Plektrum!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Plektrum!

Inlägg av kmo »

Gah! Har lirat till och från i 25år. Alltid med fingrarna. JP Jones har alltid varit en stor inspirationskälla och det är ju inte direkt nåt fel på hans fingerteknik...
Men, men.. Celebration daytråden fick mig att fundera lite på plektrum.
Kanske skulle utmana sig själv? Så hur f-n gör man på snabbast enklaste sätt för att komma igång. Har trakterat plektrum nån gång då fingertopparna varit utslitna, men det har känts ruggigt avigt.
Tips på enkel och rätt och snabblärd teknik mottages tacksamt.
Storlek, hårdhet på plektrum?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Inlägg av flagg »

Kul, fick också för mig samma sak för ett tag sen, blev så kär i attackljudet från plektrumet ihop med dist. Är inte riktigt hemma men det går bättre och bättre.

Jag tycker det är grymt stor skillnad på olika tjocka och stora plektrum så jag skulle nog plocka på mig en hög med olika storlekar så man kan prova sig fram. Försökte först länge med ganska tjocka rackare som jag (ful)spelade gitarr med, men på bas funkar det mycket bättre med ganska stora och betydligt tunnare plektrum för mig.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

0,6 till 0,93 är det som fungerar absolut bäst.. för min egen del tycker jag att 0,73 är väldigt lättspelat och 0,88 börjar bli stumt och kräver mycket mer muskler i fingrarna.

Så, min röst går till 0,73 och du vet ju att jag hade rätt om strängarna.. ;)
Kör med normal plektrumstorlek till att börja med..

När det gäller plektrumteknik.. ingen aning.. viktigast är att dämpa strängarna man inte spelar på med vänsterhanden.. man lär sig att spela med alla fingrarna över strängarna samtidigt samt att köra baseballgrepp väldigt fort om man spelar vissa låtar.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Tjocklek är väl bara att testa själv vad du tycker känns bäst. Spelar för tillfället med jazz 3or till gitarr och små plektrum gör sig inte alls bra till bas IMO.

När det kommer till teknik så tycker jag det låter bäst med bara "downstrokes" men ska man spela nåt snabbare så lär man ta till alternate picking. När jag spelar valfri åttondels pump brukar jag ha utsidan av höger handen mot strängarna nästan vid stallet och pumpa på. Då låter det gött :)
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Jim Dunlop Jazz III
Litet och tjockt, det enda jag använt de senaste 20 åren.

Bild
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

Jag spelar både med stora Jim Dunlop Jazz III och 1,0 plektrum (iofs med runda änden). Helt beroende på vad jag vill få fram för anslag. Ju mer attack desto hårdare plektrum. Så för att stämma in med övriga. Testa dig fram till en tjocklek som passar din spelstil och vad du vill få fram för ljud.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

När faan blir gammal börjar han lira plektrum? Vi får se, tackar för input.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Danny skrev:Jag spelar både med stora Jim Dunlop Jazz III och 1,0 plektrum (iofs med runda änden). Helt beroende på vad jag vill få fram för anslag. Ju mer attack desto hårdare plektrum. Så för att stämma in med övriga. Testa dig fram till en tjocklek som passar din spelstil och vad du vill få fram för ljud.

/D
Det där är nog väldigt individuellt. Jag tappar attack om jag går upp i storlek. 0,88 till och med runt 1,0 mm är mina favoriter. Tjockare än det så tappar jag attack och teknik litegrann. Jag "gräver" ganska mycket emellanåt och då måste jag ha mjuka och tunna plektrum som flexar bra. Har du ett mer delikat anslag så kanske hårdare funkar, men då förlorar man också attack tycker jag. Det ska minsann grävas! :twisted:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1304
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Inlägg av Danny »

hosse skrev: Det där är nog väldigt individuellt. Jag tappar attack om jag går upp i storlek. 0,88 till och med runt 1,0 mm är mina favoriter. Tjockare än det så tappar jag attack och teknik litegrann. Jag "gräver" ganska mycket emellanåt och då måste jag ha mjuka och tunna plektrum som flexar bra. Har du ett mer delikat anslag så kanske hårdare funkar, men då förlorar man också attack tycker jag. Det ska minsann grävas! :twisted:
Jag vevar på ganska bra jag med. Men med för tunna plektrum så blir det liksom inget svar tillbaka från strängen. Det bara fjösar till lite.
Men det är nog som du sa högst individuellt.

/D
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Inlägg av Hatt_Johan »

hosse skrev:
Danny skrev:Jag spelar både med stora Jim Dunlop Jazz III och 1,0 plektrum (iofs med runda änden). Helt beroende på vad jag vill få fram för anslag. Ju mer attack desto hårdare plektrum. Så för att stämma in med övriga. Testa dig fram till en tjocklek som passar din spelstil och vad du vill få fram för ljud.

/D
Det där är nog väldigt individuellt. Jag tappar attack om jag går upp i storlek. 0,88 till och med runt 1,0 mm är mina favoriter. Tjockare än det så tappar jag attack och teknik litegrann. Jag "gräver" ganska mycket emellanåt och då måste jag ha mjuka och tunna plektrum som flexar bra. Har du ett mer delikat anslag så kanske hårdare funkar, men då förlorar man också attack tycker jag. Det ska minsann grävas! :twisted:
Tjockt ska det va! Det är ju bara att ta i :wink:
Det "flappar" ju bara med tunna.

Jag vet, det här är individuellt
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag kör 0,73 Dunlop Tortex eller 0,96 Dunlop Gatorgrip, lite olika beroende på hur dagsformen är.


Plektrumteknik....
Jadu... Det är nog väldigt individuellt. Det låter ju vansinnigt olika beroende på hur och vart man lirar med plektrumet.
Ibland lallar man bara på upp och ner strax bakom micken, ibland framför. Ibland i början på halsen. Ibland bara downstrokes, och ibland bara Uppåt. Typ.
Allt beroende på vad låten "kräver" eller vad man orkar... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Plektrum!

Inlägg av Pumpa »

Bild
Stort och rejält, mindre funkar inte för mig.
Vad som är rätt teknik vet jag inte, men mitt tips är att stå upp och öva.
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

hosse skrev:
Danny skrev:Jag spelar både med stora Jim Dunlop Jazz III och 1,0 plektrum (iofs med runda änden). Helt beroende på vad jag vill få fram för anslag. Ju mer attack desto hårdare plektrum. Så för att stämma in med övriga. Testa dig fram till en tjocklek som passar din spelstil och vad du vill få fram för ljud.

/D
Det där är nog väldigt individuellt. Jag tappar attack om jag går upp i storlek. 0,88 till och med runt 1,0 mm är mina favoriter. Tjockare än det så tappar jag attack och teknik litegrann. Jag "gräver" ganska mycket emellanåt och då måste jag ha mjuka och tunna plektrum som flexar bra. Har du ett mer delikat anslag så kanske hårdare funkar, men då förlorar man också attack tycker jag. Det ska minsann grävas! :twisted:
+1 Om plektrumet inte har nån flex så tappar men definivt attack. Med för tunna tappar man styrka och "kropp" i tonen. Kör för tillfället med dunlops 1,14 men har för det mesta använt 0,96
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Re: Plektrum!

Inlägg av hosse »

Pumpa skrev:Bild
Stort och rejält, mindre funkar inte för mig.
Vad som är rätt teknik vet jag inte, men mitt tips är att stå upp och öva.

+100. Hade en period då jag satt ner och vevade med plektrum hemma. Det gjorde ONT under gig då. Hela armen krampade och axeln pallade inte med. Står du upp så tränas rätt muskler eller nåt i den stilen och efter ett tag märker du inget av kramp eller stelhet.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Roden
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 19:38
Ort: Tierp

Inlägg av Roden »

Spelar antingen med Tortex 1.14 eller Dunlop Nylon (.88)

När det är pumpande så blir det mycket armbåge med lite grand stöd från handleden
medans om man kör mer riffit och mer motoriskt? blir det mer handled

pumpar jag rakt 8:dels rock blir det oftast downstroke tycker det låter överlägset bäst i sammanhanget IMO medans man kör alternerat när det är mer "udda" grupperingar
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+
Inlägg: 1139
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 11:41
Ort: Stockholm

Inlägg av JonnyTrobro »

Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Många bra tips, ska väl försöka lära den gamla hunden att sitta..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

För mig var det lättast att börja spela med ett tunt plektrum. Med lite stela handleder och fingrar tror jag att det var bra att börja så. Efterhand lärde jag mig att vara mer mjuk och följsam i min högerhandsteknik vilket gjorde att jag kunde spela med hårdare plektrum.

Jag tycker att min attack och mitt ljud blir bättre med lite hårdare plektrum. Jag körde länge med Tortex 0,73, för att det lät bäst och var lagom hårt, men jag gillade inte storleken. Det precis så stort att det skaver i vecket på mitt pekfinger. Jag tyckte också att det var lite för tunt rent "greppmässigt". Sedan hittade jag Dunlop Nylon 1mm som är något mindre än Tortex och har ungefär samma flex som 0,73. Nu kör jag enbart med det.

Till gitarr använder jag Jazz III. Vet faktiskt inte varför det funkar bättre än det jag använder till bas. Men jag gillar det.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar