Flageolett (glidande)

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
jonildo
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 20:03
Ort: Bjärred

Flageolett (glidande)

Inlägg av jonildo »

Finns det någon bra instruktionsvideo på YouTube om hur man spelar "glidande" flageoletter. Man slår an en vanlig flageolett på, säg G-strängens 5:e band, och glider upp och får övertonen att fortsätta klinga. Det är ganska vanligt förekommande inom jazz/fusion.

Jag får inte till detta riktigt. Tips mottages gärna.
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Flageolett (glidande)

Inlägg av Cuba »

jonildo skrev:Finns det någon bra instruktionsvideo på YouTube om hur man spelar "glidande" flageoletter. Man slår an en vanlig flageolett på, säg G-strängens 5:e band, och glider upp och får övertonen att fortsätta klinga. Det är ganska vanligt förekommande inom jazz/fusion.

Jag får inte till detta riktigt. Tips mottages gärna.
Du gör nästan rätt. Slå an flageoletten, tryck till strängen mot greppbrädan samtidigt som du "slajdar" uppför halsen.
Användarvisningsbild
jonildo
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 20:03
Ort: Bjärred

Re: Flageolett (glidande)

Inlägg av jonildo »

Tack. Kräver lite träning märker jag. Funkar det lika bra på bandad bas som obandad?
Senast redigerad av jonildo den sön 08 jul 2012, 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
Fender Jazz 1972 | Sadowsky Metro UV70 | Yamaha BB3000 | Lakland Skyline 44-60 | Aguilar DB750 | EBS Reidmar | TKS 212 | TKS 112
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Flageolett (glidande)

Inlägg av Mr Praline »

jonildo skrev:Tack. Kräver lite träning märker jag. Fukar det lika bra på bandad bas som obandad?
Nej, mycket svårare på bandad bas. På bandad får du nog "pincha" flageoletten á la Billy Sheehan (nedtryckt band och flageolett m. höger hand) för att det ska bli en vettig effekt...
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Re: Flageolett (glidande)

Inlägg av enor »

På bandad bas tenderar flageolettonen att dö efter att du passerat 2-3 bandstavar i din slajdning. Bandlös har inte det problemet :)

Det finns ett till sätt att slajda en flageolett och det är att sätta dit flageoletten som vanligt, sedan flytta ner pekfingret till basens huvud och liksom kana med fingret över översadeln och ut på strängen (och vidare uppåt). På det sättet kan man med lite övning slajda ett helt flageolettackord samtidigt, även om de ingående tonerna ligger på olika band på halsen ursprungligen.
Skriv svar