Grease: You're the on that I want - planka eller göra om?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Grease: You're the on that I want - planka eller göra om?

Inlägg av Chriller »

Ska spela den gamla Grease-dängan i rubriken på ett bröllop i maj. Kikade på basgångarna i låten som är svängiga och fina, men som är ganska långt från hur jag skulle spela det själv. Framför allt i "You better shape up"-partiet, där den andra halvan av varje ackord är små snabba figurer en bit från grundtonen.

Hur hade du gjort? Plankat eller gjort om?

Till saken hör att det ska framföras utan trummor (men med piano o gitarr) så det är bara jag som är rytmsektion, så att säga. Och det är i en kyrka med allt som det troligen innebär.

Sen tror jag att det blir en kompressor med i packningen, satan vad svårt det är att spela jämnt när det är så mycket spökslag och smågrejer man ska hitta på...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BdFRfNjnDjA[/youtube]
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Gjort om och förenklat. Det är vad jag hade gjort. Sound-a-like räcker lååångt.
Janne

Inlägg av Janne »

Planka eller gör om ordentligt. Det är ju gött sväng i originalet som du själv är inne på, rolig att spela. Fast om du kan göra om stuket helt tillsammans med de andra musikerna så kan det bli bra. Kanske lite för klämkäck som den är på ett bröllop? Testa en långsam bluesvariant?
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

Det handlar väl lite om hur mycket tid ni har att repa ihop. Jag skulle nog planka såpass att man kan göra en någorlunda originaltrogen insats, men samtidigt fundera på hur man kan fylla ut och kompensera för det som inte är med. Har ni 20 minuter att repa på så är det nog bra om du har förberett dig på alla varianter. Har ni tre timmar så finns det ju större utrymme för att ha en åsikt om vad du själv skulle vilja göra med låten. Min erfarenhet av att spela på bröllop är dock att om man kan låten bra ur alla perspektiv så blir det aldrig fel, utan snarare glädjetårar.
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

Det handlar väl lite om hur mycket tid ni har att repa ihop. Jag skulle nog planka såpass att man kan göra en någorlunda originaltrogen insats, men samtidigt fundera på hur man kan fylla ut och kompensera för det som inte är med. Har ni 20 minuter att repa på så är det nog bra om du har förberett dig på alla varianter. Har ni tre timmar så finns det ju större utrymme för att ha en åsikt om vad du själv skulle vilja göra med låten. Min erfarenhet av att spela på bröllop är dock att om man kan låten bra ur alla perspektiv så blir det aldrig fel, utan snarare glädjetårar.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Basgångarna går ju över ackord. Grundprincipen i riffen är grundton, ters o kvint, oktav (på lite olika sätt). Så lär dig ackorden och håll dig mkt till treklanger o lägg till mer på gehör. Versriffet skulle jag spela som originalet. Verkar va overkill att planka allt exakt som originalet till ett bröllopsgig, men de e va jag tycker. Formen, ackorden och versriffet e viktigast i denna låt.
Lakland, Fender, HPD, Wilfer
Eden, GK, Ampeg, Aguilar
DT-10, Deep Impact, Octavius Squeezer, PQ-3B

Presentation
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

oops, dubbelpost...
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

dolmlund skrev:Det handlar väl lite om hur mycket tid ni har att repa ihop. Jag skulle nog planka såpass att man kan göra en någorlunda originaltrogen insats, men samtidigt fundera på hur man kan fylla ut och kompensera för det som inte är med. Har ni 20 minuter att repa på så är det nog bra om du har förberett dig på alla varianter. Har ni tre timmar så finns det ju större utrymme för att ha en åsikt om vad du själv skulle vilja göra med låten. Min erfarenhet av att spela på bröllop är dock att om man kan låten bra ur alla perspektiv så blir det aldrig fel, utan snarare glädjetårar.
Den där låten bygger helt på basgången. Planka exakt är mitt råd.

Men repetitionstiden har väl ingen betydelse? Det finns ett original att repa mot hemma, såvida ni inte ska göra en egen tolkning. Sen repar man ett par gånger på plats, framför allt så att alla kommer in och avslutar snyggt och samtidigt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Tack för synpunkterna! Kom gärna med fler!
Jag tror att det blir en mix. Låten bygger ju väldigt mycket på basen så introt och första halvan av versen blir nog som på skivan. Jag tror ju att vi ska göra en ganska bokstavstrogen tolkning - brudpar vill nog inte ha några överraskningar på sin stora dag... Ska blir grymt kul att veva igång låten när alla väntar sig någon klassisk utmarsch på orgel!

Men för att det ska kännas stadigt TROR jag att jag kommer att förenkla och skita i de där små licksen i pre-choruset. Lär mig nog dem så jag kan slänga in dem som fills snarare än att spela dem hela tiden.

Förhoppningsvis blir det lite försnack på nätet och ett ordentligt rep innan. Får väl se liiite vad de andra tycker också.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag tror ni överskattar instrumentet bas betydelse för andra i den låten.. Även om vi basister tycker den är döviktig..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

macahan skrev:Jag tror ni överskattar instrumentet bas betydelse för andra i den låten.. Även om vi basister tycker den är döviktig..
Ger dig nog både rätt och fel i det.
Tror inte att gemene man uppfattar basen som instrument så mycket, men däremot så tror jag att de rytmiska figurerna som basen spelar uppfattas och noteras.
Kommer ju själv ihåg hustruns kommentarer när jag stod och slölirade till den och hustrun tyckte att något saknades.
Jag scat:ade bodibididoo (basräka) för henne och reaktion blev "just precis".
Så även om basen som instrument går de flesta förbi så inbillar och tror jag att de rytmiska figurerna som det finns gott om i låten uppfattas.
Mina 5 öre. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Klopper skrev:
macahan skrev:Jag tror ni överskattar instrumentet bas betydelse för andra i den låten.. Även om vi basister tycker den är döviktig..
Ger dig nog både rätt och fel i det.
Tror inte att gemene man uppfattar basen som instrument så mycket, men däremot så tror jag att de rytmiska figurerna som basen spelar uppfattas och noteras.
Kommer ju själv ihåg hustruns kommentarer när jag stod och slölirade till den och hustrun tyckte att något saknades.
Jag scat:ade bodibididoo (basräka) för henne och reaktion blev "just precis".
Så även om basen som instrument går de flesta förbi så inbillar och tror jag att de rytmiska figurerna som det finns gott om i låten uppfattas.
Mina 5 öre. :D
Visst kan vissa uppfatta det så.. Men om du sett på exempelvis idolauditions där de kört låten med sång och enbart piano där barpianostuket körts mer än något så märker man att ackordsföljden och sången, framförallt duettsången är det som är identiteten. Inte basen som instrument. Men som sagt. Är man sambo/gift med en basist tenderar man att ha lärt sig att "höra" basen..
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

macahan skrev:
Klopper skrev:
macahan skrev:Jag tror ni överskattar instrumentet bas betydelse för andra i den låten.. Även om vi basister tycker den är döviktig..
Ger dig nog både rätt och fel i det.
Tror inte att gemene man uppfattar basen som instrument så mycket, men däremot så tror jag att de rytmiska figurerna som basen spelar uppfattas och noteras.
Kommer ju själv ihåg hustruns kommentarer när jag stod och slölirade till den och hustrun tyckte att något saknades.
Jag scat:ade bodibididoo (basräka) för henne och reaktion blev "just precis".
Så även om basen som instrument går de flesta förbi så inbillar och tror jag att de rytmiska figurerna som det finns gott om i låten uppfattas.
Mina 5 öre. :D
Visst kan vissa uppfatta det så.. Men om du sett på exempelvis idolauditions där de kört låten med sång och enbart piano där barpianostuket körts mer än något så märker man att ackordsföljden och sången, framförallt duettsången är det som är identiteten. Inte basen som instrument. Men som sagt. Är man sambo/gift med en basist tenderar man att ha lärt sig att "höra" basen..
Ger dig helt rätt i det!
Med undantaget för att vi knappt hade träffats när jag dônade på!
Det var inte ens nattagammalt om man säger så. :roll: :wink: :lol:
Men visst har hustrun blivit färgad genom åren. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Planka! Tar väl inte så lång tid?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Nej, basen är väl inte alltid skitviktig för låtens identitet, men introt på låten är ju BARA bas, det hade ju i så fall pianot fått planka om inte jag varit med. Det måste ju vara med liksom.
Sen är det såklart alltid så med alla låtar att det är sången som folk minns mest.
basmartin skrev:Planka! Tar väl inte så lång tid?
Har redan plankat, det gick på ett kick med hjälp av vår vän internet...
Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Chriller skrev:Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med.
Lysande!
Den snor jag, med din tillåtelse så klart! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Janne

Inlägg av Janne »

Chriller skrev: Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med.
Reglar heter det. Jag håller mig till reglarna, skulle man kunna säga om man ville vara lite vitsig.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Janne skrev:
Chriller skrev: Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med.
Reglar heter det. Jag håller mig till reglarna, skulle man kunna säga om man ville vara lite vitsig.
Det går att använda brädor åxå!
Beroende på hur man värderar resultatet.

Sorry för OT Chriller. Kunde inte låta bli! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Klart ni får sno mina repliker! Det är enbart hedrande.

En annan klassiker jag tar till när det grälas för mycket på PB är:
När det gäller pratabas försöker jag hålla näsan ovanför vattenytan, men inte i vädret.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Chriller skrev:Klart ni får sno mina repliker! Det är enbart hedrande.

En annan klassiker jag tar till när det grälas för mycket på PB är:
När det gäller pratabas försöker jag hålla näsan ovanför vattenytan, men inte i vädret.
Gjort! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Klopper skrev:
macahan skrev:
Klopper skrev:
macahan skrev:Jag tror ni överskattar instrumentet bas betydelse för andra i den låten.. Även om vi basister tycker den är döviktig..
Ger dig nog både rätt och fel i det.
Tror inte att gemene man uppfattar basen som instrument så mycket, men däremot så tror jag att de rytmiska figurerna som basen spelar uppfattas och noteras.
Kommer ju själv ihåg hustruns kommentarer när jag stod och slölirade till den och hustrun tyckte att något saknades.
Jag scat:ade bodibididoo (basräka) för henne och reaktion blev "just precis".
Så även om basen som instrument går de flesta förbi så inbillar och tror jag att de rytmiska figurerna som det finns gott om i låten uppfattas.
Mina 5 öre. :D
Visst kan vissa uppfatta det så.. Men om du sett på exempelvis idolauditions där de kört låten med sång och enbart piano där barpianostuket körts mer än något så märker man att ackordsföljden och sången, framförallt duettsången är det som är identiteten. Inte basen som instrument. Men som sagt. Är man sambo/gift med en basist tenderar man att ha lärt sig att "höra" basen..
Ger dig helt rätt i det!
Med undantaget för att vi knappt hade träffats när jag dônade på!
Det var inte ens nattagammalt om man säger så. :roll: :wink: :lol:
Men visst har hustrun blivit färgad genom åren. :D
Fast, färgad eller inte - det är ju basen folk dansar till vare sig de vet om det eller ej.
Jag skulle köra ganska strikt, men ändra lite om det svävar ut nånstans för att man inte skall sakna trummorna.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Inlägg av wheelie87 »

Klopper skrev: Men visst har hustrun blivit färgad genom åren. :D

Precis som Michael Jackson fast tvärtom.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

wheelie87 skrev:
Klopper skrev: Men visst har hustrun blivit färgad genom åren. :D

Precis som Michael Jackson fast tvärtom.
Med skillnaden att hustrun skuttar omkring och gukkar Line Dance medans MJ körde Moonwalk! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Janne

Inlägg av Janne »

Line dance? Säg åt henne! ;)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Janne skrev:Line dance? Säg åt henne! ;)
Hellre Line Dance än Unsquare dance! ;-)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_yExwkQYcp0[/youtube]
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar