Sida 1 av 1

Melodisk rytm

Postat: ons 01 feb 2012, 17:20
av Bengan
Jag har börjat spela in mig själv när jag övar och inser mer och mer hur illa jag solar. Framförallt känns det som att det är rytmen på mina fraser som inte riktigt sitter där den ska, de låter stolpiggt och framtvingat snarare är melodiskt och följsamt.

Vad har ni för tipps kring detta?

(bör kanske tillägga att jag spelar jazz)

Re: Melodisk rytm

Postat: ons 01 feb 2012, 17:53
av Bas-guden
Bengan skrev:Jag har börjat spela in mig själv när jag övar och inser mer och mer hur illa jag solar. Framförallt känns det som att det är rytmen på mina fraser som inte riktigt sitter där den ska, de låter stolpiggt och framtvingat snarare är melodiskt och följsamt.

Vad har ni för tipps kring detta?

(bör kanske tillägga att jag spelar jazz)
Sjung det du har inom dig,. spela in. planka.

Kommer vara svårt i början men ge resultat.

Postat: ons 01 feb 2012, 19:52
av Janne
Lär dig spela nån typ av handtrummor. Jag hakade på djembevågen tidigt 90-tal och jäklar vad det påverkade mitt (gitarr-)spel positivt. Gunnar Lindgren som var huvudlärare på afro i Göttelaborg predikade samma metod, inlärning av afrikanska rytmer på handtrummor.

Postat: ons 01 feb 2012, 20:08
av Gäst----
Ett kul sätt att komma från "habits" både finger och idévanor då är att spela intervallparadiddlar jag tar en bild på några så att du kanske förstår bättre:

Bild

Du spelar alltså olika intervaller från olika skalor i olika positioner låt oss säga att du tar Dorian mode med first finger position (svensk översättning finns inte i skallen) fifths (kvinter) då blir första exemplet: ddda/eeeb/fffc osv... kör samma sak med olika skalor/intervaller/positioner. (det är ett jävla jobb, jo tack jag vet) Det roliga kommer sen: byt den rytmiska figuren. Så här:

Bild

Det är bara exempel...Du kan hitta på massor själv.

Postat: ons 01 feb 2012, 23:02
av Hope
Öva med metronom i lågt tempo. Jag brukar tänka att metronomslagen är 2 och 4 i takten. Som hihattrampen. Det hjälper till att utveckla din egen känsla för tempo och time istället för att bara "följa" metronomen.
Improvisera långsamt och koncentrerat eller väl ut nån fras eller en beboplåt som typ donna lee och lär dig fras för fras och sätt sen ihop. Det viktiga är att börja långsamt och nöta och lära dig perfekt innan du tar upp tempot.
Även skalövningar med olika rytmisering som Inti föreslog är jättebra men alltid viktigt att inte hafsa igenom grejer utan öva lugnt och metodiskt. Känns som otajt och slarvig frasering oftast beror på att man försöker spela fortare än man behärskar och inte riktigt vet VAD man ska spela så ta det lugnt och välj dina toner med omsorg typ Charlie Haden! Lycka till!

Postat: ons 01 feb 2012, 23:09
av basmartin
Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs. Testa också att spela rubato över ett tempo. Frasera timingen, häng lite här och där.

Postat: ons 01 feb 2012, 23:17
av Gäst----
basmartin skrev:Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs. Testa också att spela rubato över ett tempo. Frasera timingen, häng lite här och där.
En grej jag har märkt kan ställa till det REJÄLT (för mig iaf.) är tonerna man landar på när man avslutar en fras. Du kanske har klokare ord att säga om det Martin.
Vid ljusare register brukar det gå bra men skulle man improvisera "där nere" är detta ganska viktigt för att ge intrycket av ett "bra solo" dvs. själva upplösningen av varje idé man framför. Det räcker då oftast inte med att spela vilken ton som helst som hör till ett visst ackord.

Att lösa detta problem på ett effektivt sätt tror jag kan förbättra alla basisters odds till ett bättre solo. Åtminstone i det melodiska.

Postat: ons 01 feb 2012, 23:29
av basmartin
Inti skrev:
basmartin skrev:Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs. Testa också att spela rubato över ett tempo. Frasera timingen, häng lite här och där.
En grej jag har märkt soml kan ställa till det REJÄLT (för mig iaf.) är tonerna man landar på när man avslutar en fras. Du kanske har klokare ord att säga om det Martin.
Vid ljusare register brukar det gå bra men skulle man improvisera "där nere" är detta ganska viktigt för att ge intrycket av ett "bra solo" dvs. själva upplösningen av varje idé man framför. Det räcker då oftast inte med att spela vilken ton som helst som hör till ett visst ackord.

Att lösa detta problem på ett effektivt sätt tror jag kan förbättra alla basisters odds till ett bättre solo. Åtminstone i det melodiska.
I lägre register så är det nog bra att hamna på någon ackordston och inte någon allt för vågad färgningston, men det är ju olika. Ibland har man tur att det låter bra, trots att man egentligen "spelar fel".

Postat: lör 04 feb 2012, 10:50
av Bengan
basmartin skrev:Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs.
Ja, de har slagit mig med, bara så jävla svårt att göra snyggt på kontra

Postat: lör 04 feb 2012, 11:04
av Mr Praline
Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!

Postat: lör 04 feb 2012, 11:11
av Bengan
Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden

Postat: lör 04 feb 2012, 11:12
av Mr Praline
Bengan skrev:
Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden
Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!

Postat: lör 04 feb 2012, 11:25
av Gäst----
Samuel V skrev:
Bengan skrev:
Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden
Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!
Spela trummor då. :skogshuh2:

Nä men seriöst, min bok var ganska lik ända till jag insåg att Bach kunde berätta hela historier med oavbrutna 16delar. Allt är viktigt men om jag ska höra någon berätta en historia med en fri rytm utan bestämd tonhöjd i en timme och någon som på ett instrument spelar SAMMA rytm med olika tonhöjd tar jag den senare.

Tipset med att sjunga är förresten super, det hjälper MASSOR speciellt för ADHD inriktade människor som jag, koncentrationen blir glad :)

Postat: lör 04 feb 2012, 11:39
av dereborn
basmartin skrev:...Ibland har man tur att det låter bra, trots att man egentligen "spelar fel".
Min karriär i ett nötskal.

Postat: lör 04 feb 2012, 12:15
av Mr Praline
Inti skrev:
Samuel V skrev:
Bengan skrev:
Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden
Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!
Spela trummor då. :skogshuh2:

Nä men seriöst, min bok var ganska lik ända till jag insåg att Bach kunde berätta hela historier med oavbrutna 16delar. Allt är viktigt men om jag ska höra någon berätta en historia med en fri rytm utan bestämd tonhöjd i en timme och någon som på ett instrument spelar SAMMA rytm med olika tonhöjd tar jag den senare.

Tipset med att sjunga är förresten super, det hjälper MASSOR speciellt för ADHD inriktade människor som jag, koncentrationen blir glad :)
Nu var det ju inte alls det jag menade.

Postat: lör 04 feb 2012, 12:35
av Gäst----
Samuel V skrev:
Inti skrev:
Samuel V skrev:
Bengan skrev:
Samuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!
Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tiden
Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!
Spela trummor då. :skogshuh2:

Nä men seriöst, min bok var ganska lik ända till jag insåg att Bach kunde berätta hela historier med oavbrutna 16delar. Allt är viktigt men om jag ska höra någon berätta en historia med en fri rytm utan bestämd tonhöjd i en timme och någon som på ett instrument spelar SAMMA rytm med olika tonhöjd tar jag den senare.

Tipset med att sjunga är förresten super, det hjälper MASSOR speciellt för ADHD inriktade människor som jag, koncentrationen blir glad :)
Nu var det ju inte alls det jag menade.
Vad menar du då? :?:

Postat: lör 04 feb 2012, 12:59
av Svensson
dereborn skrev:
basmartin skrev:...Ibland har man tur att det låter bra, trots att man egentligen "spelar fel".
Min karriär i ett nötskal.
Haha!