Slap!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Slap!

Inlägg av xfredrikx »

Efter att ha spelat bas i typ 7 år ska jag för första gången seriöst lära mig spela slap..


Blir lite som att börja spela bas på nytt då det är en teknik jag verkligen aldrig har använt mig av.

Kan grundprincipen hur tummens anslag på strängen ska se ut och hur pekfingret/långfingrets "avdrag" på strängen ska se ut.


Nu har jag lite frågor som jag tänkt på..

Jag har märkt att mitt tumanslag på ADG strängen inte alls är lika starkt som på E-strängen, för att det är andra strängar "ivägen".. Jag lyckas inte sikta lika bra om jag ska slå an lika hårt liksom. Antar att det kommer med tiden? Några generella tips på det?


OCH, anslaget, hur "hårt" bör det vara? Jag tänker att slapljudet i grund och botten ändå har jävligt mycket "dojng" (i brist på andra ord.. dojnget är en produkt av hårt anslag) i sig, och en förlorar ju slapljudet lite om man slår an lösare.

Finns det något sätt jag kan "fuska" på eftersom att jag är nybörjare? Eller fuska och fuska.. Menar nog mer generella tips på hur jag "ska" slapa bara.

Har kikat på en och annan video på youtube men gillar inte det då jag hellre lär mig själv eller frågar folk jag "känner" (ni). ;)

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Fråga ett: HUR högt/lågt har du basen när du står upp och spelar?
Det avgör ofta vilken sorts slapteknik du kommer få leva med..

Youtube kan verkligen hjälpa till med tekniken i alla faser man befinner sig i- dont be afraid! ;)

Öva.. lyssna.. öva.. lyssna... och öva..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Vilken slapteknik kommer jag få leva med om jag har basen långt ner? Haha


Har hittills suttit ner och övat slap just för att jag vill ha armen så rak som möjligt. Jag har annars basen så långt ner att det i princip inte skulle gå att slapa då..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Det finns i princip två extremer; Flea och Mark King. Har du basen långt ned får du likt flea en tumme som pekar ner mot marken, har du likt Mark King basen i mungigan så får du istället en tumme som pekar rakt upp! Sen kan du ha tummen lite varstans där emellan!

Givetvis kan du justera tummens vinkel oberoende av vilken höjd du har på basen också, men beroende på hur högt du har basen är olika lägen också olika bekvämt!
Användarvisningsbild
pnts
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 06:43
Ort: Södermanland/Stockholm

Inlägg av pnts »

Youtuba och prova dig fram.. bra tips kan kanske vara att i n t e ändra hur högt/lågt du redan nu har basen. Slipper kroppen/händerna lära om vad du redan har. Välj teknik efter bekvämlighet.. :)
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Redan efter några timmar igår så märkte jag att jag blev stabilare och jämnare i tumanslaget, skitkul!

Nu har jag dock blåsa på långfingret så någon slap idag blir det inte... :plaga:
Skriv svar