Upright Slap Bass

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Coolt!

Jag måste få iordning min kontra, jag MÅSTE!!!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Lee Rocker har gjort en instruktionsDVD om slapping. Jag tycker den är instruktiv
För många basar är inte nog
Samuel
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 18:23
Ort: Göteborg

Inlägg av Samuel »

Ååh! Jag vill lära mig spela kontra. Jag går andra året på en musikgymnasielinje och skolan jag går på har just köpt en sådan. Jag blev nyfiken och plinkade lite på den :)

Någon som har något tips på vad jag kan börja med då jag aldrig hållt i en kontrabas tidigare ?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Firebird Trio, rätt bra. Skönt sväng med slap bas och gitarr... vad ska man med trummor till?

http://www.youtube.com/watch?v=9GONEAmx8VQ
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Svensson skrev:Firebird Trio, rätt bra. Skönt sväng med slap bas och gitarr... vad ska man med trummor till?

http://www.youtube.com/watch?v=9GONEAmx8VQ
Precis, vad ska man med trummor till? Ta en kontra och slappa skiten ur den istället! :twisted: Det fyller upp frånvaron av trummor :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Läste i en musikkatalog om ett Kontrabas-strängmärke
som tydligen skulle vara jättebra...och kostade hälften av vad andra strängar kostar.....
de kostade 3´000!!!!
Betyder det att kontrasträngar ligger på 6´000 spänn normalt??

Tycker gitaristerna är så jädrans fåniga som gnäller över sina strängkostnader...
men nu börjar jag känna mig likadan, om det här stämmer.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:Läste i en musikkatalog om ett Kontrabas-strängmärke
som tydligen skulle vara jättebra...och kostade hälften av vad andra strängar kostar.....
de kostade 3´000!!!!
Betyder det att kontrasträngar ligger på 6´000 spänn normalt??

Tycker gitaristerna är så jädrans fåniga som gnäller över sina strängkostnader...
men nu börjar jag känna mig likadan, om det här stämmer.
Lugnt bara Geddy :D. Man byter inte kontrabassträngar så ofta :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Samuel skrev:Ååh! Jag vill lära mig spela kontra. Jag går andra året på en musikgymnasielinje och skolan jag går på har just köpt en sådan. Jag blev nyfiken och plinkade lite på den :)

Någon som har något tips på vad jag kan börja med då jag aldrig hållt i en kontrabas tidigare ?

Skaffa en lärare, alternativt nån bra bok eller video att börja med.

Det kommer spara dig smärta, irritation och tid i framtiden jag lovar...
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag är också bra kontrasugen. Har kört lite bandlöst och fick blodad tand.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kontrasträngar behöver inte kosta 6000 kr, inte ens 3000 kr. Beror ju helt på vad man vill ha för strängar men 1500-2500 är väl rimligt. Kanske såna som har basar för ett par hundra tusen som pröjsar 6000 kr för en strängsats. jag lirar dock inte i den divisionen...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Med risk att låta som snobbarna på Talkbass:

Man gör sig nog en otjänst om man drar alldeles för mycket paralleller mellan elbas o kontra (eller bandlös/kontra). I alla fall vad gäller tekniken. Det är ju helt annorlunda liksom...

Det var lite det jag menade med att skaffa en lärare, i alla fall för att få grunderna i tekniken. Annars är det nog lätt att paja bägge händerna sådär...

Fast det är klart som fasen att alla ska testa o lira kontra! Se det som en "beast of its own" bara. :)


Dessutom tycker jag att man lirar helt annorlunda på bandlöst o kontra, rent fraseringsmässigt...man har ju inte samma glissando-"mwaaah" på kontra och inte samma rytmiska ljud på bandlös.....men det är ju mer filosofiskt kanske :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ha Ha! jo det där känner man igen, kommer själv från elbas till självlärt kontraspel. Man får en mycket bättre ton i kontran också när man använder "långsidan" av fingret. Slapbas kör jag dock med två el. tre fingrar och "elbasvinkel". Det där med snabbhet tror jag också är en elbasgrej, att man normalt helt enkelt spelar färre toner med kontran eller?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...då har du aldrig hört Stanley Clarke eller Christian Spering :)

Jag vinklar "upp" handen mer när det är högre tempon...mer o mer elbasistiskt typ....men walking o så blir med "längs efter strängen"-teknik.

Som sagt, och bevisats :) - det är bra med lärare...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

mikkejohansson skrev:...då har du aldrig hört Stanley Clarke eller Christian Spering :)

Jag vinklar "upp" handen mer när det är högre tempon...mer o mer elbasistiskt typ....men walking o så blir med "längs efter strängen"-teknik.

Som sagt, och bevisats :) - det är bra med lärare...
Jo, det är klart att det går att spela snabbt på en kontra men det jag menar är att om man spelar kontra i ett bluesband eller folkmusikband t.ex. så kan det vara rätt bortkastat med alla små fills och trioler etc som man kanske kör på elbasen därför att dom helt enkelt inte går fram och det där sköna kontrasvänget går förlorat när man står där och kämpar och jobbar med fingertopparna, typ... Om nån fattade det där? :roll:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

mikkejohansson skrev:Med risk att låta som snobbarna på Talkbass:

Man gör sig nog en otjänst om man drar alldeles för mycket paralleller mellan elbas o kontra (eller bandlös/kontra). I alla fall vad gäller tekniken. Det är ju helt annorlunda liksom...

Det var lite det jag menade med att skaffa en lärare, i alla fall för att få grunderna i tekniken. Annars är det nog lätt att paja bägge händerna sådär...

Fast det är klart som fasen att alla ska testa o lira kontra! Se det som en "beast of its own" bara. :)


Dessutom tycker jag att man lirar helt annorlunda på bandlöst o kontra, rent fraseringsmässigt...man har ju inte samma glissando-"mwaaah" på kontra och inte samma rytmiska ljud på bandlös.....men det är ju mer filosofiskt kanske :D
Jo allt det kan jag förstå. Men det som gjorde mig sugen från det bandlösa var mest att det inte var så djävulskt att intonera som jag trodde. Men man blir sjukligt inspirerad av de där snubbarna som lirar lika grymt på bägge. Som Stanley. Och i viss mån Patitucci (tyvärr så trist elbassound, bättre på kontran).
Skriv svar