Abba "Name of the game" tab-hjälp

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Abba "Name of the game" tab-hjälp

Inlägg av FredHall31 »

Abbas låt "Name of the game", jättebra låt..Skön som få!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iJ90ZqH0PWI[/youtube]


Jag hittade ett tab-inlägg för den men jag är osäker på om den stämmer. Jag har väl inte ett riktigt bas-öra ännu. Kan ni dubbelkolla den och se om den verkar stämma?

http://tabs.ultimate-guitar.com/a/abba/ ... e_btab.htm

Fankoo in advance :)
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
Bearnaisesåsläsk
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 17:54
Ort: Öreblä

Inlägg av Bearnaisesåsläsk »

Use thy ear, young padawan, and thou shalt find that it easier gets after a while...



Den stämmer säkert, men måste du köra den exakt som på plattan?
Improvisera lite så blir det kuligare. :wink:
Epifån Explorer - Big Muff
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag håller med Bearnaise om att du kommer längre om du tar låten med öronen.

Det är ju nästan alltid svårare att läsa TABs än att spela låten...

Mitt tips är att du lägger ifrån dig basen och nynnar eller sjuinger basstämman. För om du inte kan sjunga/vissla/gnola den så kommer du aldrig att kunna spela den heller när du hänger på dig basen. Det är inte fingrarna som ska lära sig låten, det är hjärnan.

Jag kan nog lira det mesta av ABBAs repertoir ganska hyggligt rakt av, men eftersom tabs inte innehåller några tempomarkeringar så blir det lite halvsvårt att tolka dem. Det verkar stämma, men jag skulle kanske inte spela exakt sådär ändå.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Viktorl
Medlem+
Inlägg: 1334
Blev medlem: tis 09 nov 2010, 14:07

Inlägg av Viktorl »

behöver man lära sig den någorlunda snabbt t.ex. i och med att man ska spela i grupp så är ju tab smidig.

Men gör så att du spelar efter tabben tillsammans med låten och lyssnar noga om du tycker det stämmer. Då får du både nytta av tabben + att du tränar örat.
Science teachers and the mentally ill, that's all Jazz is for
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

Viktorl skrev: Men gör så att du spelar efter tabben tillsammans med låten och lyssnar noga om du tycker det stämmer. Då får du både nytta av tabben + att du tränar örat.
Ja, det är just det som jag försöker göra utan sucess :). När jag läser tabben och jämför med låten så hör jag inte alla noter som är uppskrivna. Det är lite frustrerande för jag är ju solo och har ingen grupp eller ens en partner att jämföra med.
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag förstår om du undrar lite.

Själv tycker jag det är för många nior både på A-strängen och D-strängen. Det är möjligt att den gode Rutger Gunnarsson spelar dubbelslag (åttondelar? sextondelar?), men det hör inte jag i så fall.

Jag tycker inte att Tab:en stämmer. Men det tycker jag å andra sidan aldrig. Jag är långt ifrån tondöv, men helt TAB-döv... :wink:

Kod: Markera allt


G|---------------------------------------------------------------------|
D|---6-7-9-9----------6-7-9-9----------6-7-9-9----------6-7\-----------|
A|-9------------7-9-9------------7-9-9------------7-9-9------2~--------|
E|----------7-9--------------7-9--------------7-9----------------------|

Skit i vad som står. Vill du bli en duktig basist som kan spela på gehör, eller vill du bli en kompmaskin som måste ha ett papper framför sig? Gnola, gnola, gnola! Kan du sjunga basstämman, så kan du förr eller senare spela den.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
FredHall31
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 31 aug 2010, 19:41
Ort: Östersund

Inlägg av FredHall31 »

inber: Om du också tycker att tabben kanske inte helt stämmer heller så har jag kanske inte så dåligt musik-öra ändå ;)

Jag har en bra "bild" av hur basen är och jag kan "spela" den i huvudet. Jag ska nog börja med det som ni säger: Spela efter vad jag hör (eller vad jag TROR jag hör ;)).

Tack för alla tips och råd!
Dumma frågor sedan 31 augusti 2010.
/Fredrik H.
Skriv svar