Synkoper

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Synkoper

Inlägg av funkys**t »

Cuba skrev:
funkys**t skrev:
TDHP skrev:Tja, förskjutna alt tidigarelagda taktslag?
Med från början bestämd tidsintervall?
Japp! Slag/toner mellan pulsslagen.
Jo det har jag räknat ut men finns det någon regel för när synkopen mellan pulserna skall ske? Själv kör jag på gehör men det det vore kul att veta.
Fortsätt köra på gehör! Finns ingen regel för när de "ska" spelas.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Synkoper

Inlägg av cub »

funkys**t skrev:
Cuba skrev:
funkys**t skrev:
TDHP skrev:Tja, förskjutna alt tidigarelagda taktslag?
Med från början bestämd tidsintervall?
Japp! Slag/toner mellan pulsslagen.
Jo det har jag räknat ut men finns det någon regel för när synkopen mellan pulserna skall ske? Själv kör jag på gehör men det det vore kul att veta.
Fortsätt köra på gehör! Finns ingen regel för när de "ska" spelas.
Jo.
Basmagnus skrev:En kompis hade en musiklärare som hävdade att "synkopen kommer alltid på trean"
Det är så många fel i den korta frasen, famtastiskt kul!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Synkoper

Inlägg av Tarzan08 »

http://www.facebook.com/photo.php?v=440598455987046" onclick="window.open(this.href);return false;
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:55
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inlägg av Bumsebrul »

Reiba skrev:Jag kan inte säga mycket mer om just synkoper, usch vad jag hatar dem =/ jag är väldigt "fyrkantig" basist och måste kunna spela synkoper också. Har någon av er ett förslag på var man kan börja, låtar eller övningar :D?
Mtt förslag är att testa att spela lite trummor! Prova t.ex. att hålla din fyrkantiga puls med fötterna och betona slag på olika ställen emellan med händerna.
Användarvisningsbild
Truttakungen
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 21 okt 2012, 22:41
Ort: Lycksele

Re: Synkoper

Inlägg av Truttakungen »

Hmm.. Kanske lyssna in lite Cubansk salsa?.. Basen landar aldrig på ettan en enda gång... :)
Leg. Svärmorsbortfintare och kock
Warwick Stage I 6-string
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inlägg av Smygbas »

Jag tycker att rytmläsning med noter har hjälpt mig att hålla mer i huvudet, en låt med många synkoper alltså. Kunna höra vilken sextondel ett slag kommer på, och hur lång en ton är. Att lära sig läsa lite rytm är lätt, bara matte.
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Re: Synkoper

Inlägg av cub »

Truttakungen skrev:Hmm.. Kanske lyssna in lite Cubansk salsa?.. Basen landar aldrig på ettan en enda gång... :)
Så när folk tycker att jag är otajt så kan jag bara säga att jag spelar sporadiska synkoper? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Truttakungen
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 21 okt 2012, 22:41
Ort: Lycksele

Re: Synkoper

Inlägg av Truttakungen »

cub skrev:
Truttakungen skrev:Hmm.. Kanske lyssna in lite Cubansk salsa?.. Basen landar aldrig på ettan en enda gång... :)
Så när folk tycker att jag är otajt så kan jag bara säga att jag spelar sporadiska synkoper? :mrgreen:
Ja det är ju en snygg variant, spelar du dessutom fel kan du säga att det är improvisation... :mrgreen:
Leg. Svärmorsbortfintare och kock
Warwick Stage I 6-string
Salle
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: tis 15 maj 2012, 02:02

Re: Synkoper

Inlägg av Salle »

Bumsebrul skrev:
Reiba skrev:Jag kan inte säga mycket mer om just synkoper, usch vad jag hatar dem =/ jag är väldigt "fyrkantig" basist och måste kunna spela synkoper också. Har någon av er ett förslag på var man kan börja, låtar eller övningar :D?
Mtt förslag är att testa att spela lite trummor! Prova t.ex. att hålla din fyrkantiga puls med fötterna och betona slag på olika ställen emellan med händerna.
Det där är något som jag finner väldigt svårt. Lirade trummor när jag var kid men slutade spela när jag gick i sjuan och det var väl de mer annorlunda takterna skulle börja. Har inga direkta problem med synkoper när det gäller på bas (med lite övning) men jag har extrema problem att "sära" på fötter och händer när jag väl ska spela trummor. Till exempel om jag ska hålla en jämn puls med hi-haten så har jag stora problem att lägga bastrampen emellan. Blir att jag slår på hi-haten samtidigt som jag trampar. Men t. ex min kompis som typ aldrig knappt har lirat några trummor (men hållit på med bas och gitarr sen han var liten) har inga problem alls med detta. Och olika takttyper har han inga problem med heller.
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Re: Synkoper

Inlägg av Jeff »

Har ett band där vi bara spelar synkoper, tror inte att jag klarar av att spela rakt längre :P Tycker låtarna får bättre "fart" med synkoper :) Första hellacopters skivan är väl bara synkoper samt turbonegro använder det mycket.
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Re: Synkoper

Inlägg av Jeff »

No Parole from Rock 'n' Roll
BasTore
Medlem+
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 21:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Synkoper

Inlägg av BasTore »

Cuba skrev:Kan inget musikteoretiskt geni förklara vad en synkop är egentligen? Låtarna vi spelar i bandet har ett överflöd av dom. Jag vet vart dom ska sitta men inte varför
När synkoperna ligger före ett taktslag upplever man ett större driv i låten, ligger den efter ett pulsslag så upplever man ett "häng". Sen påverkar det ju svänget oerhört mycket. :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Synkoper

Inlägg av mikkejohansson »

En betonad insats/ton/ackord som inte kommer på slaget. Typ. Förenklat...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Synkoper

Inlägg av Grafen »

Så det finns alltså folk här som har spelat i tio år utan att ta en enda ton mellan taktslagen? Det är fan imponerande, till och med de som spelar bastrumma i marschorkestrar brukar smälla i med något "4 å" här och var.
Stallet är hendekagonalt.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Synkoper

Inlägg av RolleHarris »

Bullen skrev:Vad f-n är en synkop?
Du vet när Iron Maiden byter ackord lite snabbare än vad man tror. Det är tydligen en synkop. ;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inlägg av anli »

När jag lirar kontra med grannen (acke) så blir det synkoper så det står härliga till... säger han, han vet sånt bättre.
Det kommer sig antagligen naturligt om det skall bli nån sväng över huvudtaget med country låtarna å två instrument.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inlägg av sixpanbass »

Bullen skrev:Vad f-n är en synkop?
Cuba skrev:Kan inget musikteoretiskt geni förklara vad en synkop är egentligen? Låtarna vi spelar i bandet har ett överflöd av dom. Jag vet vart dom ska sitta men inte varför
Rent tekniskt så är en synkop en ton som är överbunden med en mer betonad taktdel.

I en 4/4-takt så tänker man sig en hierarki av olika betonade taktdelar:

1:an är mest betonad.
3:an, som klyver takten i två lika stora delar, är näst mest betonad.
Delar man takten i fyra fjärdedelar så tillkommer 2:an och 4:an. De är mindre betonade än 1:an och 3:an.
Delar man takten i åtta åttondelar så tillkommer slagen slagen mittemellan taktslagen. Dessa är mindre betonade än de föregående.
Delar man takten i sexton sextondelar, eller likvärdigt varje taktslag i fyra delar, så tillkommer taktdelar som är mindre betonade än de föregående.

Man skulle kunna fortsätta dela takten enl ovanstående schema i all evighet, men i praktiken så kommer små tidsintervall handla om häng, driv, otajt spel, ornament osv. snarare än om rytmer.

Sätter man an en ton på en relativt obetonad taktdel och låter den klinga över en mer betonad taktdel så får man en synkop. Tex. om man sätter an tonen på åttondelen mellan två taktslag och låter den klinga över det efterföljande taktslaget.

Synkopen hänger ihop med synkopdissonansen som var den djärvaste dissonansen man kunde acceptera i äldre klassisk musik. I allmänhet så tillät man bara dissonanser på svaga taktdelar, men synkopdissonansen var ett undantag: En ton sätts an på en relativt obetonad taktdel där den konsonerar mot övriga stämmor. Tonen ligger kvar över den mer betonade taktdelen där den tillåts dissonera mot övriga stämmor... ...under förutsättning att den rör sig stegvis till konsonans i nästa skede.

Ibland kan det vara mer relevant att prata om offbeats istället för synkoper. Offbeats är i allmänhet synkoper och omvänt, men de återspeglar olika sätt att uppfatta musiken. Synkopbegreppet hör mest hemma i klassisk musik, medan offbeatbegreppet hör mest hemma i ren slagverksmusik.
BasTore skrev:När synkoperna ligger före ett taktslag upplever man ett större driv i låten, ligger den efter ett pulsslag så upplever man ett "häng". Sen påverkar det ju svänget oerhört mycket. :D
Om du vill beskriva en ton som att den kommer efter en starkare taktdel så är nog offbeatbegreppet mer relevant. I en synkop så relaterar man alltid tonen till en efterföljande mer betonad taktdel.
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Synkoper

Inlägg av Mc Green »

Lyssna på basen på Sultans of swing - Dire Straits.
Varannan baston är en synkop, ligger på 2å
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inlägg av basmartin »

BasTore skrev:
Cuba skrev:Kan inget musikteoretiskt geni förklara vad en synkop är egentligen? Låtarna vi spelar i bandet har ett överflöd av dom. Jag vet vart dom ska sitta men inte varför
När synkoperna ligger före ett taktslag upplever man ett större driv i låten, ligger den efter ett pulsslag så upplever man ett "häng". Sen påverkar det ju svänget oerhört mycket. :D
Vad skiljer ett taktslag från ett pulsslag egentligen?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Tomtefaen
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: tor 07 apr 2011, 16:40
Ort: Örebro

Re: Synkoper

Inlägg av Tomtefaen »

Pratar vi inte om punkterade slag här? Synkopering har ju inte enligt min uppfattning ingen koppling till fyrkantig het, utan är ett samlingsnamn för olika sätt att flytta tyngdpunkten i ett beat.

Ett TVÅ tre FYRA ex är ju backbeat synkopering, ex.

Ett punkterad ton är 50% längre än en vanlig ton. En fjärdedels med punkt är alltså 3/8.
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inlägg av basmartin »

Tomtefaen skrev:Pratar vi inte om punkterade slag här? Synkopering har ju inte enligt min uppfattning ingen koppling till fyrkantig het, utan är ett samlingsnamn för olika sätt att flytta tyngdpunkten i ett beat.

Ett TVÅ tre FYRA ex är ju backbeat synkopering, ex.

Ett punkterad ton är 50% längre än en vanlig ton. En fjärdedels med punkt är alltså 3/8.
Njae, även punkterade noter hamnar på betonade slag så småningom. Det här är ju inte så svårt egentligen. Alla obetonade slag, alltså jämna siffror ifall vi räknar slagen, blir synkoper om man spelar dem var för sig. En synkop kan vara lång(överbunden) eller kort. Spelar man en massa synkoper av samma sort i en följd så kallar man det för offbeat. Att betona obetonade taktdelar även om man just för tillfället inte spelar synkoper, är en bra grej om man är inne på att spela svängigt. Spelar man helt jämnt, eller med slumpmässiga betoningar, så brukar det helt enkelt inte låta så kul.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inlägg av sixpanbass »

basmartin skrev:Vad skiljer ett taktslag från ett pulsslag egentligen?
"Pulsslag" är ett medicinskt begrepp ju! :P
Skämt åsido så brukar jag använda dem som synonymer. Ibland är det inte helt självklart hur klingande musik skall noteras. Då är det kanske bättre att prata om pulsslag än om taktslag. Har man väl bestämt sig för hur man vill notera musiken så kan man tala om taktslag. Ska man prata klingande musik med personer utan notkunskaper så blir det kanske mindre förvirrande att prata om pulsslag? Ett svar skulle kunna vara att pulsslag är något man känner i klingande musik medan taktslag är något man läser ur taktartssignaturen i noterad musik.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inlägg av basmartin »

sixpanbass skrev:
basmartin skrev:Vad skiljer ett taktslag från ett pulsslag egentligen?
"Pulsslag" är ett medicinskt begrepp ju! :P
Skämt åsido så brukar jag använda dem som synonymer. Ibland är det inte helt självklart hur klingande musik skall noteras. Då är det kanske bättre att prata om pulsslag än om taktslag. Har man väl bestämt sig för hur man vill notera musiken så kan man tala om taktslag. Ska man prata klingande musik med personer utan notkunskaper så blir det kanske mindre förvirrande att prata om pulsslag? Ett svar skulle kunna vara att pulsslag är något man känner i klingande musik medan taktslag är något man läser ur taktartssignaturen i noterad musik.
Jag använder dem också som synonymer, eller ja, med puls så brukar jag avse låtens tempo eller känsla.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
Inlägg: 457
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inlägg av sixpanbass »

Efter att ha kollat upp Wikipedia-artiklarna så inser jag att "synkop" används som ett samlingsnamn för alla möjliga betoningsförskjutningar. Parallellt så finns det dock en snävare, mer teknisk definition där en synkop är en relativt obetonad taktdel överbunden med en relativt mer betonad taktdel, även om den överbundna tonen kan ersättas med en paus (den rytmiska effekten blir ungefär densamma).
basmartin skrev:Spelar man en massa synkoper av samma sort i en följd så kallar man det för offbeat.
Det kanske stämmer, men jag tycker att man även kan säga om en enskild ton att den ligger "off". I så fall så tycker jag att det finns en skillnad mellan offbeatsynsättet och (det ovannämnda snävare) synkopsynsättet som illustreras av följande exempel:

sextondelspaus följd av punkterad åttondel

Offbeatsynsättet: tonen ligger strax efter taktslaget

Synkopsynsättet: man tänker sig den punkterade åttondelen som bestående av sextondel överbunden med åttondel. Åttondelen är relativt mer betonad än sextondelen.

Med offbeatsynsättet så menar man att tonen kommer sent i förhållande till taktslaget och med synkopsynsättet så menar man att tonen kommer tidigt i förhållande till fjärdedelen mellan två taktslag.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inlägg av basmartin »

sixpanbass skrev:Efter att ha kollat upp Wikipedia-artiklarna så inser jag att "synkop" används som ett samlingsnamn för alla möjliga betoningsförskjutningar. Parallellt så finns det dock en snävare, mer teknisk definition där en synkop är en relativt obetonad taktdel överbunden med en relativt mer betonad taktdel, även om den överbundna tonen kan ersättas med en paus (den rytmiska effekten blir ungefär densamma).
basmartin skrev:Spelar man en massa synkoper av samma sort i en följd så kallar man det för offbeat.
Det kanske stämmer, men jag tycker att man även kan säga om en enskild ton att den ligger "off". I så fall så tycker jag att det finns en skillnad mellan offbeatsynsättet och (det ovannämnda snävare) synkopsynsättet som illustreras av följande exempel:

sextondelspaus följd av punkterad åttondel

Offbeatsynsättet: tonen ligger strax efter taktslaget

Synkopsynsättet: man tänker sig den punkterade åttondelen som bestående av sextondel överbunden med åttondel. Åttondelen är relativt mer betonad än sextondelen.

Med offbeatsynsättet så säger man att tonen kommer sent i förhållande till taktslaget och med synkopsynsättet så säger man att tonen kommer tidigt i förhållande till fjärdedelen mellan två taktslag.
Där är man lite inne på "om glaset är halvfullt eller halvtomt". En åttondelsoffbeat hamnar ju i mitten mellan två fjärdedelar och om man upplever den som före eller efter, beror ju på vad som händer före och efter. Helt isolerad blir den ju aldrig riktigt... Gör du en rytmisk fras som är indelad in sju st åttondelar och spelar den mot 4/4 så förskjuts frasen "framåt", alltså alla offbeats upplevs att de kommer före de hade kommit ifall frasen hade gått jämt ut mellan fyra slag. För egen del är det lite irrelevant att en synkop upplevs före och en offbeat ska upplevas efter. En åttondelssynkop på "fyra å" eller om det är en offbeat på "fyra å" är ingen skillnad för mig. Däremot beskriver offbeat en känsla, vilket enligt mig termen synkop inte beskriver. Den beskriver bara att man spelar på en obetonad taktdel. Ang sextondelsoffbeats, så är det ju en stor skillnad i känsla på en fras som startar på den andra sextondelen, eller på en som startar på sista dito, även i en längre serie av sextondelssynkoper.

Skulle man rent matematiskt räkna på det, så kommer synkopen egentligen alltid efter. Man räknar ju åttondelar så här "1 å 2 å 3 å 4 å". Men istället för att hänga upp sig på vad som kommer före och vad som kommer efter, så tycker jag att det räcker med att säga att synkoperna kommer mellan de betonade slagen. Däremot så känns ju olika rytmer olika, så en synkop på 4 å kan ju ofta kännas att det är en föruttagning av första slaget i nästa takt. Men det kanske inte gör det nästa dag?

Sedan är det inte alla instrument som har tillräckligt lång klang för att spela en synkop enligt ditt synsätt, t ex virveltrumma. I det fallet måste ju vi i så fall avskaffa termen synkop när vi ska prata om trumnotering, eftersom allt de spelar är backbeat? Detta verkar ju inte helt rimligt.

Den engelska wikipedia-artikeln förklarar det rätt bra http://en.wikipedia.org/wiki/Syncopation" onclick="window.open(this.href);return false;
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar