarna.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Vibrato på bas

Inlägg av Cuba »

Samuel V skrev:
basmartin skrev:
inber skrev:Hur kommer det sig att basister och gitarrister gör sina vibraton olika? Jag ramlade in på det här klippet, som är en gammal favorit.

[youtube][/youtube]

På bassolot som börjar vid 2.17 gör Tal Wilkenfeld typiska "basistvibraton", t ex vid 2.30.

Eftersom jag spelat rockgitarr i rätt många år (40 i år!) så gör jag mina vibraton mer som Yngwie Malmsteen och andra hårdrockare, t ex:

http://www.guitarmasterclass.net/ls/har ... d_vibrato/

Det både låter bättre och är enklare i mina öron. Men varför gör basister som på Youtube-videon?

Är det jag som har överjävligt bra teknik, till skillnad från alla er andra? (häpp!) Eller är det tvärtom - att jag inte själv hör hur mycket bättre det här låter och borde sätta mig och öva? :wink:
Den typen av vibrato låter mer dramatisk än vanliga böj-vibraton på bas. Är rätt svårt att böja en helton. Skulle nog nästa kalla det för en drill, egentligen.
Det går alldeles utmärkt att benda heltoner på min Unicorn ;)
Det är ju för att den är för kort. :P
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Inlägg av EADGC »

Möjligen kan den typen av "breda" vibraton vara influerade av synthbasar? Jag har en känsla av att bruket dök upp/populariserades under Moog-bas eran, men jag kan ha fel. (Kolla in Maynard Ferguson förresten; där kunde det "vibreras" sisådär en durters eller mer.)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Ärligt talat så måste det väl ha med tjocklekarna på strängarna att göra egentligen..? jag gör nog båda två typerna beroende på vad jag är ute efter.. det är väldigt sällan som jag behöver benda toner.. men jag älskar att benda e-strängen vid andra bandet.. blir så härligt seg bend.. Då pratar vi klassisk bend inte "basbend"..
Skriv svar