Få upp fingersnabbheten

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
roligt
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 02:14
Ort: Stockholm

Få upp fingersnabbheten

Inlägg av roligt »

Hej basister,
är ny här ^^
jag kollade runt här och såg ett klipp där Tal Wilkenfeld spelar ett bassolo, och jag har undrat länge, hur får man upp den där fingersnabbheten? Finns det några övningar man kan öva på eller tabs för inte alltför komplicerade solon men som kräver det jag söker?

Här är ett klipp där hon spelar: http://www.youtube.com/watch?v=wf-J_sJB29Q

Jag vet att öva är ett faktum, men de låtar jag har kört (lite nirvana och sånt, kräver inte det jag vill lära mig.)

Hoppas ni kan hjälpa mig lite, ni som vet :D
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:55
Ort: Uppsala

Inlägg av Bumsebrul »

jag är verkligen ingen auktoritet på racerspel men när det gäller hastighet skulle jag kalla Tal's spel normalsnabbt för en erfaren basist. Det svåra är att få till det musikaliskt, frasering och melodier. Det första jag skulle råda dig att göra är att fortsätta spela musiken du gillar, om det är Nirvana så börja med att planka sångmelodierna och lär dig dem på bas, så får du en helt annan utmaning än att lira basgångarna. När du lärt dig rätt toner och rytm försök härma sättet att frasera så nära som möjligt.

Sen är det klokt att lägga en bra teknisk grund tidigt, där finns det många olika skolor så det kommer alltid att vara någon som tycker att man ger ett dåligt råd om man rekommenderar någon metod. Men det viktigaste är att tänka ergonomi från början - det låter tråkigt nu men jag lovar att du kommer vara glad att du gjorde det resten av ditt musikaliska liv :)

Lycka till och njut av resan :)
roligt
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 02:14
Ort: Stockholm

Inlägg av roligt »

tack så mycket! :)
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Bumsebrul är klok.

Så länge som du inte spelar snabb-metal i 240 pbm så behöver man inte vara speciellt snabb som basist IMHO.

Jag kunde kanske, jag säger kanske, spela lika snabbt som det där Tal Wilkenfeld-solot när jag hade hade spelat i 3-4 år. Men trots att det gått 30 år sedan dess så spelar jag fortfarande inte lika bra...

Svårigheten som basist är svänget. Oavsett hur snabb du än är så finns det 20 000 eller fler racerbasister på Youtube som spelar ännu fortare. Men de flesta av dem spelar skitdåligt - otajt och osvängigt. Man undrar hur de skulle låta i ett band, när de inte får spela skalor fram och tillbaka.

Öva hastighet om du vill, men öva framför allt på att spela tajt. Lira med trummaskin och försök få det att svänga. I långa loppet blir du nog lyckligare av det.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
ToBass
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 19:23

Inlägg av ToBass »

Det som Inber säger är såklart sant, spela tajt och att få det att svänga är viktigt. Men det tror jag kommer automatiskt med tiden, det har de i alla fall gjort för mig. Däremot att spela snabbt, det kräver lite mer övning, och lite mer systemetisk övning. Sen spelar jag i ett death-metalband och min syn på vad som är snabbt skiljer sig antagligen lite ifrån mängden.

Det bästa sättet (enligt mig) att öva upp hastighet är att använda en metronom, t.ex den här http://www.metronomeonline.com/
Sedan väljer du ut ett stycke som du kan, det behöver inte behöver vara speciellt svårt.

Jag brukar själv alltid nöta loss på inledningen i Cliff Burton's Anastasia http://www.youtube.com/watch?v=BG64jck77qM den biten går ungefär:

G:------10---14-- (x5) -----11--9-- (x5) ------10---14-- (x5) -----12--16
D:--12------------ (x5) --10--------- (x5) --12------------ (x5) --14-------- (x5) osv.. :P

Dvs, det behöver inte vara speciellt svårt för vänsterhanden, det är högern vi koncentrerar oss på nu. Sen letar du upp det tempot som du kan spela i snabbast utan att göra en massa misstag. Sedan höjer du 5 bpm och spelar i de tempot till du kan göra det utan att göra några misstag, och sen höjer du 5 bpm, osv

Det tar tid, och det är tråkigt men det funkar!

Lycka till

:arrow:
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Det finns ju massor av olika varianter. Men spela kromatiska och vanliga skalor och gör det metronom eller trum-maskin. Spela så snabbt som är skönt och öka sen så lär de blir resultat med tiden. :)
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

wheelie87 skrev:Det finns ju massor av olika varianter. Men spela kromatiska och vanliga skalor och gör det metronom eller trum-maskin. Spela så snabbt som är skönt och öka sen så lär de blir resultat med tiden. :)
Jag har aldrig fattat charmen med att spela skalor. Hade jag hållt på med något så urtrist när jag var nybörjare så hade jag inte spelat bas idag. Jag hade tröttnat för länge sedan.

Det finns ju ingen musik i en skala.

Aptrist. Urtråkigt.

Det är ungefär som att dansa till en formel. Eller läsa upp alfabetet bokstav för bokstav och låtsas att det är en dikt.

Jag kan se poängen att lära sig skalor om man inte hör själv vilka toner som INTE passar till ett visst ackord. Men att spela skiten? Nej, fyfan.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

inber skrev:
wheelie87 skrev:Det finns ju massor av olika varianter. Men spela kromatiska och vanliga skalor och gör det metronom eller trum-maskin. Spela så snabbt som är skönt och öka sen så lär de blir resultat med tiden. :)
Jag har aldrig fattat charmen med att spela skalor. Hade jag hållt på med något så urtrist när jag var nybörjare så hade jag inte spelat bas idag. Jag hade tröttnat för länge sedan.

Det finns ju ingen musik i en skala.

Aptrist. Urtråkigt.

Det är ungefär som att dansa till en formel. Eller läsa upp alfabetet bokstav för bokstav och låtsas att det är en dikt.

Jag kan se poängen att lära sig skalor om man inte hör själv vilka toner som INTE passar till ett visst ackord. Men att spela skiten? Nej, fyfan.

Du borde göra studiebesök på friskis och svettis. Finns massor av träningsformer som är dans efter ett visst mönster, och vitsen med det är att man blir mer vältränad. :)

Men jag håller med om att det är tråkigt. De viktiga är nog bara att spela mycket, att sen köra mot trummaskin/metronom kan vara bra för att ha koll på hur snabbt man spelar och kunna öka.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

wheelie87 skrev:
inber skrev:
wheelie87 skrev:Det finns ju massor av olika varianter. Men spela kromatiska och vanliga skalor och gör det metronom eller trum-maskin. Spela så snabbt som är skönt och öka sen så lär de blir resultat med tiden. :)
Jag har aldrig fattat charmen med att spela skalor. Hade jag hållt på med något så urtrist när jag var nybörjare så hade jag inte spelat bas idag. Jag hade tröttnat för länge sedan.

Det finns ju ingen musik i en skala.

Aptrist. Urtråkigt.

Det är ungefär som att dansa till en formel. Eller läsa upp alfabetet bokstav för bokstav och låtsas att det är en dikt.

Jag kan se poängen att lära sig skalor om man inte hör själv vilka toner som INTE passar till ett visst ackord. Men att spela skiten? Nej, fyfan.

Du borde göra studiebesök på friskis och svettis. Finns massor av träningsformer som är dans efter ett visst mönster, och vitsen med det är att man blir mer vältränad. :)

Men jag håller med om att det är tråkigt. De viktiga är nog bara att spela mycket, att sen köra mot trummaskin/metronom kan vara bra för att ha koll på hur snabbt man spelar och kunna öka.
Alla är vi olika. Själv har jag alltid haft musik i huvudet och jag kan spela i timmar till trummaskin utan att få tråkigt, eftersom jag "komponerar" hela tiden. Alla har kanske inte den läggningen, men då får man ju ta det från en annan vinkel.

När jag började spela för nästan fyrtio år sedan så spelade jag till plattor. Det gör ju automatiskt att man kastar sig in i saker som är för svåra och som man måste öva på.

Vore jag nybörjare idag, skulle jag plocka ut en knippe låtar som jag gillar och sedan använda Amazing slowdowner eller liknande för att få dem i rätt tonart men i ett tempo som jag klarade av att spela. Då blir det ju kul att lira och jag är helt övertygad om att man lär sig massor. Femton dollar om jag läser rätt. Det är mindre än vad ett halvt set bassträngar kostar.

http://www.ronimusic.com/

Om det är Tal Wilkenfelds solon du har som stretchmål, kan du väl prova att spela in dem och ta ner musiken till en hastighet du klarar? Sen ökar du gradvis.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Jag brukar göra så här; jag väljer en liten sekvens jag vill kunna spela fort, sätter igång en metronom eller trummaskin på otroligt lågt tempo. Spelar sekvensen om och om igen under en begränsad tid, t ex 3 minuter. När jag känner att jag klarar av sekvensen i det valda tempot, då sätter jag metronomen på ett nytt, snabbare tempo. Under hela tiden så kollar jag tekniken, så att högerhanden spelar varannat finger hela tiden. Jag sätter dock en övre gräns, övar aldrig 16-delar snabbare än 160 bpm, för att inte riskera att jag skadar mig. Igen. Ta det försiktigt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

övning

Inlägg av ThomasF »

Här är en bra hjälp.
För gitarr men funkar även för bas

http://www.guitarspeed.com/gst/order.asp?v=2.3.8.4

mvh
Fanto
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av ThomasF »

Man kan ju alltid roa sig med att lära sig teen town.
Övar både det ena och det andra . . .
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av pieco »

Liknelsen som inber gör mellan skalor och alfabetet är ganska bra. Det är ju få som tycker att någon som läser bokstäver framför poesi. Det är ju även få som anser att spela skalor framlänges och baklänges är att spela musik. Det slående i Tal's solo är inte hastigheten, för särskilt snabbt går det inte, utan det musikaliska i det hon gör! Gillar klippet starkt! Hon gör något som tillför något till låten och inte för att framhålla sin egen förträfflighet!

Personligen anser jag att spela skalor är ett perfekt sätt att öva upp fingerfärdigheten. Det är få förunnat att kunna hitta på saker i huvudet att spela för att uppfylla de inlärningsbehov man har. Konkret övningsförslag (ÖVNING - inte musikstycke!):
Spela G-durskalan 1 oktav utan lösa strängar (G A B C D E F# G) i stigande och fallande ordning, använd gärna metronom i ett långsamt tempo. Börja med 4-delar, sedan 8-delar, 16- delar osv. Om man vill fokusera på högerhanden, spela samma skala med 2 anslag på varje ton. Utan att höja tempot på metronomen spela sedan med 4 anslag, 6 och 8. Spela skalan i terser dvs G,B,A,C,B,D,C,E,D,F#,E,G,F#,A,G.

Den här typen av övningar finns i en uppsjö och kan varieras på många olika sätt. Ganska snart kommer du märka framsteg men börja långsamt och sluta om det gör ont.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av Phear »

basmartin skrev:Jag brukar göra så här; jag väljer en liten sekvens jag vill kunna spela fort, sätter igång en metronom eller trummaskin på otroligt lågt tempo. Spelar sekvensen om och om igen under en begränsad tid, t ex 3 minuter. När jag känner att jag klarar av sekvensen i det valda tempot, då sätter jag metronomen på ett nytt, snabbare tempo. Under hela tiden så kollar jag tekniken, så att högerhanden spelar varannat finger hela tiden. Jag sätter dock en övre gräns, övar aldrig 16-delar snabbare än 160 bpm, för att inte riskera att jag skadar mig. Igen. Ta det försiktigt.
Det är nog bästa sättet att börja terapiarbetelångsamt för att nöta in muskelminnet. Finns en variant att man kör 3 takter låååååångsamt och det fjärde takten med dubbla tempot.... Och öka tempot allt eftersom.
-Inte min idé, och nej jag har inte provat, men jag ska. :-)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Chukka
Medlem+
Inlägg: 823
Blev medlem: fre 30 jan 2009, 16:47
Ort: Uppsala

Re: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av Chukka »

Min erfarenhet är att mycket ligger i att ha en "konsekvent" teknik. Med andra ord: att inte blanda okontrollerat mellan pek-lång-alternering/"rejking"; att inte blanda okontrollerat mellan olika fingersättningar i samma basgång; o s v. Detta har hjälpt mig klart mycket mer än att spela skalor, "spindeln" etc, och man kan dessutom spela sådant som låter bra när man övar.

(Detta utesluter förstås inte att man ibland rejkar, t ex, när man tycker att det faktiskt låter bättre, även om man i vanliga fall alternerar; Basmartin påpekade väl detta i någon tråd förut har jag för mig. På samma sätt behöver man ju inte köra "ett finger per band"-metoden när man spelar på de lägsta banden, bara för att man gör det när man spelar högre upp.)
Fender
Rickenbacker
Ampeg
Hagström
Löfving
Retrospec
Sansamp
Diamond
etc
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av Phear »

Ja, konsekvens ger ju muskelminnet större chans att lära sig bättre och fortare
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av gabrieldahl »

jag tycker ofta att det kan vara väldigt givande att öva och ge sig någon typ av riktlinje eller begränsningar - t. ex att jag aldrig får spela grundtonen i ackordet på en 1:a, vilket det nog är väldigt vanligt att vi basister gör), spela treklanger, arbeta med en rytm, spela en fras över flera ackord och ändra så lite som möjligt tonalt för att det skall vara inom ackorden, alltid spela altererat/dim över dominantackord osv. övningar som inte är tillämpbara i något sammanhang helt själva, men som ska få en att komma ifrån gamla mönster (i.e, spela skalor upp och ner).

jävlar vad bra tal wilkenfield lirar alltså!! den där frasen hon spelar vid 0:38 är så sjuukt slick!!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av Roger Hedin »

Öva på allt du inte kan - spela det du kan!
Kort och gott!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av pieco »

+1 på ditt resonemang gabrieldahl men i detta fall känns det som att skjuta lite över målet. Tolkar "roligt" som att han ännu inte har några gamla mönster att komma ur. Annars är jag själv förtjust i den typ av övningar då man tvingas tänka utanför boxen!
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av gabrieldahl »

pieco skrev:+1 på ditt resonemang gabrieldahl men i detta fall känns det som att skjuta lite över målet. Tolkar "roligt" som att han ännu inte har några gamla mönster att komma ur. Annars är jag själv förtjust i den typ av övningar då man tvingas tänka utanför boxen!
japp, insåg det när jag postat. :D "men herregud, den här tråden handlar ju om snabbhetsövningar, inte största allmänhet". kändes som att tråden var på väg in i allmänna övningstips-territorie.
för mig, när jag byggde upp det som väl är min grundhastighet, ledde det till att jag fastnade i många mönster som jag nu försöker bli av med. det är svårt!!
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Jerry Lundgren
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:14

Re: Få upp fingersnabbheten

Inlägg av Jerry Lundgren »

Här är hela spelningen som det där solot är ifrån. Klart sevärd!

http://youtu.be/_ndyILodYwM" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar