Hur spela bas till "blastbeats"?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Haydn
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 22:58

Hur spela bas till "blastbeats"?

Inlägg av Haydn »

Hej!

Jag håller på med ett litet sidoprojekt i studion. Denna gång är det trash/blackmetal liknande musik som skall testas!

Efter att ha lyssnat in mig på bla. Dimmu Borgir, som jag förövrigt har börjat gilla skarpt, så undrar jag hur basen spelas i de snabba partierna? Ska jag försöka spela som gitarrerna, eller hur gör de?

Tack för råd och tips!

Vänligen,
Wilhelm

P:S Om det nu är på det viset att jag skall spela sån in i h..vete fort, får gärna någon komma med förslag på lämpliga teknikövningar!
Användarvisningsbild
Bearnaisesåsläsk
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 17:54
Ort: Öreblä

Inlägg av Bearnaisesåsläsk »

Inom de genrerna är det ganska universellt att basen spelar samma riff som gitarrerna, iaf i de snabba partierna. Man får ju liksom inte så mycket groove om man följer ett blastbeat...:roll:
Epifån Explorer - Big Muff
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

Bearnaisesåsläsk skrev:Inom de genrerna är det ganska universellt att basen spelar samma riff som gitarrerna, iaf i de snabba partierna. Man får ju liksom inte så mycket groove om man följer ett blastbeat...:roll:
+1
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

...
Senast redigerad av Bassplaya den ons 30 nov 2011, 10:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det beror helt på hur ni vill att det ska låta, det finns inga rätt eller fel! Själv är jag mer för att fläska på tillsammans med gitarrerna så att det blir ett kraftigare tryck i själva vad det nu är man spelar än att spela 16delarsarpeggion över det, men om du inte känner alls för att hänga på gitarrerna så hitta det du själv vill spela och spela det istället! Och hoppas att du inte blir kickad för det ;)

Angående hastighet så tycker jag att du prövar att spela lite både plektrum och fingrar tills du bestämt dig för vilket du tycker låter bäst i sammanhanget, sen övar du! Ett tips är att hitta en låt att spela som du tycker är för snabb att spela, så spelar du den tills du inte förstår vad det var som var svårt med den. Sen hittar du en ny låt som är för snabb/jobbig att spela osv osv osv!
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Ja, det är väldigt sällan jag spelar annorlunda mot gitarristerna när vi manglar men å andra sidan kan det ibland låta fläskigare att puttra på i halvtakt. Och riktigt ballt kan det bli om man hittar någon rytmik som bryter av lite mot smattret men ändå driver på tempot.
the_great_alfonzo skrev:Angående hastighet så tycker jag att du prövar att spela lite både plektrum och fingrar tills du bestämt dig för vilket du tycker låter bäst i sammanhanget, sen övar du! Ett tips är att hitta en låt att spela som du tycker är för snabb att spela, så spelar du den tills du inte förstår vad det var som var svårt med den. Sen hittar du en ny låt som är för snabb/jobbig att spela osv osv osv!
+1 fast jag har gett upp fingerspel för länge sen.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Zip
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 10 jan 2010, 13:30
Ort: Malmö

Inlägg av Zip »

Och riktigt ballt kan det bli om man hittar någon rytmik som bryter av lite mot smattret men ändå driver på tempot.
+1

Det kan ibland vara så enkelt som att lägga sig och hårdbanka grundtonen på fjärdedelarna och låta gitarrerna och trummorna smattra för sig själva. Det kan lyfta hela partiet, men man bör följa riffet.
2012: Jag klippte mig kort och skaffade en P/J. Betyder det att jag inte är "true" nu?
2017: Jag lät håret växa ut och skaffade en Dingwall. Kognitiv dissonans.
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

det finns inget rätt eller fel i det här sammanhanget.

men oavsett om du spelar samma riff som gitarristerna eller har en basgång genom manglet så är det(enligt min erfarenhet) till 99% av gångerna snyggare att pumpa på taktslagen än att "såga" som gitarrerna gör.

Är väldigt enkelt att det blir otight och otydligt om du "sågar" på basen också.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Oftast låter det bättre om basen kör på "halvfart" gentemot gitarrerna i snabbare partier. Tex om gitarrerna kör 16-delar så kör basen 8-delar, gärna med för ändamålet lämpligt distljud. Det blir lättare att hålla både tempo och takt och basen tränger igenom ljudbilden bättre.

Tycker jag iaf.
logdanne
VIP medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: tis 12 jan 2010, 17:40
Ort: Härnösand

Inlägg av logdanne »

mr Webster i cannibal coprse har en video när han pratar om detta=) kolla upp den!
hi-hat
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

logdanne skrev:mr Webster i cannibal coprse har en video när han pratar om detta=) kolla upp den!
Tror det är detta klippet du menar http://www.youtube.com/watch?v=K3tTp7tgAbI
(Jag vet inte hur man gör så att det går att spela upp klippet här direkt på pratabas :( )

Ifrån cirka 04.00 till 05.45 så pratar han om hur han spelar i snabba partier ;) ( inte alltid blastbeats dock)
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Inlägg av Jellew »

Som någon skrev innan så finns det inget rätt eller fel i hur man ska spela även om det lätt kan kännas så som basist i genren :(
I min mening är gitarrerna allt som oftast feta nog utan basens hjälp, men det är även en fråga om plats i ljudbilden.

Att använda ringfingret hjälper om du vill spela snabbt utan plektrum. Jag brukar öva genom att variera kombinationen av fingrar. Börja med alla tre kanske, sen kör bara med lång och pekfinger, sen ring och långfinger och sist pek och ringfinger. Ordningen är givetvis irrelevant :)
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Bullen »

Bassplaya skrev:Oftast låter det bättre om basen kör på "halvfart" gentemot gitarrerna i snabbare partier. Tex om gitarrerna kör 16-delar så kör basen 8-delar, gärna med för ändamålet lämpligt distljud. Det blir lättare att hålla både tempo och takt och basen tränger igenom ljudbilden bättre.

Tycker jag iaf.
+ massor
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

DrJKO skrev:(Jag vet inte hur man gör så att det går att spela upp klippet här direkt på pratabas :( )
Skriv [youtube], klistra in videons URL, och avsluta med [/youtube]. Tada!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K3tTp7tgAbI[/youtube]
dereborn

Inlägg av dereborn »

slå på en dammsugare, micka upp med en SM52, skär bort allt över 100Hz.
Luta dej tillbaka o ta en öl.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

dereborn skrev:slå på en dammsugare, micka upp med en SM52, skär bort allt över 100Hz.
Luta dej tillbaka o ta en öl.
Tack för tipset, men har du A/B testat mot en D112?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ahab skrev:
dereborn skrev:slå på en dammsugare, micka upp med en SM52, skär bort allt över 100Hz.
Luta dej tillbaka o ta en öl.
Tack för tipset, men har du A/B testat mot en D112?
Just i den här situationen kan man använda PRECIS vilken mick man vill. Bara man skär bort allt över 100 Hz. Kan man få dist (helst digitaldist) så är det ett plus. Mickvalet är dock av underordnad betydelse.
Mitt val av SM52 var mest av slöhet. redan färdig baspuckel, liksom.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

peter_s skrev:
DrJKO skrev:(Jag vet inte hur man gör så att det går att spela upp klippet här direkt på pratabas :( )
Skriv [youtube], klistra in videons URL, och avsluta med [/youtube]. Tada!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K3tTp7tgAbI[/youtube]
tack för det ;)!
Användarvisningsbild
obzen
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 22:27
Ort: Umeå

Inlägg av obzen »

Alex Webster har även släppt en övningsbok+cd, finns att beställa på http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1423497155
http://www.myspace.com/hateammoofficial" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.myspace.com/wwwdaemonicusnu" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

obzen skrev:Alex Webster har även släppt en övningsbok+cd, finns att beställa på http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1423497155
:tummenupp:
Riskera
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Riskera »

Bullen skrev:
Bassplaya skrev:Oftast låter det bättre om basen kör på "halvfart" gentemot gitarrerna i snabbare partier. Tex om gitarrerna kör 16-delar så kör basen 8-delar, gärna med för ändamålet lämpligt distljud. Det blir lättare att hålla både tempo och takt och basen tränger igenom ljudbilden bättre.

Tycker jag iaf.
+ massor
+ ännu mer!
Skriv svar