Smärta i handens centrum

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Smärta i handens centrum

Inlägg av DrJKO »

Jag har nyligen börjat använda handledsskydd (köpta på apoteket) för vänsterhanden när jag spelar då jag känner att oavsett hur högt upp jag än har basen så böjer sig min handled lite för mycket ändå. Jag har dock känt smärta i ungefär mitten av handen och lite åt området "under" lillfingret när jag spelar och det ökar med hand som jag spelar och det är värre ju längre ner jag kommer på greppbrädan.

Kan det vara så att jag använder resten av handen mer nu när jag inte kan böja handleden lika mycket och att det är därför som jag får ont? Har även känt smärta ibland vid området mellan tummen och mitten av handen.

PS. Jag får inte ont i handen annars såvida jag inte anstränger den överdrivet mycket såklart.
Kapten Vendetta
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 01 feb 2011, 01:05
Ort: Umeå

Inlägg av Kapten Vendetta »

STOPP!!!

Tro mig, jag vet hur det är, skillnaden var att jag lät det gå nästan 4 månader innan jag gjorde något åt det.

Lyssna!: Ta en paus, utvärdera situationen, gärna med hjälp av ett proffs, via sjukvården eller t.ex. kiropraktor.

Det är inte värt att "bara köra på, då det inte gör särskilt ont" och sedan fastna med ett betydligt större problem (ta i trä, att det inte är så för dig).

Men! Skulle det vara så att du har ett tunnel-problem (och inte överansträngning pga. för intensivt spelande) via handled eller armbåge, eller som jag; en nerv klämd i nacken. Se då till att få det bedömt av en expert!, det är värt det i längden, då det hjälper dig tillbaka till ett basspelande liv betydligt snabbare än om du (som jag) bara lät det bero... :cry: (Ångrar det idag!)

Kan vara överansträngning, och det kan gå över av sig själv, med lite kurerande vila. MEN! Det kan också vara så att du har problem som bör kikas på av utbildad personal; och då bör du vara försiktig med ditt spelande tills du fått en handlingsplan.

Om du upplever smärta varje gång du spelar oavsett höjd/ställning, så är det åtminstone tänkbart att dina problem går djupare än en fråga om placering av instrument, och i så fall finns det verkligen ingen anledning att inte gå till en person som kan sitta på svaren. (Sjukvård/Kiropraktor).

Det låter som om du får problem av intensivt spelande; då kan det var en fråga om överansträngning, som är något du bör vara uppmärksam på: om det blir en del av vardagen eller ej. Blir det så, så kan det ha övergått från ansträngning till ett fysiskt problem. Och då är det betydligt mer komplicerat.

Bästa tipset jag har: var uppmärksam på vad din kropp (händer) säger: sluta spela om det gör ont, gör det ont längre tid: sök hjälp.
Användarvisningsbild
boris@collinis.com
VIP medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 08 maj 2009, 11:48
Ort: Bollnäs

Inlägg av boris@collinis.com »

Kapten Vendetta skrev:STOPP!!!

Tro mig, jag vet hur det är, skillnaden var att jag lät det gå nästan 4 månader innan jag gjorde något åt det.

Lyssna!: Ta en paus, utvärdera situationen, gärna med hjälp av ett proffs, via sjukvården eller t.ex. kiropraktor.

Det är inte värt att "bara köra på, då det inte gör särskilt ont" och sedan fastna med ett betydligt större problem (ta i trä, att det inte är så för dig).

Men! Skulle det vara så att du har ett tunnel-problem (och inte överansträngning pga. för intensivt spelande) via handled eller armbåge, eller som jag; en nerv klämd i nacken. Se då till att få det bedömt av en expert!, det är värt det i längden, då det hjälper dig tillbaka till ett basspelande liv betydligt snabbare än om du (som jag) bara lät det bero... :cry: (Ångrar det idag!)

Kan vara överansträngning, och det kan gå över av sig själv, med lite kurerande vila. MEN! Det kan också vara så att du har problem som bör kikas på av utbildad personal; och då bör du vara försiktig med ditt spelande tills du fått en handlingsplan.

Om du upplever smärta varje gång du spelar oavsett höjd/ställning, så är det åtminstone tänkbart att dina problem går djupare än en fråga om placering av instrument, och i så fall finns det verkligen ingen anledning att inte gå till en person som kan sitta på svaren. (Sjukvård/Kiropraktor).

Det låter som om du får problem av intensivt spelande; då kan det var en fråga om överansträngning, som är något du bör vara uppmärksam på: om det blir en del av vardagen eller ej. Blir det så, så kan det ha övergått från ansträngning till ett fysiskt problem. Och då är det betydligt mer komplicerat.

Bästa tipset jag har: var uppmärksam på vad din kropp (händer) säger: sluta spela om det gör ont, gör det ont längre tid: sök hjälp.

+1

Jag får ibland kramper , likt sendrag när jag lirar, de går snabbt över. Har trott att det beror på långa uppehåll, men ta problemet på allvar, skydd från apoteket kanske bara löser problemet,
__________________________________________

Fender Jazzbas-76 marschall 7400+7412/Genz-Bens 12/EBS ProLine 410
Fender Precision Bass Sting Signature 53
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

[/quote]


+1

Jag får ibland kramper , likt sendrag när jag lirar, de går snabbt över. Har trott att det beror på långa uppehåll, men ta problemet på allvar, skydd från apoteket kanske bara löser problemet,[/quote]

Vad menar du med att "det kanske bara löser problemet" :)? Tack för responsen från er båda också!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av Poester »

DrJKO skrev:Jag har nyligen börjat använda handledsskydd (köpta på apoteket) för vänsterhanden när jag spelar då jag känner att oavsett hur högt upp jag än har basen så böjer sig min handled lite för mycket ändå. Jag har dock känt smärta i ungefär mitten av handen och lite åt området "under" lillfingret när jag spelar och det ökar med hand som jag spelar och det är värre ju längre ner jag kommer på greppbrädan.

Kan det vara så att jag använder resten av handen mer nu när jag inte kan böja handleden lika mycket och att det är därför som jag får ont? Har även känt smärta ibland vid området mellan tummen och mitten av handen.

PS. Jag får inte ont i handen annars såvida jag inte anstränger den överdrivet mycket såklart.
Hade vrålont i ett par månader när jag gick över från gitarr till bas, och läkaren trodde att det berodde på överansträngning. Kroppen var väl helt enkelt inte van vid den vinkeln jag spelade i osv. Tog en paus på två månader, och har sedan dess att jag började spela igen inte kännt av det alls.
Vila är riiiktigt tråkigt när man är igång, men det är alltid värt det i slutändan!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Inlägg av xfredrikx »

Hur hårt trycker du med vänsterhanden? Det kan ju också spela in. Försök justera basen såpass att den blir väldigt lättspelad och allt du behöver tänka på är att slå an tonerna, och inte att trycka ner strängen mot bandet, om du förstår. :D
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av DrJKO »

Poester skrev:
DrJKO skrev:Jag har nyligen börjat använda handledsskydd (köpta på apoteket) för vänsterhanden när jag spelar då jag känner att oavsett hur högt upp jag än har basen så böjer sig min handled lite för mycket ändå. Jag har dock känt smärta i ungefär mitten av handen och lite åt området "under" lillfingret när jag spelar och det ökar med hand som jag spelar och det är värre ju längre ner jag kommer på greppbrädan.

Kan det vara så att jag använder resten av handen mer nu när jag inte kan böja handleden lika mycket och att det är därför som jag får ont? Har även känt smärta ibland vid området mellan tummen och mitten av handen.

PS. Jag får inte ont i handen annars såvida jag inte anstränger den överdrivet mycket såklart.
Hade vrålont i ett par månader när jag gick över från gitarr till bas, och läkaren trodde att det berodde på överansträngning. Kroppen var väl helt enkelt inte van vid den vinkeln jag spelade i osv. Tog en paus på två månader, och har sedan dess att jag började spela igen inte kännt av det alls.
Vila är riiiktigt tråkigt när man är igång, men det är alltid värt det i slutändan!
Kan nog vara så att vila är det bästa! Får se ifall smärtan kommer igen!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Inlägg av DrJKO »

xfredrikx skrev:Hur hårt trycker du med vänsterhanden? Det kan ju också spela in. Försök justera basen såpass att den blir väldigt lättspelad och allt du behöver tänka på är att slå an tonerna, och inte att trycka ner strängen mot bandet, om du förstår. :D
Jo jag förstår vad du menar ;), tänker dock på det när jag spelar och försöker bara trycka så pass mycket som det behövs. Kanske ska ta och justera basen igen!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 613
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av Smuttkungen »

Har du basen lågt hängande? Om du höjer den lite så behöver du inte kröka vänsterhanden så våldsamt. Eller hålla basen mera diagonalt med huvudet högt alltså? Hålla mera baseballgrepp om du ligger å manglar samma ton länge...
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av DrJKO »

Smuttkungen skrev:Har du basen lågt hängande? Om du höjer den lite så behöver du inte kröka vänsterhanden så våldsamt. Eller hålla basen mera diagonalt med huvudet högt alltså? Hålla mera baseballgrepp om du ligger å manglar samma ton länge...
Jag har basen långt upp, har faktiskt "lagt till" hemmagjorda hål i axelbandet för att kunna ha det högt upp ;). Huvudet försöker jag också ha högt upp när jag spelar!
Funderar på att använda baseballgrepp när jag manglar på en ton faktiskt, ingen dum idé kanske!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 16:49
Ort: Örebro

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av Utte »

Jag brukar få lite ont när vi i bandet på skoj kör The Trooper, haha. Tur att vi inte spelar galopperande heavy metal vanligtvis.
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av DrJKO »

Utte skrev:Jag brukar få lite ont när vi i bandet på skoj kör The Trooper, haha. Tur att vi inte spelar galopperande heavy metal vanligtvis.
Får du ont i höger eller vänsterhanden ;)?
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Utte
Medlem+
Inlägg: 877
Blev medlem: sön 05 okt 2008, 16:49
Ort: Örebro

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av Utte »

DrJKO skrev:
Utte skrev:Jag brukar få lite ont när vi i bandet på skoj kör The Trooper, haha. Tur att vi inte spelar galopperande heavy metal vanligtvis.
Får du ont i höger eller vänsterhanden ;)?
Haha oj, läste förstaposten slarvigt.
Högerhanden så klart.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av TDHP »

Men det är väl bara att undvika Handens Centrum?
Det finns ju massor av bra affärer i närheten!




















Förlåt.
Jag var tvungen. :oops:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av DrJKO »

Utte skrev:
DrJKO skrev:
Utte skrev:Jag brukar få lite ont när vi i bandet på skoj kör The Trooper, haha. Tur att vi inte spelar galopperande heavy metal vanligtvis.
Får du ont i höger eller vänsterhanden ;)?
Haha oj, läste förstaposten slarvigt.
Högerhanden så klart.
Ok ;)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Smärta i handens centrum

Inlägg av funkys**t »

Hahahaha! Lasse!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Smärta i handens centrum

Inlägg av funkys**t »

Ett stort problem hos många är den grundställning de har. Krökta leder spända armar och axlar osv.
Försök ha en så avslappnad ställning som möjligt. Särskilt när det är tekniskt svåra grejer i musiken.

Många crossåkare har samma problem. Vissa väljer att operera bort det. Då pratat jag om karpaltunnelsyndrom.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av DrJKO »

funkys**t skrev:Ett stort problem hos många är den grundställning de har. Krökta leder spända armar och axlar osv.
Försök ha en så avslappnad ställning som möjligt. Särskilt när det är tekniskt svåra grejer i musiken.

Många crossåkare har samma problem. Vissa väljer att operera bort det. Då pratat jag om karpaltunnelsyndrom.
Ska tänka på att försöka vara avslappnad :)!
Tack för tipset!
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
J-man
Medlem
Inlägg: 212
Blev medlem: tis 18 okt 2011, 18:50
Ort: STHLM

Re: Smärta i handens centrum

Inlägg av J-man »

TDHP skrev:Men det är väl bara att undvika Handens Centrum?
Det finns ju massor av bra affärer i närheten!
Hahahahahahahaha!!! Hahahah!!! Mycket bra tips!! :lol:

En grej jag gör är att jag har ett "dåligt" axelband (Fender nylon) som gör att min bas glider lätt över axeln. (Lite jobbigt ibland eftersom den är framtung.)
Det gör att jag lätt kan ändra vinkel medan jag spelar och på så sätt göra det bekvämt för mig oavsett om det är avancerat eller enkelt spel.
Kanske är helgalet, men jag får mycket mindre ont av det. (Har basen på mellanhöjd.)
Fender P CSL -58', Fender Jazz RI -62'
Skriv svar