lefthanded

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Jazzå
Medlem
Inlägg: 221
Blev medlem: tor 12 apr 2012, 21:08
Ort: Malmö

lefthanded

Inlägg av Jazzå »

Jag är vänsterhänt men spelar högerfattat vet ej varför det blivit så.finns där fler som gör samma en undran bara :)
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: lefthanded

Inlägg av Ingemar Sundström »

Har en polare som är gitarrist och är vänsterhänt men spelar "höger". Han är dessutom duktig. Fråga Slaskbas han spelar också med honom.
Ingemar
Jazzå
Medlem
Inlägg: 221
Blev medlem: tor 12 apr 2012, 21:08
Ort: Malmö

Re: lefthanded

Inlägg av Jazzå »

Antagligen blev de så för man fick en höger fattad bas till att börja med. En Höfner shortscale 185 :roll: spelat med plektrum förr .Övningar till träna upp höger handen jämnhet önskas
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: lefthanded

Inlägg av Ingemar Sundström »

Polarn är då väldigt nöjd att han spelar åt "rätt" håll för det är väll inte helt lätt att få tag på vänstergrejer. Och det är väll lika till bas antar jag.
Ingemar
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: lefthanded

Inlägg av flagg »

Jodå, spelar så. Bara blev så. Skönt att slippa krångla med specialinstrument, men man kan ju inte låta bli att fundera på vilken virtuous man förmodligen varit om man bara spelat rätt :roll: :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: lefthanded

Inlägg av BBQV »

Jag är vänsterhänt men spelar högerfattat. Fast jag har andra konstigheter för mig också. Jag är vänsterhänt när jag skjuter gevär eller spelar hockey. Tennisrack håller jag i höger hand, men jag byter hellre till vänstern än slår en backhand. Kastar gör jag bäst med högern, men jag är västerfotad. Hammare och såg kan jag ta i vilken hand som helst beroende på vad som passar bäst för tillfället, men såssleven har alltid pipen åt fel håll...

Anledningen till att jag räknar mig som vänsterhänt är att jag skriver med vänstern.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Jazzå
Medlem
Inlägg: 221
Blev medlem: tor 12 apr 2012, 21:08
Ort: Malmö

Re: lefthanded

Inlägg av Jazzå »

Jag får säga som äventyrarna i tv-serien Hipp Hipp "Thorwald dette må vare unikt" :lol: :lol:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: lefthanded

Inlägg av BBQV »

Tack, jag ska byta namn till Thorwald... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: lefthanded

Inlägg av Bassplaya »

Jag är vänsterhänt men spelar högerfattat. Lärde mig det när jag började spela efter tips från min gitarrlärare. Han menade på att det då var lättare att få tag på instrument för högerhänta och så är det ju fortfarande.
Däremot, när jag spelade hockey så hade jag klubban till höger om mig.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: lefthanded

Inlägg av anthax »

Är också vänsterhänt, spelar högerfattat, dock kan jag använda sax med båda händerna.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: lefthanded

Inlägg av Riboe »

Jag anmäler mig också till den här klubben. Skriver med vänster, spelar högerhänt. Började tidigt med gitarr, sedan bas.

Spela högerhänt visade sig dock vara ett mindre lämpligt val när jag började öva trummor i "vuxen" ålder. Numera kan jag skifta ganska obehindrat under pågående spel.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: lefthanded

Inlägg av Dan the Man »

Samma här. Vänsterhänt men spelar bas "som vanligt". Håller kniv o gaffel normalt (soppsked med vänstran), hockeyklubba med högran längst ner, golfklubbor dito, sax i vänstran, skär brödet med kniven i vänstran, (det som pojkar upptäcker i unga år med högran dock).
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: lefthanded

Inlägg av Ingemar Sundström »

Dan the Man skrev:Samma här. Vänsterhänt men spelar bas "som vanligt". Håller kniv o gaffel normalt (soppsked med vänstran), hockeyklubba med högran längst ner, golfklubbor dito, sax i vänstran, skär brödet med kniven i vänstran, (det som pojkar upptäcker i unga år med högran dock).
Spelar vanligast men håller därimot besticken fel. Gaffeln i höger och kniven i vänster. Kan bli krångligt vid långbord. Sitter helst längst till vänster eller på kortsidan om sådan är tillgänglig.
Ingemar
Skriv svar