Vänsterhandsteknik på femma?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Vänsterhandsteknik på femma?

Inlägg av Punkster »

Har alltid spelat fyra fram tills alldeles nyligen, och har kört med det klassiska baseball-greppet. Har alltid funkat prima.
Men nu har jag blivit med femma. Halsen på en sådan är ju en smula bredare, vilket tarvar en lite annan spelstil. Baseball-grepp funkar inte riktigt längre. Nu är det tummen på baksidan av halsen som gäller, vilket är smula ovant. Efter de senaste repen med bandet har jag fått ont i vänster handled, den hamnar i en vinkel som är ovan för mig. Jag spänner den på något sätt och blir överansträngd. Har haft en del basrelaterat trubbel med händerna och handlederna förut, och vill absolut inte göra det värre.

Så jag skulle behöva lite tips och tricks för att komma tillrätta med det här. Hur tränar man upp hand/fingrar/handled för en spelteknik som passar bättre för en bred femsträngad hals utan att skada sig? Kan tillägga att jag har femman högre upp än fyran, vilket gör det hela lite lättare. Men femman är ganska tung, och att ha den högt upp gör att axeln tar stryk vid längre spelpass.
/Linus
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Inlägg av Per »

Högre upp är kanske i o f s bra, men har du testat att vinkla upp halsen lite mera?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Svårt att säga något utan att se hur du spelar, men kolla så att du inte tar i för mycket med tummen. Kan hända att du klämmer åt lite för mycket, om du inte är van att spela med tummen på baksidan av halsen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Inlägg av Fredde79 »

Ett bra tips jag fått någon gång är att ha tummen tillräckligt långt ner på baksidan av halsen (alltså ner mot golvet om du skulle ha halsen vågrätt (vilket du inte ska ha, men för exemplets skull)), kanske t.o.m. under mittpunkten. Det ökar också räckvidden mellan pek- och lillfinger på de lägre strängarna. Pers råd att vinkla upp halsen gäller även för denna teknik! Tänk klassisk gitarr.

Har själv problem med vänster handled ibland (snowboarding-olycka i ungdomsåren), och detta verkar hjälpa lite.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

+ 1 på Basmartins inlägg. Det är lätt att spänna sig för mycket.

Kanske kan det vara värt att prova lägre stränghöjd än du brukar ha - så att du inte behöver ta i så mycket. Min gamla femma (detta är hundra år sen styvt) var väldigt lättspelad på det viset, jämför t med fyran jag hade innan och efter.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Hmm... Ja, tummen kanske kunde vara något. Har inte reflekterat så mycket över det.
Dock är det handleden som värker. När jag spelar med baseball-grepp blir handleden nästan rak och det känns bekvämt. För att ha tummen på baksidan av halsen behöver jag vinkla handleden, och det är då det börjar göra ont efter en stund. Skulle tro att jag är otränad i de musklerna eller att jag kanske spänner mig.

Handleden hamnar i en liknande vinkel:
Bild

När jag är van vid ett grepp som liknar detta:
Bild
/Linus
Janne

Inlägg av Janne »

Som Martin säger, skitsvårt att ge generella tips, men:
Böj inte handleden på vänster arm, du håller förmodligen basen eller armen eller bägge fel. Låt inte vänsterarmen sitta fast mot kroppen eller vila mot benet när du sitter. Se helt enkelt till att hålla handleden rakt och rätta arm och bas efter det istället för tvärtom.
Själv spelar jag på 5:a 99.9% av tiden och jag växlar friskt mellan basebollsgrepp och spindel. Är det enkla prylar kör jag gärna basebollsgreppet, då får jag ju dessutom gratis dämpning av B-strängen. Jag har verkligen inga stora händer så det funkar säkert för dig också?
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Lite lutning ser ju bekvämt ut för handleden annars:

Bild
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Janne skrev:Som Martin säger, skitsvårt att ge generella tips, men:
Böj inte handleden på vänster arm, du håller förmodligen basen eller armen eller bägge fel. Låt inte vänsterarmen sitta fast mot kroppen eller vila mot benet när du sitter. Se helt enkelt till att hålla handleden rakt och rätta arm och bas efter det istället för tvärtom.
Själv spelar jag på 5:a 99.9% av tiden och jag växlar friskt mellan basebollsgrepp och spindel. Är det enkla prylar kör jag gärna basebollsgreppet, då får jag ju dessutom gratis dämpning av B-strängen. Jag har verkligen inga stora händer så det funkar säkert för dig också?
Tackar!

Posta gärna lite bilder om det finns att hitta. Hur ska man hålla bas och arm på ett bra sätt?
/Linus
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Det kanske blir mer naturligt om du höjer axelbandet lite?
Janne

Inlägg av Janne »

<------------------ :D Nä, allvarligt, tror inte jag har några bra bilder. Om du nu har haft problem med smärtor och så från spelandet så skulle jag verkligen rekommendera dig att ta en tripp till Göteborg och ta en lektion med Basmartin (om han nu fortfarande ger lektioner vill säga).
Punkster skrev: Tackar!

Posta gärna lite bilder om det finns att hitta. Hur ska man hålla bas och arm på ett bra sätt?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Ett tips kan vara att kliva över till bassnack.se och ställa den här frågan till Inti så kan han kanske ge dig några vettiga tips via ett videoklipp. Han har en liknande avdelning på bassnack som var i "Ask P"-tråden här tidigare.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

Punkster skrev:Hmm... Ja, tummen kanske kunde vara något. Har inte reflekterat så mycket över det.
Dock är det handleden som värker. När jag spelar med baseball-grepp blir handleden nästan rak och det känns bekvämt. För att ha tummen på baksidan av halsen behöver jag vinkla handleden, och det är då det börjar göra ont efter en stund. Skulle tro att jag är otränad i de musklerna eller att jag kanske spänner mig.

Handleden hamnar i en liknande vinkel:
Bild

När jag är van vid ett grepp som liknar detta:
Bild
Ifall du har vänsterhanden i stil med den översta bilden du visar så kanske du får ont för att du måste vinkla handleden för mycket, testa att kanske höja axelbandet eller att ha "tippa" basen så att vänsterhanden inte kommer så långt ner.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Jan Hellman skrev:Ett tips kan vara att kliva över till bassnack.se och ställa den här frågan till Inti så kan han kanske ge dig några vettiga tips via ett videoklipp. Han har en liknande avdelning på bassnack som var i "Ask P"-tråden här tidigare.

MVH//Jan
Will do, tack för tipset!
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

En snabb googling hittade lite olika handledsövningar åt mig. Ska prova lite sånt också.
/Linus
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Apropå att slappna av i vänsterhanden kör jag en grej med mina elever som känner att de spänner sig för mkt.

Spela utan att trycka tummen mot halsen, alltså ha den i luften. Spela sen samma sak men lägg an tummen bak på halsen. Tryck inte tummen utan den ska mest finnas där som stöd. Skillnaden spänning blir stor mellan dessa två moment och automatiskt, förhoppningsvis slappnar man av mer när tummen ligger an mot halsen. Öva sen in den känslan i handen på detta så att den blir van. Detta kanske kan vara nåt utöver allt annat som nämnts.

Har oxå haft/har handledsproblem sen många år tebax. Men kan hantera det tack vare medveten teknik, uppvärmning och lätt styrketräning för blodcirkulation. Tänk på att det ofta är motoriken i fingrar o händer snarare än styrka som är grejen, för att spela utan att få ont. Det är ju väldigt lite avstånd sträng till greppbräda.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Har skrivit en bok i hur man spelar elbas som bla går igenom grundläggande teknik med bilder oavsett om man spelar 4 eller 5 str. Boken heter Elbas! Inte meningen att göra reklam mer som hjälp.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Stort tack!
/Linus
Skriv svar