Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,A,E?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,A,E?

Inlägg av Drumblast »

Hejsan

Jag undrar vilken teknik som är den mest passande, om man ska få en bra grund för sitt bas spelande(för en nybörjare som jag).

Tex om man spelar 4 på varje sträng och startar på tunna g strängen, då använder jag samma finger när jag går till nästa sträng. Tex om man spelar två på varje sträng så leder jag med varannan finger.

Men jag har börjat fundera om man ska ändra till att alltid köra pekfinger, mitten finger efter varan hur man än spelar, för att öva in en bättre grund teknik. Jag kommer gå på en musik skola till hösten så jag vill få in rätt teknik redan nu.

Vad säger ni?

Mvh Drumblast :)
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,A,E?

Inlägg av funkys**t »

Alltid växla mellan pek- och långfinger.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av Drumblast »

funkys**t skrev:Alltid växla mellan pek- och långfinger.
Grejen är att min baslärare sa att jag hade bra teknik med högerhanden. Den teknik jag har nu är att jag spelar på detta vis(gå till 09:00): http://www.youtube.com/watch?v=eNAYIfIT ... NAYIfITgpw" onclick="window.open(this.href);return false;. Det skulle vara skönt att fortsätta med den för jag är van vid den, och jag använder "raking" både med pek- och långfinger. Så om jag övar skalor osv med den tekniken, tror ni den funkar för metal tex?

Men om det går att spela snabbare med att alltid växla mellan pek- och långfinger så funderar jag på att byta...
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av basmartin »

Mitt liv blev enklare efter att jag konsekvent började öva att spela med vartannat finger. Det händer att jag rake:ar också, det ger ett lite annat sound som kan vara skönt ibland.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:Mitt liv blev enklare efter att jag konsekvent började öva att spela med vartannat finger. Det händer att jag rake:ar också, det ger ett lite annat sound som kan vara skönt ibland.
Jag har alltid rakeat. Förmodligen något jag skulle få spö för om jag på riktigt tog en lektion någon gång.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av Riboe »

basmartin skrev:Mitt liv blev enklare efter att jag konsekvent började öva att spela med vartannat finger. Det händer att jag rake:ar också, det ger ett lite annat sound som kan vara skönt ibland.
Precis så. Båda teknikerna ingår i det skafferi av uttryck som allroundbasisten plockar fram vid behov.
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av Duke »

Det är absolut inget fel på s k "rakeing" (Jag gör det hela tiden) . Men som med det mesta, så är det bra och kul att kunna variera!
Ibanez SR600
Squier Vintage Modified Jaguar
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av Drumblast »

Så om jag tex övar mina skalor med både rakning och inte så är det optimalt?

Har det inte hänt att ni blir förvirrad om ni övar båda teknikerna?^^
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av basmartin »

Drumblast skrev:Så om jag tex övar mina skalor med både rakning och inte så är det optimalt?

Har det inte hänt att ni blir förvirrad om ni övar båda teknikerna?^^
Det viktigaste är väl att ha kontroll? Hur gör du på uppvägen? Raking funkar ju bara på nedvägen. Om du t ex spelar en skala och och ner, så tycker iaf jag att det finns en poäng med att man gör likadant bägge vägarna och den poängen är att det vara lika lätt att spela lika snabbt upp som ner. Med raking så blir det lättare att spela nedvägen på skalan snabbare än uppvägen och det kan leda till att man får lite slarvigare timing, kanske.

Min syn på det hela är att få kontroll över sina vanor, vilka vanor hjälper och vilka är ovanor? Om en vana hindrar dig från att utföra ett visst moment, så kan det vara en god sak att se över tekniken.

Att öva att spela med vartannat finger, samt att öva på att byta startfinger, har lett till att jag gör färre misstag pga tekniska ovanor än innan jag övade medvetet på det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av Cuba »

Aha, ett nytt begrepp för mig. Jag tror jag rake:ar nog all the way.
Användarvisningsbild
Drumblast
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 20:19

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av Drumblast »

Tänkte göra så här: När jag gör övningar så kör jag vartannat finger, men om det kommer någon rakeing på känsla så är det lungt :)
"If you are thinking when you are playing, you are not playing" Tony Coleman
midiper
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
Ort: Norrköping

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av midiper »

Är själv nybörjare och funderade över det här med olika teknik. Hörde en bra förklaring för att använda vartannat finger genom att jämföra med att gå i en trappa. Går man inte med vartannat ben så är det risk för att snubbla. Jag försöker att vara konsekvent. Sen tror jag nog att "raking" kan vara ett bra komplement. Känns ändå som grunden är vartannat finger, i alla fall för mig, men som sagt jag är ganska ny på elbas.
Användarvisningsbild
Hemispheres78
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 22:17

Re: Bästa tekniken med högre hand när man går från G till D,

Inlägg av Hemispheres78 »

Se bara till att teknik och musikaliskt innehåll alltid går tillsammans. Mitt största misstag har varit att endast ha fokuserat på att planka låtar, komponera och plugga teknik. När jag väl hade märkt hur svårt jag hade för att ta mig igenom en enkel walking till en blues så var jag över 30. Och det är inte lika lätt då. Lär känna greppbädan och dess geometri, gör det till prio nr ett. Är du riktigt seriös med ditt basspel så kommer du att vara glad att ha det gjort. Teknik är så enkelt i jämförelse och kan övas framför tvn.
Skriv svar