Stel vänster handled!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Stel vänster handled!

Inlägg av blackparkas »

Har märkt att min vänstra handled blivit stelare senaste månaderna än normalt!
Jag TROR att det är för att jag kör så mycket bil och väldigt ofta sitter med ena handen på ratten mitt uppe väldigt böjd bakåt eller hur jag ska förklara, som gör att när jag hänger basen så långt ner som jag brukar får det jobbigt eftersom man böjer handen så långt åt andra hållet...

Tips på stretch-övningar el. dylikt för att motverka detta?
Väldigt frustrerande att inte kunna spela med basen där man brukar ha den!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Stel vänster handled!

Inlägg av RolleHarris »

Prova höj axelbandet en tum eller så. Det gjorde jag och det funkade
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sv: Stel vänster handled!

Inlägg av blackparkas »

RolleHarris skrev:Prova höj axelbandet en tum eller så. Det gjorde jag och det funkade
Jo, det vet jag :D
Jag har blivit tvungen att höja det nu några snäpp pga detta, men jag vill alltså kunna sänka ner den igen till där jag brukar ha och ändå lite till.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av Orson »

Stretcha underarmarna ett par gånger om dagen. Gjorde underverk för mig. Var säker på att jag skulle bli tvungen att lägga av en period men det löste sig med lite stretching.

Övning #1
Ställ dig vid ett bord. Handflatorna mot bordsskivan med fingertopparna mot dig. Hela handen på bordet eller för annan effekt fingrarna över kanten.

Övning #2
Svår att beskriva i text. Testar att lägga upp en bild.
Bild

Hoppas det hjälper!
Bulgrim
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:19
Ort: Orsa

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av Bulgrim »

Ah! Orsons bild/övning 2 är sjukt bra!
Trillade dit på jävligt ont i handleden efter att jag fick jävligt ont i armbågen efter fingerpullande av nåt jävla smartfån-spel. :mrgreen: Det blev rehab ett tag.
Släpp telefonen, res dig från datorn & spela mer bas. Näe, men när man gör övningen så växla mellan att fläta ihop fingrarna och dra framåt-uppåt med högerhanden samt att ta tag över fingrarna/handryggen och dra. (Eller omvänt om det är högern som smärtar.)
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av RolleHarris »

En sak jag gjorde när jag fick ont i handlederna i sommras var att titta på hur andra "low slingers" spelar. Kolla in denna bilden. Den hjälpte mig ;)
Bild
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av RolleHarris »

RolleHarris skrev:En sak jag gjorde när jag fick ont i handlederna i sommras var att titta på hur andra "low slingers" spelar. Kolla in denna bilden. Den hjälpte mig ;) (Kolla in handlederna)
Bild
Användarvisningsbild
Orson
Medlem
Inlägg: 141
Blev medlem: tor 29 okt 2009, 15:24
Ort: Linköping

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av Orson »

Bulgrim skrev:Näe, men när man gör övningen så växla mellan att fläta ihop fingrarna och dra framåt-uppåt med högerhanden samt att ta tag över fingrarna/handryggen och dra. (Eller omvänt om det är högern som smärtar.)
Just så! Flätade fingrar eller knuten hand. Tar på olika ställen...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av blackparkas »

Ja, "Apans" stuk funkar ju förstås, men det känns inte helt rätt... :D
Riktigt så långt ner som han har den vill inte jag ha, men däremot vill jag ha halsen rätt vågrätt så att säga, och där säger det stopp nuförtiden...

Bilkörningen, arbetsställningen vid kassan/datorn på jobbet samt att jag i ett år kört med basar som varit betydligt smalare i halsen än 65:an har ställt till det....

Ska testa de där övningarna Orson vid tillfälle!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av RolleHarris »

blackparkas skrev:Ja, "Apans" stuk funkar ju förstås, men det känns inte helt rätt... :D
Riktigt så långt ner som han har den vill inte jag ha, men däremot vill jag ha halsen rätt vågrätt så att säga, och där säger det stopp nuförtiden...

Bilkörningen, arbetsställningen vid kassan/datorn på jobbet samt att jag i ett år kört med basar som varit betydligt smalare i halsen än 65:an har ställt till det....

Ska testa de där övningarna Orson vid tillfälle!!
Då blir det bättre nu när du har 65:an tillbaka :)
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av JazzBassillen »

blackparkas skrev:Har märkt att min vänstra handled blivit stelare senaste månaderna än normalt!
Jag TROR att det är för att jag kör så mycket bil och väldigt ofta sitter med ena handen på ratten mitt uppe väldigt böjd bakåt eller hur jag ska förklara, som gör att när jag hänger basen så långt ner som jag brukar får det jobbigt eftersom man böjer handen så långt åt andra hållet...

Tips på stretch-övningar el. dylikt för att motverka detta?
Väldigt frustrerande att inte kunna spela med basen där man brukar ha den!!
Jag kör också mycket bil och har råkat ut för 2 handproblem pga detta.
Senast när jag körde sambons bil ett tag, blev händerna kassa pga AC'n blåste kallluft prexist där jag håller nävarna.
En gång fick jag sk vita fingrar (vibrationsskador) av en Land Rover Serie 3 med dåligt balanserade däck.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
Smuttkungen
Medlem+
Inlägg: 613
Blev medlem: tis 23 dec 2008, 23:15
Ort: Storuman

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av Smuttkungen »

blackparkas skrev:Har märkt att min vänstra handled blivit stelare senaste månaderna än normalt!
Jag TROR att det är för att jag kör så mycket bil och väldigt ofta sitter med ena handen på ratten mitt uppe väldigt böjd bakåt eller hur jag ska förklara, som gör att när jag hänger basen så långt ner som jag brukar får det jobbigt eftersom man böjer handen så långt åt andra hållet...

Tips på stretch-övningar el. dylikt för att motverka detta?
Väldigt frustrerande att inte kunna spela med basen där man brukar ha den!!
Kan du inte ändra på hur du håller i bilratten då istället? Jag rattar ofta med händerna vilande mot benen.
*Music Man Stingray 5
*GK MB2-500 *PJB 6B
*Eden WT405 *Yamaha BBT110S
*Orange Little Bass Thing
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av Jeff »

JazzBassillen skrev:
blackparkas skrev:Har märkt att min vänstra handled blivit stelare senaste månaderna än normalt!
Jag TROR att det är för att jag kör så mycket bil och väldigt ofta sitter med ena handen på ratten mitt uppe väldigt böjd bakåt eller hur jag ska förklara, som gör att när jag hänger basen så långt ner som jag brukar får det jobbigt eftersom man böjer handen så långt åt andra hållet...

Tips på stretch-övningar el. dylikt för att motverka detta?
Väldigt frustrerande att inte kunna spela med basen där man brukar ha den!!
Jag kör också mycket bil och har råkat ut för 2 handproblem pga detta.
Senast när jag körde sambons bil ett tag, blev händerna kassa pga AC'n blåste kallluft prexist där jag håller nävarna.
En gång fick jag sk vita fingrar (vibrationsskador) av en Land Rover Serie 3 med dåligt balanserade däck.
Det blir tvärs om för mig, det blåser varmluft på mina händer så armbanden på handleden blir så jävla heta. Brukar få panik så jag får stanna för att ta av dom

Parkas: Vadå en hand? tio i två ska det vara :wink:
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av Mr Spock »

Blackie: du håller på att bli gammal helt enkelt.

Välkommen i gänget.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av blackparkas »

Ja, det är nog så, det är ännu värre än någonsin nu...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av Geddan »

Finns en stor risk att det är en låsning i nacken som orsakar problemet.
Om det är så, försvinner det inte med mindre än att du går till en kiropraktor.
Så var det iaf för mig. Just saying.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av fieldflower »

Jeff skrev:
JazzBassillen skrev:
blackparkas skrev:Har märkt att min vänstra handled blivit stelare senaste månaderna än normalt!
Jag TROR att det är för att jag kör så mycket bil och väldigt ofta sitter med ena handen på ratten mitt uppe väldigt böjd bakåt eller hur jag ska förklara, som gör att när jag hänger basen så långt ner som jag brukar får det jobbigt eftersom man böjer handen så långt åt andra hållet...

Tips på stretch-övningar el. dylikt för att motverka detta?
Väldigt frustrerande att inte kunna spela med basen där man brukar ha den!!
Jag kör också mycket bil och har råkat ut för 2 handproblem pga detta.
Senast när jag körde sambons bil ett tag, blev händerna kassa pga AC'n blåste kallluft prexist där jag håller nävarna.
En gång fick jag sk vita fingrar (vibrationsskador) av en Land Rover Serie 3 med dåligt balanserade däck.
Det blir tvärs om för mig, det blåser varmluft på mina händer så armbanden på handleden blir så jävla heta. Brukar få panik så jag får stanna för att ta av dom

Parkas: Vadå en hand? tio i två ska det vara :wink:
Tio i två var väl en bra idé innan det började sättas airbag i ratten på bilar så man kunde få armarna att ligga platt längs ryggen efter en krock.
I bil med airbag kanske klockan snarare bör vara runt 16:40 eller så..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av Jeff »

Så länge du inte hånglar med ratten medans du kör är du safe ;)
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av blackparkas »

Geddan skrev:Finns en stor risk att det är en låsning i nacken som orsakar problemet.
Om det är så, försvinner det inte med mindre än att du går till en kiropraktor.
Så var det iaf för mig. Just saying.

Sjukt!
I nacken!?
Det är ju skitlångt från handlederna!! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Stel vänster handled!

Inlägg av Geddan »

Mmm... Men nerverna fäster i ryggraden.

Jag blev sämre och sämre. Fick sluta lira med fingrarna och bara köra med plektrum, för det gjorde så ont i handleden.
Efter ett par-tre behandlingar hos kiropraktorn försvann det. En låsning gjorde att en kota tryckte på nerverna som löper ut i handen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av inber »

Geddan skrev:Mmm... Men nerverna fäster i ryggraden.

Jag blev sämre och sämre. Fick sluta lira med fingrarna och bara köra med plektrum, för det gjorde så ont i handleden.
Efter ett par-tre behandlingar hos kiropraktorn försvann det. En låsning gjorde att en kota tryckte på nerverna som löper ut i handen.
+1
Hade liknande problem. Kiropraktor i ett par veckor, sen var jag frisk, efter att ha haft ont i ett halvår.


Sent from my iPad using Tapatalk
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av blackparkas »

Gör inte ont just nu för mig, men jag är stel.


Spela med fingrarna minns jag inte hur man gör, har pumpat plektrum i 5-6 år i sträck!! :D

Ska börja bli duktigare på att stretcha/dona med handlederna/fingrarna.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av Fredde79 »

Jag brukar styra med knät. Det går lättare att tala i telefon och lägga in prillor och annat viktigt.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stel vänster handled!

Inlägg av fieldflower »

Jeff skrev:Så länge du inte hånglar med ratten medans du kör är du safe ;)
Or not...
http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/h ... la-ratten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Skriv svar