Smärta i handlederna

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Smärta i handlederna

Inlägg av RolleHarris »

Jag har i några veckor haft ont och känt mig svag i mina handleder, precis där handen sitter fast på armen. Om jag stödjer på händerna, tex amrhävningar (läs idkar älskog med frugan, man är väl rockstar ;) ) så gör det jätteont. Det gör även ont när jag spelar bas. Känns inte bra alls. Nån som råkat ut för nåt liknande? Och vad kan man göra åt det?
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Smärta i handlederna

Inlägg av Mungi »

Kan vara karpaltunnelsyndrom. Det finns en sorts stödskena på apoteket som man sover med. Prova det - det hjälper. Och byt musen till datorn till nåt mer ergonomiskt.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av Mr Praline »

Sluta spela i en vecka, minst.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av JazzBassillen »

En veckas celibat, minst.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Smärta i handlederna

Inlägg av Mungi »

Och ingen älskog på två år, minst.

Eller, det gällde nog nåt annat syndrom.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av HirYoshima »

Mungi skrev:Och byt musen till nåt mer ergonomiskt.
Tror inte att frugan uppskattar att man kommer hem och vill byta ut musen till en joystick...

Sitter du vid datorn mkt så finns det lite olika bra övningar man kan göra..

1. Sträck fram båda armarna rakt och ha händerna uppåt (som att du sätter händerna mot en vägg, fast i luften) och vinkla händerna så mkt bakåt det går. Borde sträcka på ovansidan av underarmarna.

2. En rak arm framåt och handen nedåt. Ta den andra handen och dra handen bakåt, borde sträcka på undersidan av underarmen.

Som vanligt, inga hastiga rörelser och dra inte för mkt. Såna övningar brukar hjälpa ganska mkt om man sitter länge vid datorn.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Smärta i handlederna

Inlägg av Mungi »

Är det karpaltunnelsyndrom räcker det inte med övningar tyvärr. Då måste du skaffa en sån stödskena. Hjälper inte det kan det krävas operation (väldigt enkel sån). Kolla vårdguiden för mer info.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av HirYoshima »

Mungi skrev:Är det karpaltunnelsyndrom räcker det inte med övningar tyvärr. Då måste du skaffa en sån stödskena. Hjälper inte det kan det krävas operation (väldigt enkel sån). Kolla vårdguiden för mer info.
Das ist korrekt.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Smärta i handlederna

Inlägg av Mungi »

För mig räckte det med stödskenan. Blev bättre på ett par dagar. Spela bas verkar inte försämra märkbart, däremot musknappande och smartphonepillande.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Sv: Smärta i handlederna

Inlägg av RolleHarris »

Tack för tipsen :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Re: Sv: Smärta i handlederna

Inlägg av Surfin' »

Mungi skrev:.....Spela bas verkar inte försämra märkbart, däremot musknappande och smartphonepillande.
RolleHarris skrev:.....Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Bara jag som tyckte detta var kul? :lol:
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av RolleHarris »

Fantastiskt roligt :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av Geddan »

Med risk för att bli tjatig så drar jag min story:

fick kramp i högerhanden vid basspelande föär några år sedan.
Gick över till plektrumspel, för det gjorde inte lika ont, men det satt i och försvann inte.
Gick till en kiropraktor, som skickade mig på röntgen och den visade att nervtrådar ut från 5:e kotan (tror jag det var)
såg ut att vara aningen i kläm pga en väldigt liten kotförskjutning.

Det tog några behandlingar hos kiropraktorn, så försvann det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av saft »

Har samma pr0blem, känns s0m sen0rna h0ppar snett, typ, 0m de nu känns så, men ja, de känns, å strålar upp till armbågen på vänster arm.
Blir n0g klar med basen på nya skivan im0rn så sen blir det vila, tills dess piller å kräm.

Misstänker d0ck en blandning utav intensivt repande, spelande, å iPh0ne....:/
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av Kurisawa »

Jag har samma problem. Gick till läkaren. Han klämde och drog lite i näven, sen skrev han ut diclofenac eller va det hette. Knaprade på det ett tag men det hjälpte inte. Kan man träna upp handlederna så dom orkar med att kötta bas??
Bulgrim
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:19
Ort: Orsa

Re: Sv: Smärta i handlederna

Inlägg av Bulgrim »

Surfin' skrev:
Mungi skrev:.....Spela bas verkar inte försämra märkbart, däremot musknappande och smartphonepillande.
RolleHarris skrev:.....Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Bara jag som tyckte detta var kul? :lol:
Nejdå, skrattar fortfarande. Hysteriskt roligt. :nickar:
@ Kurisawa: Välkommen till PB - the awesomeness of internetz!
@ Rolleharris: Bägge handlederna? Gå & kolla upp. (Såvida inte kroppen plötsligt blivit mycket tyngre så att armhävningarna sliter mer än stärker/dax för hårdare madrass - kanske vändbar förresten, kolla! 8) )
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Användarvisningsbild
Bas-Tompa
Medlem
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 21:24
Ort: Trollhättan

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av Bas-Tompa »

Jag har oxå fått problem med att vänster handled smärtar vid basspel nu på senare tid. Det känns precis som någon annan beskrev tidigare i denna tråd att någon sena ligger "fel" och hoppar "rätt" med en hörbar smäll då och då. Jag antar att det är en gammal synd från ungdomen som börjar göra sig påmind (krockade med bil utan att använda säkerhetsbälte och handleder och knän fick ta upp smällen)...
Ska prova att höja basen en aning genom att korta av axelbandet och undvika att alltid spela 5-strängat som jag gör idag. Funderar på att köpa mig en 4-strängad bruksbas med smal hals typ Fender Jazz Bass, MM Sterling, G&L L-2000 eller liknande för att minska belastning på handleden. Får nog kolla upp och använda stödskena oxå. Fler bra tips mottages tacksamt.
/Bas-Tompa

J-bas-64, P-bas-63, J-bas-71, Rick 4001-76, StingRay-77, StingRay-01, StingRay5-06, Schatz jazz nr11, Furch B61 ackebas, SVT-78+SVT810E, SVT-VR+Bergantino NV610, SVT-IIP+QSC PLX1602+Eden D410XLT, Rumble 500 kombo+Rumble 210
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av bassicfun »

Jag spelade väldigt mycket första halvan av 90-talet och en period där mycket 8-strängat.
Min vänstra handled blev helt kass.Trött på basspel,handleder och annat så spelade jag inte på över ett år och då blev det roligt och handleden fungerade igen.
Senare delen av 90-talet träffade jag Wyzard (Mothers Finest)som visade mej den teknik jag använder idag när jag spelar med tummen .Mycket skoj övande och spelande bidrog att höger handled strejkade men det var bara att ta det lugnare och framför allt inte sitta så länge i sträck och spela,så löste det sej.
Mitt tips är att inte spela så lång tid i sträck,vilket är väldigt lätt att göra när man kommit på något kul...
För min del har vila fungerat bra men det är ganska enkelt för mej då jag spelar andra instrument än bas åxå.
Kassa handleder kanske kan vara bra för att utveckla harmoniläran och keyboard spel lite...
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av Jan Hellman »

Så länge man inte ådragit sig skador som ställer till det när man spelar så är det oftast överansträngning och förslitningsskador det handlar om. Och dessa kan ha en grund i bristande teknik, för hårt anslag, böjda handleder, muskelspänningar etc. En bra utgångspunkt kan vara att kolla lite på hur man spelar. Är basen för högt eller för lågt placerad i axelbandet med böjda handleder som följd? Spänner man axelpartiet när man spelar? Håller man i plektrumet för hårt? Om man ska spela mycket och länge gäller det att finslipa tekniken så att man spelar avslappnat och inte överbelastar leder och muskler i onödan. Medvetandegöra sin spelstil..... Annars åker man som inom precis alla andra sysselsättningar lättare på förslitningsskador och överansträngningar i dom muskler, leder etc som man använder när man spelar. Sure, det kan se skittufft ut med basen nere vid knäna (eller uppe under hakan om man nu tycker att det är coolt) men ur förslitningssynpunkt så är det korkat. Spela avslappnat, raka handleder och hushåll med energin. Förebygg skador. My two cents....

//Jan
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av hankhell »

hade tidigare liknande problem efter långa rep.. har ändrat axelbandet så att basen numera inte hänger lika rockandroll utan lite mera dansband och har aldrig problem nuförtiden.. man får.kompensra för dansbandslooken med lite extra attityd bara:)
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av saft »

Funkar sjukt bra:
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf= ... Gyrobollen&" onclick="window.open(this.href);return false;
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Ruston
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 11:10

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av Ruston »

Överansträngning/förslitningar tar oftast lång tid på sig att uppkomma och kommer gradvis därför brukar det ta lång tid innan man är helt medveten om att någonting inte är "ok", och jag är övertygad om att det tar minst lika lång tid att bli av med problemet som det tog för förslitningen att uppkomma.

Om du har fått det konstaterat att det inte rör sig om något tillstånd som behöver operation (svår karpaltunnelsyndrom eller dåligt läkta gamla skador) så kan du börja och se över helheten.

-får du i dig rätt mängd mineraler?, vissa får känningar i leder vid t.ex brist på kalcium magnesium kisel D-vitamin och fiskoljor (bra för ledbrosk mm).
-Värmer du upp innan du giggar eller repar? (stretcha, massera) , det låter kanske löjligt men det var en del av lösningen för mig.
-(känslig fråga) har du blivit tyngre?, det känns i alla leder speciellt hand/fotleder om man lägger på sig.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av Tripod »

Jag har själv aldrig haft problem med karpaltunnelsyndrom, men eftersom jag sett denna tråd och andra om saken så reagerade jag när jag såg en tråd på ett LCHF-forum om saken. En kille som äter lågkolhydratskost och har blivit bättre och undrar om det kan ha med kosten att göra och får detta svar (av profilen "dufva" från Luleå):

Karpaltunnelproblem beror egentligen på glykeringsskador i senorna. Dom blir förtjockade och styvare av "karamelliseringen" dom utsätts för.
Som du skriver så är stenålders-vårdens svar på detta att helt sonika skära av senorna vilket förstås är vansinne om man verkligen förstår vad grundorsaken är.

Lchf-kost kommer att hjälpa dig både på lång och kort sikt med problemet.

På kort sikt (vilket du upplever nu) minskar vätsketrycket i cellerna och svullnaden blir mindre.

På lite längre sikt kommer även dina ligament och senor att regenerera sig och bli mer elastiska igen. Under tiden kan du ytterligare förbättra läget genom att ge dig själv lite sjukgymnastik och töja på senorna. Finns bra hjälp till hur detta kan utföras bla på youtube
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Smärta i handlederna

Inlägg av Geddan »

Har lidit av smärta och inflammation i höger armbåge, sedan före sommaren.
Hade inte mycket styrka kvar i högerarmen. Nu, efter en behandling i veckan under 4 veckor hos kiropraktor, börjar styrkan i armen komma tillbaka. En bit kvar, men på väg åt rätt håll. Gyrobollen är en del i rehabiliteringen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Smärta i handlederna

Inlägg av RolleHarris »

Återkommer till tråden då jag nu är helt av med smärtan. Lösningen då? Höjt axelbanden en aning och sålt de tunga basarna med tjocka halsar. Plus nya breda axelband som håller kvar basen så man slipper hålla upp halsen om den är halstung
Skriv svar