Fingerproblem

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
WarKiel
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 08 okt 2012, 02:05

Fingerproblem

Inlägg av WarKiel »

Jag har ett ganska spetsigt pekfinger, vilket medför att trots att jag har klippt nageln på den så kort det går så tar den ändå i strängen när jag plockar med pekfingret.
Har inte såna problem med långfingret.

Undrar om någon har ett tips om vad jag skulle kunna göra åt det? Kanske är det något fel på tekniken, eller om det finns något man kan sätta på fingret för att få fram "rätt" ljud?

Det bästa idén jag kan komma på just nu involverar en köttyxa, ett plåster och en massa alkohol.

Jag är en total nybörjare när det gäller elbas så jag kanske missar något uppenbart.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Fingerproblem

Inlägg av Mr Spock »

Well, börja bita på naglarna. Medelst nervös nagelnitning lär du snabbt uppnå en frilagd fingertopp.
Eller använd plektrum.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Fingerproblem

Inlägg av DrJKO »

WarKiel skrev:Jag har ett ganska spetsigt pekfinger, vilket medför att trots att jag har klippt nageln på den så kort det går så tar den ändå i strängen när jag plockar med pekfingret.
Har inte såna problem med långfingret.

Undrar om någon har ett tips om vad jag skulle kunna göra åt det? Kanske är det något fel på tekniken, eller om det finns något man kan sätta på fingret för att få fram "rätt" ljud?

Det bästa idén jag kan komma på just nu involverar en köttyxa, ett plåster och en massa alkohol.

Jag är en total nybörjare när det gäller elbas så jag kanske missar något uppenbart.
Jag skulle nog försökt kontakta en baslärare som kan kolla på saken och se ifall det är något uppenbart fel med din teknik.
Du skulle inte kunna lägga upp ett klipp på den hand/finger som du har problem med?
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Bulgrim
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:19
Ort: Orsa

Re: Fingerproblem

Inlägg av Bulgrim »

Lugn WarKiel, snart är dina fingertoppar på högerhanden breda som dasslock! Spela vidare bara.
Välkommen till PB by the way!
Som DrJKO sa, vilket ljud söker du vs. hur låter det när du spelar? Som nybörjare kan man ju nojja in på massor av detaljer! Stå upp när du spelar, slå på förstärkarn, vrid på volym, skäll på trummisen osv osv.
Spector NS2, OLP MM3 (bussemoddad), Cort Action V, Scanbass bandlös (spelande renovering), Coronado IV (mest i delar nu), 2 kortskalingar från forumet
Skriv svar