Synkoper

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas

Re: Synkoper

Inläggav BasTore » tor 02 jan 2014, 14:25

Cuba skrev:Kan inget musikteoretiskt geni förklara vad en synkop är egentligen? Låtarna vi spelar i bandet har ett överflöd av dom. Jag vet vart dom ska sitta men inte varför

När synkoperna ligger före ett taktslag upplever man ett större driv i låten, ligger den efter ett pulsslag så upplever man ett "häng". Sen påverkar det ju svänget oerhört mycket. :D
Användarvisningsbild
BasTore
Medlem+
 
Inlägg: 559
Blev medlem: tis 29 okt 2013, 22:29
Ort: Årsta, Stockholm

Re: Synkoper

Inläggav mikkejohansson » tor 02 jan 2014, 14:46

En betonad insats/ton/ackord som inte kommer på slaget. Typ. Förenklat...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
 
Inlägg: 8918
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Synkoper

Inläggav Grafen » tor 02 jan 2014, 18:13

Så det finns alltså folk här som har spelat i tio år utan att ta en enda ton mellan taktslagen? Det är fan imponerande, till och med de som spelar bastrumma i marschorkestrar brukar smälla i med något "4 å" här och var.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Sv: Synkoper

Inläggav RolleHarris » tor 02 jan 2014, 18:52

Bullen skrev:Vad f-n är en synkop?

Du vet när Iron Maiden byter ackord lite snabbare än vad man tror. Det är tydligen en synkop. ;)
RolleHarris
Medlem++
 
Inlägg: 4750
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 11:34
Ort: Djurås

Re: Synkoper

Inläggav anli » tor 02 jan 2014, 18:53

När jag lirar kontra med grannen (acke) så blir det synkoper så det står härliga till... säger han, han vet sånt bättre.
Det kommer sig antagligen naturligt om det skall bli nån sväng över huvudtaget med country låtarna å två instrument.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
 
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inläggav sixpanbass » fre 03 jan 2014, 12:44

Bullen skrev:Vad f-n är en synkop?

Cuba skrev:Kan inget musikteoretiskt geni förklara vad en synkop är egentligen? Låtarna vi spelar i bandet har ett överflöd av dom. Jag vet vart dom ska sitta men inte varför

Rent tekniskt så är en synkop en ton som är överbunden med en mer betonad taktdel.

I en 4/4-takt så tänker man sig en hierarki av olika betonade taktdelar:

1:an är mest betonad.
3:an, som klyver takten i två lika stora delar, är näst mest betonad.
Delar man takten i fyra fjärdedelar så tillkommer 2:an och 4:an. De är mindre betonade än 1:an och 3:an.
Delar man takten i åtta åttondelar så tillkommer slagen slagen mittemellan taktslagen. Dessa är mindre betonade än de föregående.
Delar man takten i sexton sextondelar, eller likvärdigt varje taktslag i fyra delar, så tillkommer taktdelar som är mindre betonade än de föregående.

Man skulle kunna fortsätta dela takten enl ovanstående schema i all evighet, men i praktiken så kommer små tidsintervall handla om häng, driv, otajt spel, ornament osv. snarare än om rytmer.

Sätter man an en ton på en relativt obetonad taktdel och låter den klinga över en mer betonad taktdel så får man en synkop. Tex. om man sätter an tonen på åttondelen mellan två taktslag och låter den klinga över det efterföljande taktslaget.

Synkopen hänger ihop med synkopdissonansen som var den djärvaste dissonansen man kunde acceptera i äldre klassisk musik. I allmänhet så tillät man bara dissonanser på svaga taktdelar, men synkopdissonansen var ett undantag: En ton sätts an på en relativt obetonad taktdel där den konsonerar mot övriga stämmor. Tonen ligger kvar över den mer betonade taktdelen där den tillåts dissonera mot övriga stämmor... ...under förutsättning att den rör sig stegvis till konsonans i nästa skede.

Ibland kan det vara mer relevant att prata om offbeats istället för synkoper. Offbeats är i allmänhet synkoper och omvänt, men de återspeglar olika sätt att uppfatta musiken. Synkopbegreppet hör mest hemma i klassisk musik, medan offbeatbegreppet hör mest hemma i ren slagverksmusik.

BasTore skrev:När synkoperna ligger före ett taktslag upplever man ett större driv i låten, ligger den efter ett pulsslag så upplever man ett "häng". Sen påverkar det ju svänget oerhört mycket. :D

Om du vill beskriva en ton som att den kommer efter en starkare taktdel så är nog offbeatbegreppet mer relevant. I en synkop så relaterar man alltid tonen till en efterföljande mer betonad taktdel.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
 
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inläggav Mc Green » fre 03 jan 2014, 14:20

Lyssna på basen på Sultans of swing - Dire Straits.
Varannan baston är en synkop, ligger på 2å
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, Tysk plywoodkontra, Cort akust, Squire CV Jazz vit, Fender PB Sunb -71, Ampeg PF500, 4x10"+ 1" / 1x15" Eminence, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq, Zoom B3
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
 
Inlägg: 445
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Synkoper

Inläggav basmartin » ons 08 jan 2014, 05:32

BasTore skrev:
Cuba skrev:Kan inget musikteoretiskt geni förklara vad en synkop är egentligen? Låtarna vi spelar i bandet har ett överflöd av dom. Jag vet vart dom ska sitta men inte varför

När synkoperna ligger före ett taktslag upplever man ett större driv i låten, ligger den efter ett pulsslag så upplever man ett "häng". Sen påverkar det ju svänget oerhört mycket. :D


Vad skiljer ett taktslag från ett pulsslag egentligen?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
 
Inlägg: 17928
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inläggav Tomtefaen » tor 09 jan 2014, 08:59

Pratar vi inte om punkterade slag här? Synkopering har ju inte enligt min uppfattning ingen koppling till fyrkantig het, utan är ett samlingsnamn för olika sätt att flytta tyngdpunkten i ett beat.

Ett TVÅ tre FYRA ex är ju backbeat synkopering, ex.

Ett punkterad ton är 50% längre än en vanlig ton. En fjärdedels med punkt är alltså 3/8.
Warwick Rockbass || Yamaha BB615 || Fender T-Bucket
Laney Richter 15W || ZOOM B2.1u || Boss GS10
Tomtefaen
Medlem
 
Inlägg: 70
Blev medlem: tor 07 apr 2011, 16:40
Ort: Örebro

Re: Synkoper

Inläggav basmartin » tor 09 jan 2014, 23:28

Tomtefaen skrev:Pratar vi inte om punkterade slag här? Synkopering har ju inte enligt min uppfattning ingen koppling till fyrkantig het, utan är ett samlingsnamn för olika sätt att flytta tyngdpunkten i ett beat.

Ett TVÅ tre FYRA ex är ju backbeat synkopering, ex.

Ett punkterad ton är 50% längre än en vanlig ton. En fjärdedels med punkt är alltså 3/8.


Njae, även punkterade noter hamnar på betonade slag så småningom. Det här är ju inte så svårt egentligen. Alla obetonade slag, alltså jämna siffror ifall vi räknar slagen, blir synkoper om man spelar dem var för sig. En synkop kan vara lång(överbunden) eller kort. Spelar man en massa synkoper av samma sort i en följd så kallar man det för offbeat. Att betona obetonade taktdelar även om man just för tillfället inte spelar synkoper, är en bra grej om man är inne på att spela svängigt. Spelar man helt jämnt, eller med slumpmässiga betoningar, så brukar det helt enkelt inte låta så kul.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
 
Inlägg: 17928
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inläggav sixpanbass » fre 10 jan 2014, 00:27

basmartin skrev:Vad skiljer ett taktslag från ett pulsslag egentligen?

"Pulsslag" är ett medicinskt begrepp ju! :P
Skämt åsido så brukar jag använda dem som synonymer. Ibland är det inte helt självklart hur klingande musik skall noteras. Då är det kanske bättre att prata om pulsslag än om taktslag. Har man väl bestämt sig för hur man vill notera musiken så kan man tala om taktslag. Ska man prata klingande musik med personer utan notkunskaper så blir det kanske mindre förvirrande att prata om pulsslag? Ett svar skulle kunna vara att pulsslag är något man känner i klingande musik medan taktslag är något man läser ur taktartssignaturen i noterad musik.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
 
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inläggav basmartin » fre 10 jan 2014, 00:56

sixpanbass skrev:
basmartin skrev:Vad skiljer ett taktslag från ett pulsslag egentligen?

"Pulsslag" är ett medicinskt begrepp ju! :P
Skämt åsido så brukar jag använda dem som synonymer. Ibland är det inte helt självklart hur klingande musik skall noteras. Då är det kanske bättre att prata om pulsslag än om taktslag. Har man väl bestämt sig för hur man vill notera musiken så kan man tala om taktslag. Ska man prata klingande musik med personer utan notkunskaper så blir det kanske mindre förvirrande att prata om pulsslag? Ett svar skulle kunna vara att pulsslag är något man känner i klingande musik medan taktslag är något man läser ur taktartssignaturen i noterad musik.


Jag använder dem också som synonymer, eller ja, med puls så brukar jag avse låtens tempo eller känsla.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
 
Inlägg: 17928
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inläggav sixpanbass » fre 10 jan 2014, 02:47

Efter att ha kollat upp Wikipedia-artiklarna så inser jag att "synkop" används som ett samlingsnamn för alla möjliga betoningsförskjutningar. Parallellt så finns det dock en snävare, mer teknisk definition där en synkop är en relativt obetonad taktdel överbunden med en relativt mer betonad taktdel, även om den överbundna tonen kan ersättas med en paus (den rytmiska effekten blir ungefär densamma).

basmartin skrev:Spelar man en massa synkoper av samma sort i en följd så kallar man det för offbeat.

Det kanske stämmer, men jag tycker att man även kan säga om en enskild ton att den ligger "off". I så fall så tycker jag att det finns en skillnad mellan offbeatsynsättet och (det ovannämnda snävare) synkopsynsättet som illustreras av följande exempel:

sextondelspaus följd av punkterad åttondel

Offbeatsynsättet: tonen ligger strax efter taktslaget

Synkopsynsättet: man tänker sig den punkterade åttondelen som bestående av sextondel överbunden med åttondel. Åttondelen är relativt mer betonad än sextondelen.

Med offbeatsynsättet så menar man att tonen kommer sent i förhållande till taktslaget och med synkopsynsättet så menar man att tonen kommer tidigt i förhållande till fjärdedelen mellan två taktslag.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
 
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inläggav basmartin » fre 10 jan 2014, 03:58

sixpanbass skrev:Efter att ha kollat upp Wikipedia-artiklarna så inser jag att "synkop" används som ett samlingsnamn för alla möjliga betoningsförskjutningar. Parallellt så finns det dock en snävare, mer teknisk definition där en synkop är en relativt obetonad taktdel överbunden med en relativt mer betonad taktdel, även om den överbundna tonen kan ersättas med en paus (den rytmiska effekten blir ungefär densamma).

basmartin skrev:Spelar man en massa synkoper av samma sort i en följd så kallar man det för offbeat.

Det kanske stämmer, men jag tycker att man även kan säga om en enskild ton att den ligger "off". I så fall så tycker jag att det finns en skillnad mellan offbeatsynsättet och (det ovannämnda snävare) synkopsynsättet som illustreras av följande exempel:

sextondelspaus följd av punkterad åttondel

Offbeatsynsättet: tonen ligger strax efter taktslaget

Synkopsynsättet: man tänker sig den punkterade åttondelen som bestående av sextondel överbunden med åttondel. Åttondelen är relativt mer betonad än sextondelen.

Med offbeatsynsättet så säger man att tonen kommer sent i förhållande till taktslaget och med synkopsynsättet så säger man att tonen kommer tidigt i förhållande till fjärdedelen mellan två taktslag.


Där är man lite inne på "om glaset är halvfullt eller halvtomt". En åttondelsoffbeat hamnar ju i mitten mellan två fjärdedelar och om man upplever den som före eller efter, beror ju på vad som händer före och efter. Helt isolerad blir den ju aldrig riktigt... Gör du en rytmisk fras som är indelad in sju st åttondelar och spelar den mot 4/4 så förskjuts frasen "framåt", alltså alla offbeats upplevs att de kommer före de hade kommit ifall frasen hade gått jämt ut mellan fyra slag. För egen del är det lite irrelevant att en synkop upplevs före och en offbeat ska upplevas efter. En åttondelssynkop på "fyra å" eller om det är en offbeat på "fyra å" är ingen skillnad för mig. Däremot beskriver offbeat en känsla, vilket enligt mig termen synkop inte beskriver. Den beskriver bara att man spelar på en obetonad taktdel. Ang sextondelsoffbeats, så är det ju en stor skillnad i känsla på en fras som startar på den andra sextondelen, eller på en som startar på sista dito, även i en längre serie av sextondelssynkoper.

Skulle man rent matematiskt räkna på det, så kommer synkopen egentligen alltid efter. Man räknar ju åttondelar så här "1 å 2 å 3 å 4 å". Men istället för att hänga upp sig på vad som kommer före och vad som kommer efter, så tycker jag att det räcker med att säga att synkoperna kommer mellan de betonade slagen. Däremot så känns ju olika rytmer olika, så en synkop på 4 å kan ju ofta kännas att det är en föruttagning av första slaget i nästa takt. Men det kanske inte gör det nästa dag?

Sedan är det inte alla instrument som har tillräckligt lång klang för att spela en synkop enligt ditt synsätt, t ex virveltrumma. I det fallet måste ju vi i så fall avskaffa termen synkop när vi ska prata om trumnotering, eftersom allt de spelar är backbeat? Detta verkar ju inte helt rimligt.

Den engelska wikipedia-artikeln förklarar det rätt bra http://en.wikipedia.org/wiki/Syncopation
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
 
Inlägg: 17928
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inläggav sixpanbass » fre 10 jan 2014, 05:23

basmartin skrev:För egen del är det lite irrelevant att en synkop upplevs före och en offbeat ska upplevas efter.

Så menade jag inte! Både sextondelen före och efter taktslaget kallar jag för offbeats. När man talar om synkoper enl den snäva definitionen så relaterar man dock alltid tonen till en starkare taktdel som kommer efter (och som är överbunden eller paus).

Jag tycker ändå att det finns viss relevans för den snäva definitionen av synkop. Jämför följande två exempel:

1) Takt, tex 2/4-takt, där varje fjärdedel är uppdelad i punkterad åttondel + sextondel. TAM ta-RAM ta-RAM ta-RAM...

2) Den omvända rytmen: varje fjärdedel är uppdelad i sextondel + punkterad åttondel.

I det första fallet finns ingen synkop. I det andra fallet är de punkterade noterna synkoperade eftersom sextondelen efter taktslag är överbunden med den mer betonade åttondelen mellan taktslagen. Det stämmer också med upplevelsen eftersom tonerna sextondel efter puls i exempel 2 "hänger i luften" på ett helt annat sätt än tonerna sextondel före puls i exempel 1 (som känns helt stabila eftersom de lutar sig mot det efterföljande pulsslaget).

basmartin skrev:Sedan är det inte alla instrument som har tillräckligt lång klang för att spela en synkop enligt ditt synsätt, t ex virveltrumma.

Som jag skrev i det föregående inlägget så kan man ersätta den överbundna tonen med en paus. Använder man synkoper i samband med synkopdissonanser så bör klangen såklart vara tillräckligt lång, men ser man bara till den rytmiska effekten så går pauser lika bra. Huvudsaken är att den mer obetonade taktdelen sas "kör över" den efterföljande taktdelen på det sättet att ingen ny ton anslås på den senare.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
 
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inläggav basmartin » lör 11 jan 2014, 05:41

sixpanbass skrev:
basmartin skrev:För egen del är det lite irrelevant att en synkop upplevs före och en offbeat ska upplevas efter.

Så menade jag inte! Både sextondelen före och efter taktslaget kallar jag för offbeats. När man talar om synkoper enl den snäva definitionen så relaterar man dock alltid tonen till en starkare taktdel som kommer efter (och som är överbunden eller paus).

Jag tycker ändå att det finns viss relevans för den snäva definitionen av synkop. Jämför följande två exempel:

1) Takt, tex 2/4-takt, där varje fjärdedel är uppdelad i punkterad åttondel + sextondel. TAM ta-RAM ta-RAM ta-RAM...

2) Den omvända rytmen: varje fjärdedel är uppdelad i sextondel + punkterad åttondel.

I det första fallet finns ingen synkop. I det andra fallet är de punkterade noterna synkoperade eftersom sextondelen efter taktslag är överbunden med den mer betonade åttondelen mellan taktslagen. Det stämmer också med upplevelsen eftersom tonerna sextondel efter puls i exempel 2 "hänger i luften" på ett helt annat sätt än tonerna sextondel före puls i exempel 1 (som känns helt stabila eftersom de lutar sig mot det efterföljande pulsslaget).

basmartin skrev:Sedan är det inte alla instrument som har tillräckligt lång klang för att spela en synkop enligt ditt synsätt, t ex virveltrumma.

Som jag skrev i det föregående inlägget så kan man ersätta den överbundna tonen med en paus. Använder man synkoper i samband med synkopdissonanser så bör klangen såklart vara tillräckligt lång, men ser man bara till den rytmiska effekten så går pauser lika bra. Huvudsaken är att den mer obetonade taktdelen sas "kör över" den efterföljande taktdelen på det sättet att ingen ny ton anslås på den senare.


Jag är inte helt med på den snäva definitionen, tycker att den är onödig! Offbeat, eller backbeat är ett namn på en rytm där slag mellan de betonade taktdelarna betonas. Dessa slag kallas för synkoper. Finns verkligen ingen anledning att göra det krångligare än så!

Ditt ex nr 2 är inte heller en synkoperad rytm! För att det första obetonade slaget ska upplevas som en synkop, så måste det första betonade slaget vara pauserat, alt. spelas väldigt svagt. Annars låter det fortfarande som att rytmen är "på beatet". Spelar man på 2a och 3e sextondelen, eller på 3e och 4e sextondelen så blir det en synkoperad rytm, för att det känns som om man hoppar över de andra slagen.

Synkopdissonanser är ingen term som jag hört innan så förklara gärna! Begreppen konsonans och dissonans har vad jag vet enbart med tonhöjder att göra.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
 
Inlägg: 17928
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inläggav sixpanbass » ons 15 jan 2014, 03:47

basmartin skrev:Ditt ex nr 2 är inte heller en synkoperad rytm!

Jag tycker visst att det är en synkop, eftersom jag inte tycker att den överbundna tonen måste ligga på ett taktslag. Det räcker att den ligger på en relativt mer betonad taktdel än tonen som överbinds. Definitionen av synkop är alltså inte "obetonad taktdel överbunden med taktslag", som jag ser det, utan "relativt mindre betonad taktdel överbunden med relativt mer betonad taktdel" (med det vanliga tillägget att den överbundna tonen kan vara paus). För att undvika att fastna i den diskussionen så dubblerar jag notvärdena i mitt föregående exempel. Jämför följande:

3) 2/4-takter bestående av punkterad fjärdedel + åttondel.

4) Omvända rytmen: 2/4-takter bestående av åttondel + punkterad fjärdedel.

Jag tycker inte att offbeatbegreppet förklarar skillnaden mellan dessa två rytmer: åttondelen i 3) är ju precis lika mycket offbeat som den punkterade fjärdedelen i 4). Skillnaden är att 4) har synkoper medan 3) inte har det. Det är skillnad på före och efter! En obetonad taktdel kan inte ta stöd mot en föregående starkare taktdel på samma sätt som den kan ta stöd mot en efterföljande starkare taktdel. En obetonad taktdel som lutar sig mot nästa mer betonade taktdel brukar aldrig låta särskilt spännande. Det är när den efterföljande mer betonade taktdelen försvinner som den obetonade taktdelen liksom tappar fotfästet!

Exempel 2) är som 4) fast i dubbla tempot. Jag tycker att rytmerna behåller rätt mycket av sina karaktärer även när man dubblar tempot, så därför tycker jag att det är olyckligt med en definition som diskvalificerar 2) som synkop.

basmartin skrev:Synkopdissonanser är ingen term som jag hört innan så förklara gärna!

Synkopdissonans = förhållning. Fast ska man vara petig så är inte alla förhållningar synkoper. Det kan ju vara så att tonen förbereds på en taktdel som är lika stark eller starkare än den där den dissonerar.

basmartin skrev:Begreppen konsonans och dissonans har vad jag vet enbart med tonhöjder att göra.

Men det finns ju ett väldigt intressant förhållande mellan konsonans/dissonans och rytm! Starka taktdelar tenderar att vara konsonanser medan det är friare att använda dissonanser på svaga taktdelar. När det vid en synkopdissonans (förhållning som är synkop) plötsligt kommer en dissonans på en stark taktdel så bidrar det därför ytterligare till känslan av att beatet har tagit vägen nån annanstans.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
 
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inläggav basmartin » tor 27 mar 2014, 03:06

sixpanbass skrev:
basmartin skrev:Ditt ex nr 2 är inte heller en synkoperad rytm!

Jag tycker visst att det är en synkop, eftersom jag inte tycker att den överbundna tonen måste ligga på ett taktslag. Det räcker att den ligger på en relativt mer betonad taktdel än tonen som överbinds. Definitionen av synkop är alltså inte "obetonad taktdel överbunden med taktslag", som jag ser det, utan "relativt mindre betonad taktdel överbunden med relativt mer betonad taktdel" (med det vanliga tillägget att den överbundna tonen kan vara paus). För att undvika att fastna i den diskussionen så dubblerar jag notvärdena i mitt föregående exempel. Jämför följande:

3) 2/4-takter bestående av punkterad fjärdedel + åttondel.

4) Omvända rytmen: 2/4-takter bestående av åttondel + punkterad fjärdedel.

Jag tycker inte att offbeatbegreppet förklarar skillnaden mellan dessa två rytmer: åttondelen i 3) är ju precis lika mycket offbeat som den punkterade fjärdedelen i 4). Skillnaden är att 4) har synkoper medan 3) inte har det. Det är skillnad på före och efter! En obetonad taktdel kan inte ta stöd mot en föregående starkare taktdel på samma sätt som den kan ta stöd mot en efterföljande starkare taktdel. En obetonad taktdel som lutar sig mot nästa mer betonade taktdel brukar aldrig låta särskilt spännande. Det är när den efterföljande mer betonade taktdelen försvinner som den obetonade taktdelen liksom tappar fotfästet!

Exempel 2) är som 4) fast i dubbla tempot. Jag tycker att rytmerna behåller rätt mycket av sina karaktärer även när man dubblar tempot, så därför tycker jag att det är olyckligt med en definition som diskvalificerar 2) som synkop.

basmartin skrev:Synkopdissonanser är ingen term som jag hört innan så förklara gärna!

Synkopdissonans = förhållning. Fast ska man vara petig så är inte alla förhållningar synkoper. Det kan ju vara så att tonen förbereds på en taktdel som är lika stark eller starkare än den där den dissonerar.

basmartin skrev:Begreppen konsonans och dissonans har vad jag vet enbart med tonhöjder att göra.

Men det finns ju ett väldigt intressant förhållande mellan konsonans/dissonans och rytm! Starka taktdelar tenderar att vara konsonanser medan det är friare att använda dissonanser på svaga taktdelar. När det vid en synkopdissonans (förhållning som är synkop) plötsligt kommer en dissonans på en stark taktdel så bidrar det därför ytterligare till känslan av att beatet har tagit vägen nån annanstans.


Ex 2/4 är inte heller sen synkoperad rytm, utan är en avbruten ström av ett jämnt rytmvärde, även ifall den skulle klinga över nästa betonade taktslag. Definitionen av en synkop måste på något vis ändå vara att man upplever att ett slag är förskjutet, antingen tidigare eller senare. Däremot accentuerar man andra slaget i ditt exempel, då får den en mer synkoperad känsla.

Ang ordet synkopdissonans; helt enkelt en dissonant ton som kommer på ett synkoperat slag?

Ang förhållandet; synkop och dissonanser är ju lika på så vis att de leker med anspänning/avspänningsförhållandet, likt tonika och dominant och diverse andra motsatser inom musik(dur/moll, bas/diskant). Så visst är det en spännande grej!

Slutligen; känns dock fortfarande som att jag inte har förstått ditt resonemang riktigt, eftersom jag spontant tolkar din uppfattning som att den antingen avviker från den intersubjektiva, eller att den kanske är onödigt djup. Intressant hurusom. :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
 
Inlägg: 17928
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inläggav ThomasF » tor 27 mar 2014, 09:29

Jag har mest grubblat på om det heter synkopera eller synkopiera.
Detta löste jag med det enda man kan använda internet till. Google.
Synkopiera gav 21 resultat
Synkopera gav 3950 resultat
så jag antar att det heter synkopera.
mvh
Thomas F
http://www.fanto.se
[url]https://www.cdbaby.com/cd/thomasfanto4[url]
[/url]http://naxosdirect.se/items/sudden-meeting-297183[/url]
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 16:00
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inläggav basmartin » tor 27 mar 2014, 20:27

ThomasF skrev:Jag har mest grubblat på om det heter synkopera eller synkopiera.
Detta löste jag med det enda man kan använda internet till. Google.
Synkopiera gav 21 resultat
Synkopera gav 3950 resultat
så jag antar att det heter synkopera.


Med betoning på o:et?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
 
Inlägg: 17928
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inläggav ThomasF » fre 28 mar 2014, 08:30

Definitivt !!!
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
 
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 16:00
Ort: Göteborg

Re: Synkoper

Inläggav sixpanbass » mån 31 mar 2014, 23:21

ThomasF skrev:Synkopiera gav 21 resultat

Ordet behöver inte vara kört för det!
Den ena jazzmusikern till den andra: "Sluta synkopiera mig. Hitta din egen stil!"
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
 
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inläggav sixpanbass » tis 01 apr 2014, 00:27

basmartin skrev:Ang ordet synkopdissonans; helt enkelt en dissonant ton som kommer på ett synkoperat slag?

Dansken Knud Jeppesen skrev två böcker om Palestrinakontrapunkt. Den första var ett vetenskapligt arbete och den andra var en anpassning av materialet för undervisningssyfte. Jag stötte på ordet "synkopdissonans" när jag bläddrade i någon av Jeppesens böcker och av någon anledning så fastnade ordet. Ordet verkar inte ha fått någon större spridning utanför Jeppesens böcker.

Jag tror att benämningen kommer sig av att förhållningarna i stilen ofta dessutom är rytmiska synkoper. Strängt taget så behöver det dock inte vara så: man kan tänka sig en situation där förhållningen förbereds på en taktdel som är lika stark eller starkare än den där den dissonerar och då blir det ingen synkop.

Vill du veta exakt vad som avses med synkopdissonans så får du kolla upp Jeppesens böcker. Som jag minns det är det synonymt med förhållning.

basmartin skrev:intersubjektiva

Det där med obetonad taktdel överbunden med betonad är inget jag har hittat på! Se t.ex. definitionen i Sohlmans musiklexikon:

Ingmar Bengtsson om synkop skrev:...sammanbindning av en metriskt betonad taktdel (på puls- eller underdelningsnivå) med närmast föregående, relativt mindre betonade taktdel, varigenom en förskjutning av betoningen till denna äger rum...

När jag först stötte på den här definitionen (eller någon snarlik variant av den) så tyckte jag att den verkade mossig. Efter visst grubblande med olika notexempel så tycker jag dock att den innehåller något viktigt.

Just den här formuleringen är lite mindre lyckad, eftersom utrycket "närmast föregående, relativt mindre betonade taktdel" bara är entydigt definierat om man har bestämt sig för en viss underdelningsnivå. I annat fall så finns det ju mindre betonade taktdelar godtyckligt nära inpå den betonade taktdelen.

Det verkar i alla fall som att Ingmar Bengtsson kan tänka sig synkoper på många olika underdelningsnivåer och att den betonade taktdelen alltså inte behöver vara ett taktslag.

För egen del vill jag gärna generalisera begreppet även till makronivå. Om man t.ex. överbinder en takt-1:a med nästa takt-1:a så tycker jag att det bör räknas som en synkop om den senare takt-1:an hör till första takten i en period.

När man pratar om "synkoperad harmonisk rytm" så gör man en sådan generalisering till makronivå. Om man t.ex. byter ackord på en 1:a någonstans mitt i en period, t.ex. i sista takten i perioden, och låter det ackordet ligga kvar över nästa periodgräns så får man synkoperad harmonisk rytm.

Bonniers musiklexikon har en snarlik definition av synkop men med tillägget att synkopens senare del eventuellt kan ersättas med paus. Det tycker jag är bra förutom att det kan tolkas som att den obetonade taktdelen ändå måste klinga fram till den mer betonade. För den rytmiska effekten vi talar om här så spelar det ingen större roll hur länge man håller ut tonerna.

Eftersom definitionen av synkop faktiskt skiljer sig åt i detaljerna mellan olika framställningar, så tycker jag att man kan välja det bästa från de varianter som är i omlopp.

Så här skulle jag vilja definiera synkop:
sixpanbass tänkte efter och skrev:En ton är en synkop om en starkare taktdel infaller innan någon ytterligare ton har sjungits/spelats i stämman.

Jag tycker att det finns två fördelar med den här formuleringen (förutom att den är väldigt enkel):

1. Man gör tydligt att det där med stark och svag taktdel skall tolkas helt relativt. 2:an i en 2/4-takt är t.ex. svag i förhållande till 1:an och åttondelen mellan två taktslag är stark i förhållande till taktdelen en sextondel efter ett taktslag. (Man öppnar även för generaliseringen att takt-1:an i början av en period är stark i förhållande till övriga takt-1:or.)

2. Man gör tydligt att den svagare taktdelen inte till varje pris måste vara överbunden med den påföljande starkare taktdelen eller ens klinga fram till den.
Senast redigerad av sixpanbass sön 05 jun 2016, 15:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem
 
Inlägg: 455
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 22:08
Ort: Uppsala

Re: Synkoper

Inläggav Roger Hedin » ons 21 maj 2014, 22:40

Synkoper och synkoper...
Den här killen har en hälsosam formel: Sätt ETTAN!
"A good bassist determines the direction of any band."
- Ron Carter
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
 
Inlägg: 4996
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 19:30
Ort: Norrköping

Re: Synkoper

Inläggav blackparkas » tor 22 maj 2014, 00:06

Lyssna på senaste Dirty Loops så vill ni inte höra eller spela en till synkop i hela livet!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Fender Aerodyne/Fender 75AVRI CAR/Gibson Thunderbird/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick ProM4/Tüskbasen/MusicMan Big Al
Sunn 300T/Mesa M9/Sound City 120/Fender Dual Showman
Mesa PH412/Mesa PH215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
 
Inlägg: 52715
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 11:56
Ort: Bollnäs!

Nästa

Återgå till Teknik

Vilka är online

Medlemmar online: Bing [Bot], Google [Bot], Google Adsense [Bot], Jerkson