Bli bättre

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 11 feb 2012, 16:12

Bli bättre

Inlägg av Ljusspektrum »

Har stött på ett problem i mitt spelande, jag utvecklas inte längre.

Jag är medioker antar jag, kan lira ganska avancerade grejer om jag sätter mig in i det, men av någon anledning verkar jag inte impulsivt dra lärdom av mitt spelade, som jag gjorde förr.

Ska kontakta en lärare för att se om det hjälper, men det kanske finns någon som har några värdefulla tips här?

Har jag bara hamnat i klistret för tillfället eller är jag dömd till att vara medioker resten av livet? :)

Ha i åtanke att jag inte lirat överdrivet länge, men har ändå gott om teoretisk kunskap upplockat från tidigare instrument
Jag gillar blåa basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Bli bättre

Inlägg av blackparkas »

Bästa sättet att locka fram spelglädje och utveckling tycker jag brukar vara att lira med folk som är bättre än en själv alt. planka låtar som kanske egentligen är för svåra.

Men inget ger så mycket som att lira med andra, och då gärna riktigt skickliga musiker.

Finns säkerligen lärare som kan hjälpa till också, personligen har jag ingen erfarenhet att tala om i det ärendet då den enda lärare jag haft var 2 terminer på högstadiet som jag tröttnade ganska fort på...


Plocka fram låtar som har utmanande basgångar, plocka fram låtar med bra och kanske enkla basgångar, men i genrer du normalt inte brukar hålla dig.


Det är mina tips.
Från en som själv lagt ner det där med utveckling och sitter nöjd med sina kött och potatis-baskunskaper så att säga...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Bli bättre

Inlägg av funkys**t »

Man utvecklas alltid. Men många gånger märker man det inte.

Jag antar att det är tekniken du syftar på men du kommer alltid att utveckla nånting som ligger utanför ditt spel. Din musikalitet blir inte direkt lidande ju mer du spelar oavsett det är en övning eller att lägga bas på en inspelning eller vad det nu kan vara.

Ha en positiv aproach till din musik kommer du njuta av ditt spel.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Bli bättre

Inlägg av HirYoshima »

Kolla lite på Scotts bass lessons vetja.. det brukar få upp min motivation och lära mig lite nytt.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Riskera
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: mån 03 maj 2010, 16:25
Ort: Stockholm

Re: Bli bättre

Inlägg av Riskera »

HirYoshima skrev:Kolla lite på Scotts bass lessons vetja.. det brukar få upp min motivation och lära mig lite nytt.
+1

Det här är vad jag gjort de senaste veckorna.
Och spelat en del gamla favoritlåtar. Nu är det roligare att öva hemma igen, efter en period av lathet och "kött och potatis"...
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Bli bättre

Inlägg av Tarzan08 »

Ett problem som (gissar jag) är lite besläktat med motivationssvacka.
Om man övar på basen, ja det finns ju en och annan som gör det.... så sitter flera stycken och liksom slöspelar sånt de redan kan, vilket ju inte för själva utvkecklingen framåt. Man blir ju bara bättre på det man redan kan, om du förstår?

Mitt tips är att hitta en annan infallsvinkel på själva spelandet. Kanske nya strängar? kanske lattja lite med effektpedaler?
allt som höjer LUSTEN att spela.... då kommer utvecklingen automatiskt tror jag
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Bli bättre

Inlägg av xfredrikx »

Med lust kommer utveckling, definitiv. Ju roligare det är desto mer lär man sig.


De gånger jag känt att jag nått något slags stopp i lärandet brukar jag ta en titt på detaljerna, såsom hur jämnt jag spelar volymmässigt, hur hårt jag trycker ner fingrarna mot banden, var jag kan spela med högerhanden för att variera ljudet, hur hårt etc. Det har gett mig jäkligt mycket i mitt spelande.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Bli bättre

Inlägg av Bullen »

Tarzan08 skrev:Ett problem som (gissar jag) är lite besläktat med motivationssvacka.
Om man övar på basen, ja det finns ju en och annan som gör det.... så sitter flera stycken och liksom slöspelar sånt de redan kan, vilket ju inte för själva utvkecklingen framåt. Man blir ju bara bättre på det man redan kan, om du förstår?

Mitt tips är att hitta en annan infallsvinkel på själva spelandet. Kanske nya strängar? kanske lattja lite med effektpedaler?
allt som höjer LUSTEN att spela.... då kommer utvecklingen automatiskt tror jag
+1

Krana lite olika ljud på stärken och se vad det inspirerar till och köp en vettig multieffekt kanske så har du nöje många timmar framöver. Leta lite låtar där det är intressant bas och planka alt. experimentera med basgången.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar