Hjälp mig med Carmen

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
spinaeus
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:41
Ort: taberg

Hjälp mig med Carmen

Inlägg av spinaeus »

Sitter och är lyckligt kär i min bandlösa stingray och inbillar mig att mitt gehör har mognat till rätt ok. Så jag tänkte utmana mig själv och hitta nåt litet lätt stycke att ta ut och lära mig spela.

Tänkte på Anders Widmarks tolkning av Bizets Carmen och det bassolo som hela plattan börjar med.

http://open.spotify.com/track/3F40lZ3H5nehT99Dkt6LpE

Men jag blir inte klok på flageoletterna (för det är väl det är?) som det hela börjar med. Det vanliga klurar jag nog ut med tiden - och de första två tonerna. Men sen. Vad tusan gör man? Jag hittar inte tonerna alls. Visseligen är det på kontra det spelas i original men det borde ju vara överförbart till el. Jag inbillar mig nu att det handlar om nån skum teknik (det finns ju massa sånt för att lura fram konstiga toner) som jag inte lärt mig och inte heller kan gissa ut på egen hand.

Jag vädjar till experterna. Ge mig en hint så jag kommer vidare...
1991 fretless EBMM Stingray, sunburst
1994 EBMM Stingray, natural velvet
GK MBS-III
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Jag är ingen expert men har hittat några toner.

Du kan ju stämma på 5an och 7an. På 5an har du ju samma ton som strängen och på 7an har du kvarten under.
Sen på band 5, 4 och 3 (ungefär) så har du treklangen på strängen. GBD, DF#A,A#CE och EG#B. Jag är lite osäker på oktaverna, men tonerna på 3e bandet är ju högre än de på 5an. Sen på band 12 har du ju flageolett också.
Att jag skriver just *ungefär* är för att treklangerna inte ligger exakt vid bandet. Du får känna och lyssna dig fram så du hittar dom.

Tonerna du får på band 3,4,5 blir ju

E G# A B C# D E F# G A B D

om du stämmer EADG.

Det kan man säkert skapa en hel del melodier på. Tar man sen med i beräkningen att du kan stämma om strängar för att få de toner du behöver. Det är bara att räkna band och tänka kromatiskt för att hitta vart tonerna ligger.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Hittade den här och insåg att jag bara hittat några få av alla flageoletter som tydligen finns.

Bild
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Skriv svar