Melodisk rytm

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Melodisk rytm

Inlägg av Bengan »

Jag har börjat spela in mig själv när jag övar och inser mer och mer hur illa jag solar. Framförallt känns det som att det är rytmen på mina fraser som inte riktigt sitter där den ska, de låter stolpiggt och framtvingat snarare är melodiskt och följsamt.

Vad har ni för tipps kring detta?

(bör kanske tillägga att jag spelar jazz)
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Re: Melodisk rytm

Inlägg av Bas-guden »

Bengan skrev:Jag har börjat spela in mig själv när jag övar och inser mer och mer hur illa jag solar. Framförallt känns det som att det är rytmen på mina fraser som inte riktigt sitter där den ska, de låter stolpiggt och framtvingat snarare är melodiskt och följsamt.

Vad har ni för tipps kring detta?

(bör kanske tillägga att jag spelar jazz)
Sjung det du har inom dig,. spela in. planka.

Kommer vara svårt i början men ge resultat.
Janne

Inlägg av Janne »

Lär dig spela nån typ av handtrummor. Jag hakade på djembevågen tidigt 90-tal och jäklar vad det påverkade mitt (gitarr-)spel positivt. Gunnar Lindgren som var huvudlärare på afro i Göttelaborg predikade samma metod, inlärning av afrikanska rytmer på handtrummor.
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

Ett kul sätt att komma från "habits" både finger och idévanor då är att spela intervallparadiddlar jag tar en bild på några så att du kanske förstår bättre:

Bild

Du spelar alltså olika intervaller från olika skalor i olika positioner låt oss säga att du tar Dorian mode med first finger position (svensk översättning finns inte i skallen) fifths (kvinter) då blir första exemplet: ddda/eeeb/fffc osv... kör samma sak med olika skalor/intervaller/positioner. (det är ett jävla jobb, jo tack jag vet) Det roliga kommer sen: byt den rytmiska figuren. Så här:

Bild

Det är bara exempel...Du kan hitta på massor själv.
Användarvisningsbild
Hope
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
Ort: Stockholm

Inlägg av Hope »

Öva med metronom i lågt tempo. Jag brukar tänka att metronomslagen är 2 och 4 i takten. Som hihattrampen. Det hjälper till att utveckla din egen känsla för tempo och time istället för att bara "följa" metronomen.
Improvisera långsamt och koncentrerat eller väl ut nån fras eller en beboplåt som typ donna lee och lär dig fras för fras och sätt sen ihop. Det viktiga är att börja långsamt och nöta och lära dig perfekt innan du tar upp tempot.
Även skalövningar med olika rytmisering som Inti föreslog är jättebra men alltid viktigt att inte hafsa igenom grejer utan öva lugnt och metodiskt. Känns som otajt och slarvig frasering oftast beror på att man försöker spela fortare än man behärskar och inte riktigt vet VAD man ska spela så ta det lugnt och välj dina toner med omsorg typ Charlie Haden! Lycka till!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs. Testa också att spela rubato över ett tempo. Frasera timingen, häng lite här och där.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

basmartin skrev:Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs. Testa också att spela rubato över ett tempo. Frasera timingen, häng lite här och där.
En grej jag har märkt kan ställa till det REJÄLT (för mig iaf.) är tonerna man landar på när man avslutar en fras. Du kanske har klokare ord att säga om det Martin.
Vid ljusare register brukar det gå bra men skulle man improvisera "där nere" är detta ganska viktigt för att ge intrycket av ett "bra solo" dvs. själva upplösningen av varje idé man framför. Det räcker då oftast inte med att spela vilken ton som helst som hör till ett visst ackord.

Att lösa detta problem på ett effektivt sätt tror jag kan förbättra alla basisters odds till ett bättre solo. Åtminstone i det melodiska.
Senast redigerad av Gäst---- den ons 01 feb 2012, 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Inti skrev:
basmartin skrev:Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs. Testa också att spela rubato över ett tempo. Frasera timingen, häng lite här och där.
En grej jag har märkt soml kan ställa till det REJÄLT (för mig iaf.) är tonerna man landar på när man avslutar en fras. Du kanske har klokare ord att säga om det Martin.
Vid ljusare register brukar det gå bra men skulle man improvisera "där nere" är detta ganska viktigt för att ge intrycket av ett "bra solo" dvs. själva upplösningen av varje idé man framför. Det räcker då oftast inte med att spela vilken ton som helst som hör till ett visst ackord.

Att lösa detta problem på ett effektivt sätt tror jag kan förbättra alla basisters odds till ett bättre solo. Åtminstone i det melodiska.
I lägre register så är det nog bra att hamna på någon ackordston och inte någon allt för vågad färgningston, men det är ju olika. Ibland har man tur att det låter bra, trots att man egentligen "spelar fel".
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

basmartin skrev:Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs.
Ja, de har slagit mig med, bara så jävla svårt att göra snyggt på kontra
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Bengan skrev:
Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden
Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

Samuel V skrev:
Bengan skrev:
Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden
Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!
Spela trummor då. :skogshuh2:

Nä men seriöst, min bok var ganska lik ända till jag insåg att Bach kunde berätta hela historier med oavbrutna 16delar. Allt är viktigt men om jag ska höra någon berätta en historia med en fri rytm utan bestämd tonhöjd i en timme och någon som på ett instrument spelar SAMMA rytm med olika tonhöjd tar jag den senare.

Tipset med att sjunga är förresten super, det hjälper MASSOR speciellt för ADHD inriktade människor som jag, koncentrationen blir glad :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev:...Ibland har man tur att det låter bra, trots att man egentligen "spelar fel".
Min karriär i ett nötskal.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Inti skrev:
Samuel V skrev:
Bengan skrev:
Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden
Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!
Spela trummor då. :skogshuh2:

Nä men seriöst, min bok var ganska lik ända till jag insåg att Bach kunde berätta hela historier med oavbrutna 16delar. Allt är viktigt men om jag ska höra någon berätta en historia med en fri rytm utan bestämd tonhöjd i en timme och någon som på ett instrument spelar SAMMA rytm med olika tonhöjd tar jag den senare.

Tipset med att sjunga är förresten super, det hjälper MASSOR speciellt för ADHD inriktade människor som jag, koncentrationen blir glad :)
Nu var det ju inte alls det jag menade.
Gäst----

Inlägg av Gäst---- »

Samuel V skrev:
Inti skrev:
Samuel V skrev:
Bengan skrev:
Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden
Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!
Spela trummor då. :skogshuh2:

Nä men seriöst, min bok var ganska lik ända till jag insåg att Bach kunde berätta hela historier med oavbrutna 16delar. Allt är viktigt men om jag ska höra någon berätta en historia med en fri rytm utan bestämd tonhöjd i en timme och någon som på ett instrument spelar SAMMA rytm med olika tonhöjd tar jag den senare.

Tipset med att sjunga är förresten super, det hjälper MASSOR speciellt för ADHD inriktade människor som jag, koncentrationen blir glad :)
Nu var det ju inte alls det jag menade.
Vad menar du då? :?:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:
basmartin skrev:...Ibland har man tur att det låter bra, trots att man egentligen "spelar fel".
Min karriär i ett nötskal.
Haha!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar