Var på basen spelar ni?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Var på basen spelar ni?

Inlägg av Noelredding »

Spelar ni nere vid stallet? eller kanske uppe vid tolfte bandet? Skriv var och motivera ert svar!

Själv spelar jag oftast över halsmiken med plektrum. Lagom diskantrikt och tajt ljud utan att bli så där äckligt "Jaco" (hittade inget bättre uttryck)... :oops:

EDIT: Slarvfel, skrev att jag spelade över stallmiken istället för halsmiken.
Senast redigerad av Noelredding den ons 16 jan 2008, 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Re: Var på basen spelar ni?

Inlägg av the_great_alfonzo »

Noelredding skrev:Spelar ni nere vid stallet? eller kanske uppe vid tolfte bandet? Skriv var och motivera ert svar!

Själv spelar jag oftast över stallmiken med plektrum. Lagom diskantrikt och tajt ljud utan att bli så där äckligt "Jaco" (hittade inget bättre uttryck)... :oops:
hur lyckas du spela vid stallmicken när du har stallkåpa??

Själv spelar jag lite här och där, vid viss funk kör jag hårt anslag vid halsmicken för ett dumpigt ljud typ, riktigt geggigt liksom, och vid annan funk kör jag vid stallmicken för knorriga korta ljud, och vid metal är det halsmicken som gäller! Alla gånger!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Re: Var på basen spelar ni?

Inlägg av Noelredding »

the_great_alfonzo skrev:
Noelredding skrev:Spelar ni nere vid stallet? eller kanske uppe vid tolfte bandet? Skriv var och motivera ert svar!

Själv spelar jag oftast över stallmiken med plektrum. Lagom diskantrikt och tajt ljud utan att bli så där äckligt "Jaco" (hittade inget bättre uttryck)... :oops:
hur lyckas du spela vid stallmicken när du har stallkåpa??

Själv spelar jag lite här och där, vid viss funk kör jag hårt anslag vid halsmicken för ett dumpigt ljud typ, riktigt geggigt liksom, och vid annan funk kör jag vid stallmicken för knorriga korta ljud, och vid metal är det halsmicken som gäller! Alla gånger!
Har ju inte kåpa på Yamahan. :wink:

På Jazzbasen kör jag ju vid halsen eller med tummen framför halsmiken för att få det där härligt lösa reggaeljudet. 8)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Fast jag har seriösfeta problem med att lira vid stallmik med hög stränghöjd. Det går, men jag gillar inte känslan i det det minsta, känns sladdrigt och ääcckligt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag spelar precis överallt näst intill beroende på.

Bandlöst brukar jag slå an strängarna med fingrarna ungefär där halsen börjar. Får bäst "sjung" och bandlös karraktär i tonen då.

Plektrum brukar jag dämpa strängarna med sidan av handflatan nere vid staller och slå an strängen där det är bekvämt.

Sen beror bandat fingerspel på vilken typ av ton jag vill ha. Knorr nere vid stallet, fyllig med mycket botten uppe där halsen börjar och allt däremellan. eror på låt och musikstil.

//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Tänkte först vara rolig och skriva "på strängarna"... :P

Typ mitt mellan stall och mick på P-basen. (Med plektrum, något närmare halsen med fingrarna.)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Beror på vilken bas jag kör...

Plekrum kör jag dock kanske 4cm från stallet, vilket är riktigt krångligt på Rickenbackern...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Har en MM-mic som jag spelar över på den basen, P/J basar blir det över stallmicken fast jag har mer och mer börjat röra mig uppåt halsen igen och är nog över P-position rätt ofta nu för tiden.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

jag fattar då inte hur man lyckas spela med plektrum över halsmick utan att ha nåt att vila resten av handen på, typ mickkåpa eller så.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Glömde säga....

Jag fick ju tag i några par av Tony Levins "Funk Fingers" för 10 - 12 år sedan.

http://www.tonylevin.com/pbtlff.htm

Med dom hamrar jag på strängarna över stall micken......

//Jan

P.S. HA!!! Blev ni avundsjuka nu?? Dom är OMÖJLIGA att få tag på!! :twisted: D.S.
Janne

Inlägg av Janne »

Hellboy skrev: P.S. HA!!! Blev ni avundsjuka nu?? Dom är OMÖJLIGA att få tag på!! :twisted: D.S.
Inte farligt alls faktiskt :lol: :wink:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Var som helst mellan stallet och 12:e band beroende på humör och låt!

Ang. Funk Fingers.
Knyck ett par tungspatlar på vårdcentralen och kleta fast dom med gaffa.
Fixat! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Grundposition är tummen på stallmicken. Men tummen brukar glida ner strax framför stallmicken .. med B-strängen som stöd .. när jag inte spelar på B-strängen villsäga. B-sträng = tummen tillbaks på stallmicken. (Jazzbas)
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Har två lägen som jag gillar väldigt mycket. Geddy Leeläget och Jacoläget. Geddy Leeläget är där en halsmick på en jazzbas brukar vara. Då får man med ett riktigt coolt smack om man tar i. Spelar antingen stenhårt eller mellan där. Jacoläget är ju stallmicken of course. Bra för att tränga igenom!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

ganska nära stallmicken med plektrum
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25810
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Beror på vilken ton låten kräver.
Spelar ju i coverband så det varierar lite vad jag vill åstadkomma från låt till låt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

För det mesta över stallmicken. Men när det blir hip hop blir det halsmicen.
(Jazzbas)
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Strax framför micken på min OLP. Strax bakom på Explorern med P-micken. På stallmicken på jazzen.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jan Brodin skrev:
Hellboy skrev: P.S. HA!!! Blev ni avundsjuka nu?? Dom är OMÖJLIGA att få tag på!! :twisted: D.S.
Inte farligt alls faktiskt :lol: :wink:
Gruufffff.... :x

//J :D
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag spelade alltid över stallmicken förrut när jag hade ett mycket hårdare anslag men nu har jag gått över till ett mjukare anslag över p-micken. Ibland glider jag upp närmare halsen men då blir det oftast lite för boomigt för min smak.

Med plektrum skulle jag tro att jag hamnar lite närmare stallmicken men det är inget jag gärna pratar om.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

spelar straaaax ovanför stallmiken, oftast.
beroende på hur jag vill låta så flyttar jag givetvis fingrarna.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Från 12e bandet till stallmicken ungefär. Oftast är jag vid halsmicken, eller mitt i mellan hals och stallmick.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

samma här, beror helt på vilken låt och musikstil jag spelar
basmartin skrev:Från 12e bandet till stallmicken ungefär. Oftast är jag vid halsmicken, eller mitt i mellan hals och stallmick.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Oftast har jag tummen på halsmicken (jazzbas), men beroende på vilket sound jag vill ha kan det bli allt ifrån över stallmicken till början av greppbrädan.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Längst hela ytan mellan stallet och 12:e bandet, utom över hals-micken, för där sitter en kåpa.. tonen blir dock väldig lik när jag spelar precis bakom den.. mitt mellan båda mickarna.. vilket har blivit mitt absoluta favoritställe att spela på med rampen på plats.. bra balans mellan tighthet på strängen och sound..
Aningen längre fram än detta:
Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar